Jump to content
Thursday 24 April 2025
Gunnar87

Volvo Penta D2B Vibrationsproblem

Recommended Posts

Hej alla kunniga.

 

jag har problem med att hel motorn vibrerar och jag är övertygad om att det är något med backslaget eller axeln.

 

Tycker det ser lustigt ut mellan backslaget och ”väggen”

 

bifogar bild så kan ni se

 

känns som det ska sitta nån fetthistoria där emellan.

 

Där var som ett kugghjul som var torrt som fnöske.

IMG_1619.jpeg

Edited by Gunnar87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Är det vibrationer även i friläge?

Isåfall kan ju backslag och propelleraxen uteslutas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Georg_Ohm:

Hej!

Är det vibrationer även i friläge?

Isåfall kan ju backslag och propelleraxen uteslutas.

Tack för svar.

Nej i friläge är det inga vibrationer alls.

 

hade gärna velat se hur andra som har samma system ser ut.

 

första säsongen med denna båt.

 

detta är en första grej bara för att se så det ser ut som det ska.

 

vi ska ut och en får ligga och titta å känna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aldrig sett denna konstruktion tidigare enligt bild 1.

 

Men om man jämför med drivaxeln på en bil så ska ju dessa delar vara centrerade mitt för varandra.

 

Och om man tänker i dessa banor, så ligger motorn/backslag för högt i bakkant, till att börja med.

 

Lite klurigt detta med drivknutar.

I vanliga sådana på bilar finns ett centrum, där inre och yttre del

s a s svänger runt i de båda knutarna på var sida av bilen.

Oftast tänker man på bilens yttre drivknutar, men si det finns på en bil två knutar på varje drivaxel.

Den yttre vid hjulet brukar vara den som går sönder, sällan den inre vid pinjongen.

 

Nu när jag tittar närmre, så ser det ut att vara två knutar med en kort axel emellan.

Bild 1. Innebär väl i så fall att motorn kan vibrera rätt skapligt, utan att det påverkar

propelleraxelns läge i axeltrumman bakåt.

 

 

Så jag tror att en noggrann inriktning av motor/backslag i förhållande till det som jag här benämner drivknutar, bild 1 är första steget för att minska vibrationer. Nu kan det även vara som så att knutarna invändigt är slut, glapp i knutkorsen

Och det borde finnas en gummidamask som omsluter båda knutarna med fett i.

 

Om det är så som jag antar ovan så behöver axeln och knutar undersökas.

De får inte glappa i sidled/radiellt ä. I längsled kanske 1 cm, vilket borde vara normalt.

Kanske finns det nållager att byta? I så fall är det 6 stycken.

 

Jag kan ha fel i allt det jag skrev...

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderar lite mer. Kan detta vara ett eget meck? Alltså med drivknut.

Visst lagret i skottet kanske är tänkt att ta upp tryckkraft frammåt orsakad av propeller och axel.

Men normalt sitter ett trycklager i i backslaget. I vart fall vid klenare motorer.

 

Ja, jag är brydd...

 

Oavsett behöver även motortassarna kontrolleras.

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tacksam för era svar!

Det är säkert ett hemmabygge då det finns diverse saker som är ”udda”.

 

Mellan knuten på bild ett sitter ett ”kugghjul” dom går att skjuta fram och tillbaka. Om det ger något i felsökning.

IMG_1618.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror konstruktionen heter Skatraknut. Och i denna bör sitta en axel som går att skjuta i längsled, som jag skrev ovan.

 

Hoppas någon annan med erfarenhet av detta hoppar in.

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT. Vart sitter startmotorn på denna motor? En MD2, Volvo Penta?

 

Gissar att det tidigare suttit en dynastart där generatorn nu sitter.

Två spakar för ventillyft och möjlighet till vevstart, om inte fästjärnet till nya generator suttit i vägen. Går ju att modifiera..

 

BT

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Hybro:

OT. Vart sitter startmotorn på denna motor?

Gissar att det tidigare suttit en dynastart där generatorn nu sitter.

Två spakar för ventillyft och möjlighet till vevstart, om inte fästjärnet till nya generator suttit i vägen. Går ju att modifiera..

 

BT

Den sitter där alla kablar kommer på bilden

 

Generatorn är ett hemmabygge då det är ihopsvetsat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorbeteckningen är Volvo Penta MD-2b, lättare att googla och leta delar om du har den rätt.

