Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Enigma

Båtstereo hackar

Rekommendera Poster

Hej kära båtvänner! Har en Joker 19 som jag har total renoverat, har nu i slutskedet (äntligen) installerat LJUD i den, härliga tider! 2x225w Gas Marin högtalare tillsammans med en Promarine LTC 1111 (4x65w, ja jag vet att dom bara spelar på 65w utan extra slutsteg)


Men, nu till problemet. Är motorn av (tändning på, motor ej startad) så går det att spela musik jätte bra, men direkt jag startar min kära 2 takt 115hk mercury så börjar ljudet att hacka ORDENTLIGT dvs att det bara brusar, i någon millisek, då och då.

 

Drömmen är ju att blasta free bird i dom härliga 55knopen den gör för tillfället, men det är svårt just i detta skede, därför söker jag proffshjälp från er som förhoppningsvis kan! Mvh Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När det gäller bensinmotorer så kan dåligt avstörda tändsystem orsaka ett brus eller ibland ett knattrande ljud som är relaterat till motorns varvtal. Detta beror oftast på slitna brytarspetsar och dålig kondensator.

 

Ett vinande tjutande ljud som också kan vara kopplat till varvtalet brukar orsakas av generatorn eller på utombordare, till dess motsvarighet.

 

Litet äldre, första generationens LED-lanternor, kunde också störa ut både VHF och vanlig rundradio. Det var sen svitschade elektroniken som orsakade det.


Hur låter det om du försöker att lyssna på radion, fm-bandet? Am-benden?

 

Men helt klart är det ju din motor som stör, och med väldigt stor sannolikhet är det motorns tändsystem.

Nu vet jag inte riktigt hur den motorns tändsystem ser ut, men byt ut tändsystemets alla förbrukningsdelar, om det inte blir bättre så tar vi det då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den gamla goda tiden när jag körde SAAB tvåtakt, fick man använda resistorstift och avstörda tändkablar. Hur man gör på en nyare utombordare vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Enigma:

Hej kära båtvänner! Har en Joker 19 som jag har total renoverat, har nu i slutskedet (äntligen) installerat LJUD i den, härliga tider! 2x225w Gas Marin högtalare tillsammans med en Promarine LTC 1111 (4x65w, ja jag vet att dom bara spelar på 65w utan extra slutsteg)


Men, nu till problemet. Är motorn av (tändning på, motor ej startad) så går det att spela musik jätte bra, men direkt jag startar min kära 2 takt 115hk mercury så börjar ljudet att hacka ORDENTLIGT dvs att det bara brusar, i någon millisek, då och då.

 

Drömmen är ju att blasta free bird i dom härliga 55knopen den gör för tillfället, men det är svårt just i detta skede, därför söker jag proffshjälp från er som förhoppningsvis kan! Mvh Albin

Här var det information både högt och lågt.... 😉

 

Till att börja med bör du förklara hur resten av elsystemet ser ut, vad du har för batteri(er), var du kopplat in stereon o.s.v.

 

Sedan är det inte tydligt vad du menar med att "...att det bara brusar, i någon millisek, då och då":

- Är det alltså tyst och sedan brusar i en tusendels sekund då och då ? 

- Hur lång tid är "då och då" ? 

- Vad försöker du lyssna på för ljudkälla (förutom din motor) när det blir tyst ?  FM-radio, Blåtand, USB....?

- Ser display och annat normalt ut på stereon ?

 

För övrigt räcker nog dina 4x65W långt. Och välkommen till MG.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev IngemarE:

Här var det information både högt och lågt.... 😉

 

Till att börja med bör du förklara hur resten av elsystemet ser ut, vad du har för batteri(er), var du kopplat in stereon o.s.v.

 

Sedan är det inte tydligt vad du menar med att "...att det bara brusar, i någon millisek, då och då":

- Är det alltså tyst och sedan brusar i en tusendels sekund då och då ? 

- Hur lång tid är "då och då" ? 

- Vad försöker du lyssna på för ljudkälla (förutom din motor) när det blir tyst ?  FM-radio, Blåtand, USB....?

- Ser display och annat normalt ut på stereon ?

 

För övrigt räcker nog dina 4x65W långt. Och välkommen till MG.

haha ursäktar otydligheten!  Det jag menar med då och då är att det brusar, i någon millisek, sen tyst nån sekund, sen ett till ''knaster'' mestadels är det tyst. Har ej provat FM än, det tänkte jag inte på i mitt lilla felsökande jag gjorde. 

 

Jag har kört bluetooth och usb 

 

Jag kör ett batteri, har inte i huvudet exakta strömstyrka, men det är den större modellen med mer kräm. tror det är på 142ah ~~ 

 

Stereon ser fullt normal ut, all el är seriöst dragen med nya delar alltihop. Inga störningar på något annat elektriskt

 

Och tack! Har ett gammalt konto från några år tillbaka men jag kunde inte komma in på det, men alltid kul att bli välkomnad!

 

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

När det gäller bensinmotorer så kan dåligt avstörda tändsystem orsaka ett brus eller ibland ett knattrande ljud som är relaterat till motorns varvtal. Detta beror oftast på slitna brytarspetsar och dålig kondensator.

 

Ett vinande tjutande ljud som också kan vara kopplat till varvtalet brukar orsakas av generatorn eller på utombordare, till dess motsvarighet.

 

Litet äldre, första generationens LED-lanternor, kunde också störa ut både VHF och vanlig rundradio. Det var sen svitschade elektroniken som orsakade det.


Hur låter det om du försöker att lyssna på radion, fm-bandet? Am-benden?

 

Men helt klart är det ju din motor som stör, och med väldigt stor sannolikhet är det motorns tändsystem.

Nu vet jag inte riktigt hur den motorns tändsystem ser ut, men byt ut tändsystemets alla förbrukningsdelar, om det inte blir bättre så tar vi det då.

Garanterat är det ju motorn, så långt är jag med! Har kikat på störningsfilter för stereon (som SAAB herren pratade om) funderade på att ringa ner till Braljudibil i norrköping och se om dom har några idéer, kanske är det motorns tänddelar som börjar bli dåliga, men den har ej visat tendens på det och nu såhär mitt i sommarn blir det inget skruvande där! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

På den gamla goda tiden när jag körde SAAB tvåtakt, fick man använda resistorstift och avstörda tändkablar. Hur man gör på en nyare utombordare vet jag inte.

Nyare och nyare, det är en 2 takt från 93!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Enigma:

Nyare och nyare, det är en 2 takt från 93!

28 år nyare än Saaben 🥴

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev excel319:

28 år nyare än Saaben 🥴

Min 9-5a är sen 08 ;) men nu är vi på ett marin forum! 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...