Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Sunseeker47

Motorrumsfläktar Sunseeker Camargue 47 ev felvända?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en Sunseeker Camargue 47 med dubbla Caterpillar 3208TA 435 hk/st motorer. Detta är tämligen stora diesel V8or på 10.4 liter styck som alstrar mycket värme under gång. Jag har 3 st motorrums fläktar i motorrummet, två som sitter med friskluftsutblås ganska mitt över och i "utkanten" av respektive maskin (ovanför maskinerna, ganska nära skrovsidorna) dessa två blåser in luft i motorrummet samt en fläkt som sitter längst bak i motorrummet (i takhöjd) bakom dieseltankarna och denna fläkt suger ut luft, så sammanfattningsvis två fläktar som blåser in luft och en som suger ut. Längs skrovsidorna i motorrummet finns också stora friskluftsintag genom skrovet. 

 

Pratade med en annan person som har en Sunseeker Manhattan 52 och denna person säger att motorrumsfläktarna på den båten (vet ej hur många det sitter i motorrummet) samtliga dessa fläktar suger ut luft (och tilluften kommer då via friskluftsintagen i skrovet) 

Kan det vara så att de två motorrumsfläktar som blåser in luft i motorrummet (som sitter ovanför motorerna) är felvända och att de istället ska suga ut luft? (och att då samtliga tre fläktar i motorrummet ska suga ut luft) Eller att de två fläktar som sitter ovanför maskinerna ska suga ut luft och den fläkt som sitter längst bak i motorrummet, denna ska blåsa in luft? Eller annan lösning? Det är ju bara att "vända på strömmen" till fläktarna för att göra eventuella ändringar till-/från luft.

 

Tar tacksamt emot era synpunkter hur ni anser att fläktarna ska vara kopplade gällande till-/från luft i motorrummet. 

 

Vänliga hälsningar

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag känner till så använder man bara fläktar till att suga ut luft från motorrummet eftersom man vill ha ett lätt undertryck snarare än övertryck i motorrummet.
Övertrycket kan annars orsaka att lukt och kommer ut i båten och är bara luftintagen rätt dimensionerade kommer tillräcklig mängd luft att sugas in och även motorerna hjälper ju till då dessa suger i sig mer luft än vad fläktarna gör, i varje fall när de går  över tomgång

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för värdefull information och jag vänder nu på de fläktar som blåser in luft, så samtliga fläktar suger ut luft från motorrummet.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man brukar evakuera uppvärmd luft ur motorrum med större dieselmotorer.

Och exakt lika mycket luft måste ju få komma in genom väldimensionerade luftintag.

Jag tycker därför det känns konstigt att två fläktar ger tilluft och bara en ger frånluft, fast den som ger frånluft kanske har dubbelt så stor kapacitet som dom andra två?

 

Det är ju inte säkert att det fungerar att polvända sådana här fläktar, alltså koppla om plus och minus.

Visserligen snurrar ju då fläthjulet åt andra hållet, men det kan vara så att:

1 fläktmotorn egentligen bara är konstruerad för att roterat åt ett håll.

2 vilket nog är mer troligt; är att fläkthjulet och fläktens kammare är så konstruerade att den inte blåser ut någon luft i egentlig mening om man låter den gå "baklänges".

 

Men om du kan, lägg in en bild på fläkten, fläktarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite uppgifter gällande förbränningsluft och ventilation för VP:s motorer.

 

image.png.8d9e3a6a26d87309c368e59f2852f05d.png

 

 

 

 

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Sunseeker47:

Hej!
Jag har en Sunseeker Camargue 47 med dubbla Caterpillar 3208TA 435 hk/st motorer. Detta är tämligen stora diesel V8or på 10.4 liter styck som alstrar mycket värme under gång. Jag har 3 st motorrums fläktar i motorrummet, två som sitter med friskluftsutblås ganska mitt över och i "utkanten" av respektive maskin (ovanför maskinerna, ganska nära skrovsidorna) dessa två blåser in luft i motorrummet samt en fläkt som sitter längst bak i motorrummet (i takhöjd) bakom dieseltankarna och denna fläkt suger ut luft, så sammanfattningsvis två fläktar som blåser in luft och en som suger ut. Längs skrovsidorna i motorrummet finns också stora friskluftsintag genom skrovet. 

 

Pratade med en annan person som har en Sunseeker Manhattan 52 och denna person säger att motorrumsfläktarna på den båten (vet ej hur många det sitter i motorrummet) samtliga dessa fläktar suger ut luft (och tilluften kommer då via friskluftsintagen i skrovet) 

Kan det vara så att de två motorrumsfläktar som blåser in luft i motorrummet (som sitter ovanför motorerna) är felvända och att de istället ska suga ut luft? (och att då samtliga tre fläktar i motorrummet ska suga ut luft) Eller att de två fläktar som sitter ovanför maskinerna ska suga ut luft och den fläkt som sitter längst bak i motorrummet, denna ska blåsa in luft? Eller annan lösning? Det är ju bara att "vända på strömmen" till fläktarna för att göra eventuella ändringar till-/från luft.

 

Tar tacksamt emot era synpunkter hur ni anser att fläktarna ska vara kopplade gällande till-/från luft i motorrummet. 

 

Vänliga hälsningar

Jonas

 

9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jo man brukar evakuera uppvärmd luft ur motorrum med större dieselmotorer.

Och exakt lika mycket luft måste ju få komma in genom väldimensionerade luftintag.

Jag tycker därför det känns konstigt att två fläktar ger tilluft och bara en ger frånluft, fast den som ger frånluft kanske har dubbelt så stor kapacitet som dom andra två?

 

Det är ju inte säkert att det fungerar att polvända sådana här fläktar, alltså koppla om plus och minus.

Visserligen snurrar ju då fläthjulet åt andra hållet, men det kan vara så att:

1 fläktmotorn egentligen bara är konstruerad för att roterat åt ett håll.

2 vilket nog är mer troligt; är att fläkthjulet och fläktens kammare är så konstruerade att den inte blåser ut någon luft i egentlig mening om man låter den gå "baklänges".

 

Men om du kan, lägg in en bild på fläkten, fläktarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för mycket värdefull information. Samtliga tre fläktar har samma kapacitet och jag ska till båten i helgen, tar foto och lägger in bild på fläkten så ser vi om vi kan få fram information om fläktarna kan polvändas med samma funktionalitet fast "omvänd"

Stort tack så länge!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Lite uppgifter gällande förbränningsluft och ventilation för VP:s motorer.

 

image.png.8d9e3a6a26d87309c368e59f2852f05d.png

 

 

 

 

Tack för exemplen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite ny här, så vet inte om mitt svar kom fram🙂 Stort tack för exemplen med förbränningsluft och ventilation för VP:s motorer👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...