Ser även ut att vara ett MS-backslag

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Hybro:

OT. Vart sitter startmotorn på denna motor? En MD2, Volvo Penta?

 

Gissar att det tidigare suttit en dynastart där generatorn nu sitter.

Två spakar för ventillyft och möjlighet till vevstart, om inte fästjärnet till nya generator suttit i vägen. Går ju att modifiera..

 

BT

Startmotorn sitter på sin plats, syns dock knappt på bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Gunnar87:

Någon kan utläsa denna?

kan årsmodellen vara 76?

IMG_1621.jpeg

Det är bara ett nummer, säger ingenting om årsmodell. Min  har nummer 10983 och är en -71a

Edited by Rascal
.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Rascal:

Det är bara ett nummer, säger ingenting om årsmodell. Min  har nummer 10983 och är en -71a

Okej! Man lär sig något nytt varje dag!

 

Men jag tror jag för börj och kolla så det är centrerat axlarna.

 

Annars får man kanske plocka ner att och kolla om dom är slut.

 

hade tänkt ta ut motorn och renovera den efter säsongen.

 

hadr velat få h den i sjön denna sommaren….

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Gunnar87:

hade tänkt ta ut motorn och renovera den efter säsongen

Vad är det som behöver renoveras? Går den dåligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Rascal:

Startmotorn sitter på sin plats, syns dock knappt på bilden.

Ok, ser framänden.

Har således inte suttit en Dynastart på denna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Rascal:

Vad är det som behöver renoveras? Går den dåligt?

Den går alla tiders.

Satt ett separat färdvatten system på den när jag köpte den.

Fick in vatten i oljan samt att den inte kylde trots byte av termostat och imoeller.

 

plockade bort systemet och kör som orginal nu. Ingen vatten i oljan samt kyler vid 82-85 grader…..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grunnat lite mera, på min liknelse med drivaxel och drivknutar på en bil.

Så länge som inte knutarna är slitna, så märks inga vibrationer från dessa.

I en bil så är sällan knutarna i linje med varandra. Jag tänker nu bara på driften av ett hjul.

 

När en knut, oftast den yttre blir sliten och glapp, så blir det både vibrationer och oväsen.

Den yttre därför att den "viks" i större vinklar vid svängningar

o s v. Den inre är överlag klenare uppbyggd.

 

Nåväl i ditt fall så är vinklarna mellan drivaxel och knutarna lika stora.

Är knutarna slut, som skickas axeln emellan ut mot periferin. Detta skapar vibrationerna.

 

Jag tror du behöver en ny drivaxel komplett med knutar.

 

På själva propelleraxeln har du en tätning av mässing. Inuti denna sitter troligen tre packboxar och något som kan liknas med två lagerhalvor. Fjädrarna i packboxarna ska vara av rostfri sort. Finns på t ex Momentum.

Lämpligt att slipa/putsa bort ojämnheter på främre delen av axel, vid kämkopplingen, innan man trär axeln genom nya packboxar. 

 

Till "nippeln" på min lagring sitter en slang till en behållare. Den är påfylld med olja, som smörjer lagerhalvorna, innanför de två främre packboxarna. Lagerhalvorna ska bara avlasta tätningarna, så att de hamnar cirkulärt runt axeln  Behållaren är monterad över vattenlinjen.

Kolla noga hur packboxarna vänder.

Den bakre ska hindra vatteninträngning.

De två främre ska hålla oljan på plats, för att smörja glidlagret .

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om och när du plockar isär detta (på land!) Så kan det vara lämpligt att se till att propelleraxeln är centrerad mitt i axeltrumman som är inplastad i kölen.

Detta gör du genom att justera läget på trycklagret i skottet.

 

Nu skriver nån säker nåt om slangklämmornas montering😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och när du ändå plockar isär... Kolla lagret strax framför propellern. Brukar vara ett vattensmort s k Cutlesslager med glidribbor av gummi fastvulkade i en mässinghylsa.

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Gunnar87:

Den går alla tiders.

Satt ett separat färdvatten system på den när jag köpte den.

Fick in vatten i oljan samt att den inte kylde trots byte av termostat och imoeller.

 

plockade bort systemet och kör som orginal nu. Ingen vatten i oljan samt kyler vid 82-85 grader…..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags att byta termostat till en avsedd för sjövattenkylning.  De ligger på ca 55 grader. Detta för att, framför allt saltvatten, inte ska orsaka pannsten i motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...