Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
GTI

Öresund

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Dagseglade igår utanför Limhamn ett stycke från Öresundsbron. Fina vindar runt 5-7 m/s. Vände halvvägs till Pepparholmen (där bron går ned i tunneln) och farten avtog betänkligt, från 4-5 knop till dryga en knop och åkte sidledes, mot brofästet.

 

Nåja, segling är segling, tänkte jag och höll upp för strömmen.  En av fyrarna ligger ett stycke från bron och närmade sig i hög hastighet, jag gled helt enkelt med strömmen i dryg tre knop ned mot kasunfyren, målad i ilsket röd färg. Inte panik, men insåg att det kunde gå raskt åt pipsvängen, hastade efter nyckeln till dieseln som tacksamt startade omedelbart. Full fart fram i tretusen varv och "Britta" kämpade ifrån sig den otäcka tingesten mitt ute i havet. Högst en båtlängd ifrån.

Stoppade motorn och höll upp i trettio grader mot strömmen men insåg till slut att med mojnande vind att det var hopplöst, drev med en knop mot bron trots bidevind och kurs mot småbåtshamnen, sonika start av motor igen och tvåtusen varv i tre knop, i vanlig fall dryga fem och en halv.

 

Konklusion:

Kan man verkligen lita på fyrar?

 

Så "kom ut kom väck, kom på put, kom på däck" - "all hands on deck", som vi sa "in the Navy".

 

 

Redigerad av GTI
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltid bra att ha en viss säkerhetsmarginal till fyrar, även om det inte är strömt vatten.

1. Seglade för många år sedan med två tjejer vilka var med och seglade för första gången. Solen strålade och det var svaga sommarvindar ute på en fjärd i skärgården då jag bad om hjälp att hålla i rorkulten och styra rakt fram en stund och jag gick ner i ruffen. 
Plötsligt - "Vad gör jag med den där?" 
Jag hoppar upp i sittbrunnnen, tar tag i rorkulten och lyckas undvika en kollision med en jättestor grön lysboj i stål som en av tjejerna styrde mot, (vilket inte var den kurs jag sagt vi skulle segla).

2. Vid en kappsegling utanför Sandhamn skulle fyren Svängen rundas. Vi hade innerläge bland ett flertal båtar och glömde bort var fyren var. Masttoppen var nog bara ca 1m från fyren när den passerades.

3. Även ett större fartyg kan ha problem med fyrar: https://youtu.be/KvRYd8U7qGY
 

Redigerad av per_62
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för storyn! Var med om någon liknande nu i somras. Blåste en hel del, prövade med dubbelrevat segel och kryssfock, ska kryssa genom ett smalt sund med en stor röd prick i mitten. Vinden tilltar och kryssningsegenskaperna visade sig inte vara bra med dubbelrevat (borde nog spänt upp mer men väl i vinden var det för sent för finlir), stor avdrift mot pricken, slår igen och vinner lite höjd, smalt sund så måste slå igen - nästan helt ute ur sundet nu, samma händer - stark avdrift, vi närmar oss pricken igen, vinden tilltar, båten mycket svårseglad, - beslut måste tas. Upp i vindögat, ned med seglen och på med motorn (som tacksamt startar direkt), får efter lite besvär (vinden tar tag i den bit av storseglet som inte fallit ner på bommen eftersom storfallet trasslat sig och inte löper fritt vilket ger en kraftig sväng, yes, rakt mot pricken men vi löser det genom att göra en 360-graders, dvs ett varv så upp mot vinden igen) upp båten mot vinden och börjar tuffa ut ur sundet. Det går långsamt - ca en knop, vinden håller emot men säkert även strömmen som bildas när halva hela fjärden försöker blåsa in i det smala sundet. Binder upp seglet mot bommen ordentligt och focken helt ner i luckan i fören. Sprayhooden binds ner maximalt. Vita gäss överallt, krum och obehaglig sjö här nära sundet men det var på Mälaren så vågorna blir inte stora. Styr mot en skyddande ö och jag tänker att jag lägger mig i sundet bakom den och väntar ut vinden. När vi närmar oss ön går farten ned mot noll knop. Det finns inte en chans att komma in bakom ön i kraftig motvind och den ström genom sundet som skapas av vinden. Tuffar istället ut på öppet vatten, skönare sjö som inte är krum och efter en stund avtar vinden och vi får en härlig segling resten av eftermiddagen. 

 

Nästa gång det händer kommer seglen åka ned tidigare, och allt som kan bindas ner för att minska vindfånget bindas ned hårt och snabbt. Samt förstås en extra dubbelkoll av fallet så det inte trasslar. Också lärt mig nu att ta höjd för strömmarna som bildas när det blåser ordentligt men som inte finns där (märkbart) när det blåser mer normalt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öresund är ett märkligt farvatten där jag seglat i drygt 50 år. Vanligtvis är strömmen Norrgående och som mest har jag noterat 6.5 knop uppe vid Helsingborg/Helsingör.

Sydgående ström uppstår när det är högtryck över Kattegatt och lågtryck över Österjön, men den är oftast svagare.

Intressant att kappsegla i Öresund. Att segla mot strömmen kan vara jobbigt. Strömmen är ju oftast starkare på djupt vatten så att smyga längs kusten lönar sig ofta. Vi 'seglade' om 5 båtar en gång eftersom vi smög ner vårt ankare och låg stilla med de övriga drevs bakåt av strömmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Larsakelarsson:

som mest har jag noterat 6.5 knop

 

Det är en stark ström - 6,5 knop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Apropå Öresund är det fler än ts som haft problem. En tysk segelbåt fick problem då kraftiga strömmar dragit upp den på grund. 

 

https://fb.watch/m1CkrLCiVt/

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...