Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Sunseeker47

Söker mutter med rätt gängning till motorfäste Caterpillar 3208

Rekommendera Poster

Hej!


Jag har tagit ut två Caterpillar 3208TA (435 hk) maskiner från min båt för renovering och när motorerna togs ur fick vissa muttrar som satt ovanpå "fötterna" på maskinerna skäras sönder då de satt så hårt och när maskinerna nu är tillbaka monterade hittar vi inte rätt muttrar med rätt gängning för att ersätta de "sönderskurna" muttrarna. 

 

Diametern på muttern är ca 37 mm och ”djupet” 13,5 mm och innermåttet ca 24 mm (se bilder och skjutmått)

Jag har varit i kontakt med Sifverts Skruv och Swebolt som båda har ett mycket stort sortiment av muttrar och de har rätt storlek på muttern men ingen har rätt gänga (vilken vi tror är tum) och jag har även pratat med Caterpillar och där kan man tyvärr bara köpa hela motorfästet inkl muttrar mm (benämningen på CAT motorfästet som sitter i båten (och som fortfararande säljs av CAT) är 7E4208 Mount Engine, se bild) så CAT har de muttrar jag behöver, men jag behöver som sagt köpa hela motorfästet och det kostar drygt drygt 5 000 kr/st och det blir väldigt dyrt, när jag bara vill åt muttrarna🙂 CAT (som har varit väldigt hjälpsamma) kan tyvärr inte heller få fram exakt vilken gänga det är på muttern. 

 

Det enda som saknas nu för att kunna provköra båten och färdigställa återmonteringen av maskinerna, är just dessa muttrar som är helt vitala för att "säkra" maskinerna i motorrummet. Vore enormt uppskattat om ni kan tipsa mig om var jag kan hitta dessa muttrar/eller var ni tror jag kan hitta dem. Om de finns hos någon specifik butik/importör/om de kan köpas från utlandet (då det är tumgänga) etc. 

 

Alla förslag mottages tacksamt!
 

Vänliga hälsningar

Jonas

Bild mutter diameter.png

Bild mutter högkant.png

Innermått mutter.png

Bild gängning mutter 2.png

Motorfäste Caterpillar 3208.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara märkt DF-4408-4 på din bild.

 

Troligen 1-14 UNF gänga, dvs 1-tum 14 TPI (gängor/tum)

https://allmar.com.au/df-4408-4-marine-engine-mounts/

 

Googla nuts UNF 1-14 så hittar du lite olika inköpskällor även i Europa. Om du har behov av en låg typ som dina verkar vara, så bör de lite högre gå att svarva ner.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stort tack för informationen och så jag förstår informationen om gängningen rätt, den specifika gängan som det troligen är, 1-14 UNF gänga / 1-tum 14 TPI är detta en specifik gänga kopplad till den beteckningen eller är det ett intervall av möjliga gängor som är allt från 1-14? Jag kanske uttrycker mig lite slarvigt, men hoppas du förstår vad jag menar🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, är det helt omöjligt att skruva dit dom med "våld"? Tänker att dom skall väl sen sitta där för evigt så om du behöver inte tänka på att du ska kunna lossa dom igen. Alt. går det inte att gänga om?

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kojak77:

Kanske en dum fråga, är det helt omöjligt att skruva dit dom med "våld"? Tänker att dom skall väl sen sitta där för evigt så om du behöver inte tänka på att du ska kunna lossa dom igen. Alt. går det inte att gänga om?

Du söte gud.😉😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst inte, det får bli plan B och motorerna sitter nu på plats och inte alltför sugen på att lyfta ur dessa igen, gänga om och sedan ställa tillbaka maskinerna igen🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trodde att motorerna var urmonterade, men då så, på med mutterknackaren och smäll dit muttrar med fel gängor/dimension, eller kommer du inte åt? Alt. hylsa och stång och ta i för kung och fosterland. Ta bara inte för liten dimension så de spricker. Nästa ägare till båten kommer tacka dig att det är gediget gjort och ingen riska att de någonsin lossnar.

 

Vill du göra det enkelt så gängar du om muttern

https://braverktyg.se/gangning/gangverktyg/unf/handgangtapp/hoger/volkel-handgangtapp-hss-unf-1-x-14/

Redigerad av Kojak77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Sunseeker47:

Hej!

Stort tack för informationen och så jag förstår informationen om gängningen rätt, den specifika gängan som det troligen är, 1-14 UNF gänga / 1-tum 14 TPI är detta en specifik gänga kopplad till den beteckningen eller är det ett intervall av möjliga gängor som är allt från 1-14? Jag kanske uttrycker mig lite slarvigt, men hoppas du förstår vad jag menar🙂

Jag är inte expert på detta, men 1-14 är en specifik UNF gänga. Det förekommer också 1-12 UNF, som antagligen är vanligare, men det hjälper ju inte dig.

 

https://dalhems.com/sv/p/33aa4d08428d43d296bb99ed00839cf2/mutter-1x14-UNF-hogergangad

Kanske går de' att köpa som reservdel till Jeep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kojak77:

Trodde att motorerna var urmonterade, men då så, på med mutterknackaren och smäll dit muttrar med fel gängor/dimension, eller kommer du inte åt? Alt. hylsa och stång och ta i för kung och fosterland. Ta bara inte för liten dimension så de spricker. Nästa ägare till båten kommer tacka dig att det är gediget gjort och ingen riska att de någonsin lossnar.

 

Problemet är att någon av gängorna då förstörs. Antingen förstörs gängorna på skruven i motorfästet eller så förstörs gängorna i muttern eller bägge delar. Det finns ingen som helst garanti för att det då håller även om du kan dra muttern stum. Det kan hålla,  men det kan oxå vara så att det inte håller. Går inte att förutse vilket av det. Och när/om det går sönder så lär det inte vara vid tomgång vid bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Jag är inte expert på detta, men 1-14 är en specifik UNF gänga. Det förekommer också 1-12 UNF, som antagligen är vanligare, men det hjälper ju inte dig.

 

https://dalhems.com/sv/p/33aa4d08428d43d296bb99ed00839cf2/mutter-1x14-UNF-hogergangad

Kanske går de' att köpa som reservdel till Jeep.

Tack för länken till Dalhems, den muttern ser väldigt lik ut min. Ska mäta antal gängor på min och se om de stämmer överens

Hälsningar

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...