Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
grytskepparen

GE-HÅ värmaren

Rekommendera Poster

Hej. Har en ge-hå värmare i vår båt och skulle vilja komma i kontakt med båtägare som använt den och om den är tillförlitlig. Vi har hittills inte vågat använda den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev grytskepparen:

Hej. Har en ge-hå värmare i vår båt och skulle vilja komma i kontakt med båtägare som använt den och om den är tillförlitlig. Vi har hittills inte vågat använda den. 

Om du kan tända en fotogenlampa så kan du använda värmaren. Berätta gärna om den har cirkulationspump eller självcirkulation. Min har funkat bra dom 40 år jag har haft den. En bild vore bra då den finns i ett par olika versioner beroende på ålder.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för ditt svar. Låter betryggande att den har fungerat för dig så länge. För närvarande har jag den upplockad för att tända den på ett mer betryggande sätt. Provade i båten men fick där ingen ordning på lågan enligt den beskrivning som står i manualen. Duger det om jag tar kort på den upplockad eller ska jag sätta tillbaka den i båten? Hälsningar Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som med alla värmare som förbränner någon typ av bränsle.

Att se till att avgaserna leds ut utanför båten, och att det finns tilluft till förbränningen.
Samt att det dessutom finns en luftcirkulation inne i båten så att fukten ventileras bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev grytskepparen:

Hej tack för ditt svar. Låter betryggande att den har fungerat för dig så länge. För närvarande har jag den upplockad för att tända den på ett mer betryggande sätt. Provade i båten men fick där ingen ordning på lågan enligt den beskrivning som står i manualen. Duger det om jag tar kort på den upplockad eller ska jag sätta tillbaka den i båten? Hälsningar Peter 

Börja med några bilder på på värmaren så vi vet vad vi pratar om, men tror att du bör ha den i båten med skorstenen ansluten för att draget skall bli det rätta när du tänder den om du skall lära dig ställa in lågan. Veken måste vara helt jämn utan toppar och dalar runt om för att ge en låga som brinner jämnt och inte sotar. Nån manual har jag aldrig sett men fick en "kurs" av en säljare som kunde sin sak i början på 80-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har provat den i garaget men när jag får till en hyfsat bra låga börjar den bli instabil och fladdrar. Ska det vara så? Det finns ingen brännarpackning som på bilden nr 60006-00. Kan det bero på det. 

20230716_113055.jpg

20230716_113029.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla Ge-Hå:n är underbar då man luftat på rätt sätt. Den är grå och har två expansionskärl ovan sig. Den nyare måste ha en cirkulationspump (tror jag). Den har bara ett plast-expansionskärl ovan sig.

Luftningen är mycket lätt att misslyckas med om man inte gör så här:

 

 Tag vattenslangen som du förmodligen har på bryggan eller i närheten. Koppla den till inlopps-slangen som du kopplat bort från GH:n. Frånlopps-slangen ska också kopplas bort och du bör ha en lös slang som du kopplar till frånlopps-slangen (om du inte vill ha massa vatten vilt sprutat inne i båten). Lösa slangen ska mynna ut på däcket eller dylikt, genom för-luckan t.ex.

Sätt igång vattnet i vattenslangen och låt det fara genom GeHå-ns radiatorsystem. Spola en stund och du har äntligen helt luft-fritt i den fantastiska GeHå-värmaren.

 

Jag luftade på fel sätt i många år i tron om att luftningen lyckats. Det blev förstås dålig cirkulation och den sista radiatorn var alltid kall. Med rätt luftning så gick den på självtryck med fin och låg låga. Jag kunde med framgång köra värmaren med självtryck.

Vid användning får man en torr båt då värmaren slukar all fukt som kommit in i båten.

 

Gör dig inte av med den fantastiska värmaren som tyvärr inte tillverkas längre. 

 

Jag har hittat en bild på den senare Ge-Hå-värmaren men ingen bild på den äldre:

 

nedladdning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du den nyare eller äldre Ge-Hå-värmaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev zurdu:

Den gamla Ge-Hå:n är underbar då man luftat på rätt sätt. Den är grå och har två expansionskärl ovan sig. Den nyare måste ha en cirkulationspump (tror jag). Den har bara ett plast-expansionskärl ovan sig.

Luftningen är mycket lätt att misslyckas med om man inte gör så här:

 

 Tag vattenslangen som du förmodligen har på bryggan eller i närheten. Koppla den till inlopps-slangen som du kopplat bort från GH:n. Frånlopps-slangen ska också kopplas bort och du bör ha en lös slang som du kopplar till frånlopps-slangen (om du inte vill ha massa vatten vilt sprutat inne i båten). Lösa slangen ska mynna ut på däcket eller dylikt, genom för-luckan t.ex.

