Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
excel319

Tornseglare

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som upplevt en nästan total avsaknad av tornseglare i år? Jag har sett fyra st totalt denna sommar och det brukar vara ett tjugotal bara runt huset i vanliga fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev excel319:

Är det fler än jag som upplevt en nästan total avsaknad av tornseglare i år? Jag har sett fyra st totalt denna sommar och det brukar vara ett tjugotal bara runt huset i vanliga fall.

Det brukar vara många i vår hemmahamn, men nu när du säger det så har jag inte sett nån alls hittills i år. Men jag minns inte när på säsongen jag brukar se dem.

Kanske är det väderberoende? Det har varit extremt varmt och torrt hittills i sommar, förutom senaste veckan. De lever väl på insekter som de fångar i luften, och kanske är den tillgången sämre i varmt väder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev raol:

De lever väl på insekter som de fångar i luften, och kanske är den tillgången sämre i varmt väder?

Det har generellt skett en dramatisk minskning av mängden insekter de senaste åren, varför vet man väl egentligen inte riktigt. Men detta tror jag är orsaken till att många specifikt insektsätande djur (fåglar, vissa andra insekter såsom getingar m.m.) också nästan försvunnit från vissa områden.

 

Trots den torra och fina inledningen av senvåren/sommaren har jag hittills inte sett en enda geting hemmavid. För bara ett par år sedan var de massor vid den här tiden och efter en inledning med så fint väder. Visserligen var det lite kallt i början av maj, men det är två månader sedan nu.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Det har generellt skett en dramatisk minskning av mängden insekter de senaste åren, varför vet man väl egentligen inte riktigt. Men detta tror jag är orsaken till att många specifikt insektsätande djur (fåglar, vissa andra insekter såsom getingar m.m.) också nästan försvunnit från vissa områden.

 

Trots den torra och fina inledningen av senvåren/sommaren har jag hittills inte sett en enda geting hemmavid. För bara ett par år sedan var de massor vid den här tiden och efter en inledning med så fint väder. Visserligen var det lite kallt i början av maj, men det är två månader sedan nu.

Visst sker en gradvis minskning av antalet småkryp, men nu handlar det om förra året mot i år. Så stor skillnad rent generellt är det knappast på ett år.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Noterade på den otroligt varma dagen, söndagen i midsommarhelgen, något jag aldrig sett tidigare. Ett fågelsträck som flög norrut i slutet av juni. Funderar om det är såpass varmt att många fåglar helt enkelt dragit mot svalare trakter. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport från min gård å brygga.

Saknat lärkan, vanliga hussvalan, ladusvalan  och tornseglaren i år. Men så var det en veckan före midsommar som flög in i under sin vanliga tegelpanna. Å näktergalen har jag inte hört i år. Däremot har vi häger å skäggdopping som vanligt men bara en sothöna. "Hushålls-svanen" den som nästan bor här räknar jag ej. Glest med kärrhöken. Såg bara en fjolårs fågel å ingen ormvråk.

Berguven har försvunnit, inte hört den på 4-5 år, bu-u-u-ar på vårkvällarna.

Tror inte det är värmen utan insekterna å så avskjutningarna hos vissa folk nere i södern. Har ni sett skytte-gömslena på Malta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...