Jump to content
Wednesday 06 December 2023
Boasten

Byta kolvar på Suzuki 5 hk

Recommended Posts

Tjena.

håller på att byta kolvar på min utombordare.

har dock kört fast när det är dags att få i kolvarna i cylinderhuset.

som vanligt är det svårigheter när kolvringarna behöver pressas ihop.

se bild hur det ser ut.

 

Nån som har tips?

IMG_1011.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan lyckas genom att dra ett buntband runt kolvringarna. Vartefter du trycker in kolven glider buntbandet undan. Mycket olja underlättar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Faderullan:

Det kan lyckas genom att dra ett buntband runt kolvringarna. Vartefter du trycker in kolven glider buntbandet undan. Mycket olja underlättar.

Jag förstår din tanke, tyvärr är det alldeles för trångt för att göra på det sättet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev No_jah:

En kovlringspress kanske, om den på Biltema är för stor så finns ju dom som är anpassade för mopeder.

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kolvringsverktyg/kolvringskompressor-2000021402

image.thumb.png.d53c8f066517f9d44ac939c67fadc8cb.png

Den funkar inte eftersom jag måste ha vevstaken monterad och då kan jag inte ta bort verktyget när jag väl lyckats få i kolvarna.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Varför måste du ha vevaxeln monterad,Kolvar brukar man montera uppifrån? Ronnie

Edited by Ronnienr10

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Varför måste du ha vevaxeln monterad,Kolvar brukar man montera uppifrån? Ronnie

Tjena Ronnie.

Om jag monterar endast kolv uppifrån vilken skulle vara hyfsat enkelt så är kolven så djupt nere i cylindern så det blir omöjligt att montera vevstaken…

tänker jag fel ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

okej det är rullager på vevaxeln,därför problemet. Men om kolvar och kolvringar är slut,behöver du även byta lager.När du honade cylindrarna.mätte du sedan även gapet på kolvringarna.Om det är noll spel måste du justera gapet.Har du noll spel fungerar det inte att göra som Faderullan föreslog,som var ett mycket bra förslag Eftersom vevaxeln antagligen är pressad, måste den pressas isär för lagerbyte. Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Boasten:

Tjena Ronnie.

Om jag monterar endast kolv uppifrån vilken skulle vara hyfsat enkelt så är kolven så djupt nere i cylindern så det blir omöjligt att montera vevstaken…

tänker jag fel ?

Det där fattar jag inte riktigt, är stakens storända inte delbar, även om det är rulllager så brukar det vara delbart.
Om du monterar kolven uppifrån då går ju Kolven att trycka ner så långt så ringarna tangerar cylinderfoten. då borde det finnas plats att montera staken på veven. Om det är delbart vill säga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Ronnienr10:

okej det är rullager på vevaxeln,därför problemet. Men om kolvar och kolvringar är slut,behöver du även byta lager.När du honade cylindrarna.mätte du sedan även gapet på kolvringarna.Om det är noll spel måste du justera gapet.Har du noll spel fungerar det inte att göra som Faderullan föreslog,som var ett mycket bra förslag Eftersom vevaxeln antagligen är pressad, måste den pressas isär för lagerbyte. Ronnie

Jag hänger inte med här.

även om jag pressar ur lagren ur vevstaken… så hjälper ju inte det mig att byta kolvar.

 

berötta gärna vad jag missar och förfarandet jag behöver göra och hur.

 

tack för hjälpen Ronnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Boasten:

IMG_1011.jpeg

 

Går det inte och peta in ringarna med en liten skruvmejsel eller syl ?

Buntbandstricket borde gå om du får tag i riktigt smala/tunna buntband.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte om det gick att pressa ihop vevaxeln med kolvarna i blocket.Släpp det.Vi tillverkar en kovlringspress.Skär ut en remsa ur en tom dunk.Se till att remsan räcker runt kolven,spänn ihop allt med en slangklämma, hala sidan inåt, gärna lite extra olja.Samma som Faderullan föreslog, men kanske lättare att kontrollera för dig.Lycka till nu.Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Tänkte om det gick att pressa ihop vevaxeln med kolvarna i blocket.Släpp det.Vi tillverkar en kovlringspress.Skär ut en remsa ur en tom dunk.Se till att remsan räcker runt kolven,spänn ihop allt med en slangklämma, hala sidan inåt, gärna lite extra olja.Samma som Faderullan föreslog, men kanske lättare att kontrollera för dig.Lycka till nu.Ronnie

Grym idé.

det ska jag prova.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppklippta ölburkar är ultratunna så det kanske funkar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej hur har det gått,har du fått ihop motorn ? Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-07-27 vid 19:15 skrev Ronnienr10:

Hej hur har det gått,har du fått ihop motorn ? Ronnie

Tjena.

nej, tyvärr inte. 
jag lyckas inte att montera kolvarna när de sitter i vevaxeln.

jag provade att montera kolvarna utan kolvringar och det lyckades jag heller inte med.

antar att det är så liten marginal på passformen att iaf inte jag klarar av att montera vevaxel och kolvar komplett.

 

jag antar att jag måste montera isär vevaxeln och montera kolvarna uppifrån…(så som man ska göra antar jag) och sen försöka pressa ihop lager/vevaxel när kolvarna sitter på plats.

 

om du inte har ytterligare nån superide som är värt att prova.

 

har 3 likadana motorer som jag ska byta kolvar på allihop så jag vill verkligen lyckas.

 

tack för all hjälp 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ta med grejorna till någon kompetent verkstad, så slipper du plocka ner vevaxeln i småbitar för det blir inte lätt att få ihop den sedan.

 

Du kanske kan kolla hur dom gör så vet du till dina andra motorer.

 

Att du inte får in kolvarna utan kolvringar får mig att undra om det är rätt dimension på dom ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ta med grejorna till någon kompetent verkstad, så slipper du plocka ner vevaxeln i småbitar för det blir inte lätt att få ihop den sedan.

 

Du kanske kan kolla hur dom gör så vet du till dina andra motorer.

 

Att du inte får in kolvarna utan kolvringar får mig att undra om det är rätt dimension på dom ?

 

Tjena.

 

jo, rätt dimension är det. 
därför ville jag prova att montera kolvarna utan ringar för att se om det ens var möjligt.

Jag lyckades iaf inte och då är det naturligtvis svårare att montera med ringar.

 

jag är skapligt händig själv och byter kolvar titt som tätt utan några större problem.

klart jag kan lämna in prylarna till en verkstad men om de inte har nåt ”specialverktyg ” avsett för att montera kolvar med vevstake ihop så ser jag inte hur de ska lyckas.

 

är det riktigt besvärligt att montera isär vevstaken och montera kolvarna separat?

jag antar att det ändå är det korrekta sättet att göra det på…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen alla.

 

nu tänkte jag att det är dags att ge detta ett nytt försök att byta kolvar.

att byta kolvar ihop med vevaxel är uteslutet så det får bli att montera kolvar uppifrån så som man egentligen ska göra… men för att lyckas så måste jag demontera/plocka isär vevaxeln så jag får loss vevstakarna som sedan monteras ihop med kolvarna och sen får jag montera ihop vevaxeln igen.

 

nån som plockat isär en vevaxel själv och vet hur man gör?

 

inga gissningar eller förslag som saknar grund… snälla svara endast om du vet hur man gör.

 

tack för hjälpen 

 

 

IMG_1177.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej kan tyvärr inte hjälpa dig,men kan lämna ett förslag.Borde fungera med en puttipower.Tror Biltema fortfande har dessa,kan pressa i sär och i hop med hydralik.Skoj att du inte ger upp.Lycka till .Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...