Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
pseudonym

Modellbygge

Rekommendera Poster

Bygget går vidare men har redan börjat kika efter nästa båt. En sjukdom det här.

Har snöat in mig på en Colin Archer i skala 1/15 från Billing Boats, den blir stor, 127 cm och relativt dyr, men kanske inte lika påkostad som denna motorbåten som byggs just nu.

Här en länk till en svensk handlare som har ett ex hemma, man kanske ska trycka på köpknappen redan nu?
 

https://www.modellhobby.se/sv/traskrov/67968-billing-boats-colin-archer-billingboats728.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också leta rätt på en linjeritning för en Colin Archer och bygga själv från "lösvirke". Jag gjorde det med en Engelsk kutter och det var roligt och intressant att pröva sig fram. Gjorde alls detaljer själv etc inkl sy segel. Och resultatet blev förvånansvärt bra🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Boanjohan:

Du kan ju också leta rätt på en linjeritning för en Colin Archer och bygga själv från "lösvirke". Jag gjorde det med en Engelsk kutter och det var roligt och intressant att pröva sig fram. Gjorde alls detaljer själv etc inkl sy segel. Och resultatet blev förvånansvärt bra🙂

Har du några bilder på den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pseudonym:

Har du några bilder på den? 

Japp, se länken till ett äldre inlägg där en bild finns🙂

Var fattig student och tog vad jag hade för att bygga den, förutom bordläggningen där jag köpte tunna smala mjuka ribbor i hobbyaffären.

Gjorde t.o.m. linjeritningen själv (som del av studierna).

 

Påbörjade bygget i Stockholm, gjorde majoriteten när jag gäst studerade ett halvår i Göteborg och slutförde det i Norge när jag flyttade dit för första jobb efter studier. Gav bort den som doppresent i Rättvik till brorsans dotter,  varefter den åter hamnade i Stockholm och idag i ett källarförråd hos brorsan. Så i modellsammanhang är det en riktig världsomseglare😉

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slant på köpknappen så det blir en Billing Boats Colin Archer ändå.

Den kommer att ta lång tid att bygga så med den på byggbordet så blir det långt mellan uppdateringarna skulle jag tro. Men den kommer att bli seglande med rc och motor.

IMG_1379.jpeg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag slant på köpknappen så det blir en Billing Boats Colin Archer ändå.

Den kommer att ta lång tid att bygga så med den på byggbordet så blir det långt mellan uppdateringarna skulle jag tro. Men den kommer att bli seglande med rc och motor.

IMG_1379.jpeg

Grattis till många pysselkvällar!

Vore kul med några bilder på byggsatsen med delar och tillbehörssats för att se utgångsläget. Jag har byggt några Billingsbåtar för många år sedan men ingenting i den där kalibern.

Wentzels hobby hade i många år en fiskekutter i sitt skyltfönster som dom sålde ritning på som jag köpte, och byggde från lösvirke. Den blev pampig och rörde sig fint i sjön som ett deplacementskrov ska, men krävde en hel del barlast för att komma ner till vattenlinjen då skrovet är lite drygt 110 centimeter långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Rascal:

Grattis till många pysselkvällar!

Vore kul med några bilder på byggsatsen med delar och tillbehörssats för att se utgångsläget. Jag har byggt några Billingsbåtar för många år sedan men ingenting i den där kalibern.

Wentzels hobby hade i många år en fiskekutter i sitt skyltfönster som dom sålde ritning på som jag köpte, och byggde från lösvirke. Den blev pampig och rörde sig fint i sjön som ett deplacementskrov ska, men krävde en hel del barlast för att komma ner till vattenlinjen då skrovet är lite drygt 110 centimeter långt.

Kul, denna behöver ca 6 kg barlast och bör väga runt 10 för att komma till sin rätt. Stormasten är 22 mm i diameter och 95 cm hög. Förr hade Billing alltid en ”fittingsats” men dom har gått ifrån det numera så alla satser är kompletta med allt som finns på ritningen förutom RC-utrustningen. Jag lägger ut bilder när jag får hem lådan. Min tanke är att båten ska få namnet s/y Mandalay efter Göteborgs sjöscouters båt som jag har seglat med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-12 vid 10:33 skrev Boanjohan:

Japp, se länken till ett äldre inlägg där en bild finns🙂

Var fattig student och tog vad jag hade för att bygga den, förutom bordläggningen där jag köpte tunna smala mjuka ribbor i hobbyaffären.

Gjorde t.o.m. linjeritningen själv (som del av studierna).

 

Påbörjade bygget i Stockholm, gjorde majoriteten när jag gäst studerade ett halvår i Göteborg och slutförde det i Norge när jag flyttade dit för första jobb efter studier. Gav bort den som doppresent i Rättvik till brorsans dotter,  varefter den åter hamnade i Stockholm och idag i ett källarförråd hos brorsan. Så i modellsammanhang är det en riktig världsomseglare😉

 

Jag har faktiskt ett glasfiberskrov av en svensk CB33, alltså Carl Beijer som ritade denna 33:a.