Sätt igång vattnet i vattenslangen och låt det fara genom GeHå-ns radiatorsystem. Spola en stund och du har äntligen helt luft-fritt i den fantastiska GeHå-värmaren.

 

Jag luftade på fel sätt i många år i tron om att luftningen lyckats. Det blev förstås dålig cirkulation och den sista radiatorn var alltid kall. Med rätt luftning så gick den på självtryck med fin och låg låga. Jag kunde med framgång köra värmaren med självtryck.

Vid användning får man en torr båt då värmaren slukar all fukt som kommit in i båten.

 

Gör dig inte av med den fantastiska värmaren som tyvärr inte tillverkas längre. 

 

Jag har hittat en bild på den senare Ge-Hå-värmaren men ingen bild på den äldre:

 

nedladdning.jpg

Att lufta med din metod funkar säkert men man vill ju inte ha rent vatten i systemet för då måste det tömmas inför vintern för att inte frysa sönder hela anläggningen. Jag har en 50/50 glykolblandning i min och luftade en gång för många år sedan när jag fyllde systemet och det är inga problem att lufta om man har cirkulationspump och några luftningskranar. 

Ett system utan cirk.pump kräver att hela rundan lutar uppåt från värmaren och tillbaka, inte så lätt att åstadkomma i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev grytskepparen:

Hej. Har provat den i garaget men när jag får till en hyfsat bra låga börjar den bli instabil och fladdrar. Ska det vara så? Det finns ingen brännarpackning som på bilden nr 60006-00. Kan det bero på det. 

20230716_113055.jpg

20230716_113029.jpg

Tror som jag tidigare skrivit att lågan behöver skorstenen för att det skall bli rätt drag. Hur är det med den genomskinliga rutan, är den hel? Den påverkar också balansen fick jag lära mig på "kursen".  Det trodde inte jag, och då sa gubben "Ni ungdomar förstår ingenting" eftersom jag idag är ca 70 år så håller jag med honom🙏

Utan brännarpackningen riskerar du fotogenläckage vid sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Att lufta med din metod funkar säkert men man vill ju inte ha rent vatten i systemet för då måste det tömmas inför vintern för att inte frysa sönder hela anläggningen. Jag har en 50/50 glykolblandning i min och luftade en gång för många år sedan när jag fyllde systemet och det är inga problem att lufta om man har cirkulationspump och några luftningskranar. 

Ett system utan cirk.pump kräver att hela rundan lutar uppåt från värmaren och tillbaka, inte så lätt att åstadkomma i en båt.

 

Med min luftningsmetod så fyllde jag i glykol efteråt och det hann blanda sig med vattnet under säsongen. Känn om den sista radiatorn är riktigt varm, om inte så är det luft i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev zurdu:

 

Med min luftningsmetod så fyllde jag i glykol efteråt och det hann blanda sig med vattnet under säsongen. Känn om den sista radiatorn är riktigt varm, om inte så är det luft i systemet.

Du är modigare än jag är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående luftning av system

, hade samma problem år efter år med luft i systemet / dålig cirkulation .Blev en rörmokarlösning , fick tips , tag en hink o fyll den med glykol/ vatten lösning ,

stoppa i en dränkbar pump i hinken o anslut slangen från pumpen till systemet ,

låt returledningen från systemet mynna ut i hinken , kör pumpen o fyll på hinken eftersom om nödvändigt , efter 15-30 min är systemet luftfritt .

Funkade bra för mej .

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har varit borta ett tag men har nu satt in värmaren i båten och provkört den och  det verkar fungera. Tanken ovanför blir varm en bit upp men bara så varm att man kan ta på den. Det knepiga är att få lågan rätt men jag kommer nog underfund med det. Tack för hjälpen. Hälsningar peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev grytskepparen:

Hej. Har varit borta ett tag men har nu satt in värmaren i båten och provkört den och  det verkar fungera. Tanken ovanför blir varm en bit upp men bara så varm att man kan ta på den. Det knepiga är att få lågan rätt men jag kommer nog underfund med det. Tack för hjälpen. Hälsningar peter

Hela systemet bör komma upp i ca 70-80 grader om du ska få varmt och skönt i båten. Jag har en analog termometer klämd runt slangen i ovankant på värmaren så att man kan hålla koll. Att man just kan hålla handen på en metallyta brukar betyda ca 60 grader. Fungerar cirkulationen som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tror det men jag har inte kört den en hel natt så vi ska  väl  ut på sjön när vädret blir bättre så får vi se. Hälsningar Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...