Skrovet mäter en meter och som det verkar ganska modellik en CB. Ska se om jag hittar nån bild.

IMG_1389.jpeg

IMG_0939.jpeg

IMG_0938.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på om man skulle klä in rutramen med mahogny för att båten ska se lite mera tidstypisk ut istället för bara en ram i rostfri plåt? Får kapa till lite och kolla hur det ser ut innan jag bestämmer mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev pseudonym:

Funderar lite på om man skulle klä in rutramen med mahogny för att båten ska se lite mera tidstypisk ut istället för bara en ram i rostfri plåt? Får kapa till lite och kolla hur det ser ut innan jag bestämmer mig.

Låter frestande, men på de Riva jag sett i skala 1:1 är det rostfritt så det är nog mer än fråga om tycke och smak. Härligt bygge!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev s841:

Låter frestande, men på de Riva jag sett i skala 1:1 är det rostfritt så det är nog mer än fråga om tycke och smak. Härligt bygge!

Tycke och smak blir det ja. Hur går det med dina idéer om att bygga något själv? Såg att ”Svean” fanns i två storlekar? Och att det är en svensk tillverkare på dom. Hursom hoppas jag att du kommer till skott och låter inspirationen komma ut.👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Hur går det med dina idéer om att bygga något själv?

Har beställt "Svea" i skala 1:15 så det blir nog bra, får börja bygget efter jul/nyår när jag får lite mer tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev s841:

Har beställt "Svea" i skala 1:15 så det blir nog bra, får börja bygget efter jul/nyår när jag får lite mer tid.

Då hoppas man att få se byggbilder här kanske? I skalan 1/15 blir den ganska stor eller? 120 cm eller däromkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

120 cm

110 cm och 35 bred, bra storlek.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var idag ute i klubben och hälsade på, där stod en båt större än min. 132 cm lång, 30 cc bensinmotor, och väldekorerad med mycket blingbling. Aldrig provad i sjön då den inte blev riktigt färdig innan byggaren gick bort.  En Chris Craft Barrelback Runabout 1940. Jag rekommenderade han som ägde denna att byta ut bensinmotorn mot en EL istället då den skulle bli mycket mer tillförlitlig.

IMG_7884.jpeg

IMG_7880.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-20 vid 09:49 skrev pseudonym:

Funderar lite på om man skulle klä in rutramen med mahogny för att båten ska se lite mera tidstypisk ut istället för bara en ram i rostfri plåt? Får kapa till lite och kolla hur det ser ut innan jag bestämmer mig.

Spontant tror jag mer på rostfritt, men skulle vara intressant att se och kunna jämföra bägge alternativen. Skulle vara kul om du lägger ut en bild på träram oxå så kan du be om en omröstning......... för skoj skull alltså, eftersom det är du som har vetot🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med bygget av Rivan? Själv har jag fått hem "Svea", men råkade också trycka hem en mindre Fiskebåt Billing Boats Cux 87 i skala 1:33 som jag tänkte börja med, lite behändigare format.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev s841:

Hur går det med bygget av Rivan? Själv har jag fått hem "Svea", men råkade också trycka hem en mindre Fiskebåt Billing Boats Cux 87 i skala 1:33 som jag tänkte börja med, lite behändigare format.

Jodå, det går framåt. Har dock legat i tio dagar med influensan men är på banan igen nu. Jag bygger stötvis men planen är sjösättning i april nångång så det gäller att mala på. Har ju fått  hem nästa båt oxå, Colin Archer i skala 1/15 med spantbyggt skrov. Har dock fått reklamera tillbehörssatsen då blocken med skivorna i mässing inte lirar ihop, springorna i blocken är för smala. Men fått svaret att det hade blivit fel i en batch och dom skulle skicka rätt grejer så det kommer väl efter helgerna. Ingen brådska för den båten ligger på is ändå till nästa vinter.

IMG_7952.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-16 vid 20:54 skrev s841:

Hur går det med bygget av Rivan? Själv har jag fått hem "Svea", men råkade också trycka hem en mindre Fiskebåt Billing Boats Cux 87 i skala 1:33 som jag tänkte börja med, lite behändigare format.

Den såg ju trevlig ut och i behändig storlek. 

IMG_1459.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

Den såg ju trevlig ut och i behändig storlek. 

IMG_1459.png

Ja det ska bli kul, har sett klipp där näten går att fälla ut/sänka och funktioner är alltid spännande. Och storleken 55 cm är praktisk när den ska med i båt eller husbil. Bra att tillbehörssatsen ingår nu mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...