Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
raol

Djup och bredd för inloppet till Musösältan?

Rekommendera Poster

Jag var i början av veckan på en liten minitur i norra Bohuslän med båten. Första natten tillbringades hängande i boj inne i Musösältan, nordväst om Fjällbacka.

Det var lite nervöst på vägen in. Jag har letat och letat, men inte hittat nån uppgift om djupet i inloppet från norr. Båten har ett djupgående på 1.7 m. Jag kröp fram i runt två knop och försökte följa en imaginär, böjd linje mellan de två djuplinjernas inbuktningar från vardera ände. Det lägsta jag såg var 2.0 m på ekolodet (verklig bottenkontakt - jag har ett avancerat ekolod på båten). Detta var vid 28-30 cm under normalvattenstånd enligt SMHI (snitt mellan mätstationerna Kungsvik och Smögen). Så djupet, just där jag åkte, är i alla fall 2.2-2.3 m vid normalvattenstånd. Det är också grundare igen i sydligaste delen av inloppet, där det går över i ljusblått på sjökortet, med ner mot 2.4.-2.5 m.

Men frågan är hur mycket marginal man har i sidled? Jag vet ju bara precis där jag färdades, och följde noga samma spår på vägen ut, också då i låg fart, i nästa lågvattenscykel och såg samma minsta djup.

Jag anar att det kan finnas detaljerade mätningar bakom "betalvägg" så att säga, hos SXK.

Med tanke på att det ändå bör vara en välbesökt plats är jag väldigt förvånad över den totala avsaknaden av djupuppgifter på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev raol:

Jag anar att det kan finnas detaljerade mätningar bakom "betalvägg" så att säga, hos SXK.

Med tanke på att det ändå bör vara en välbesökt plats är jag väldigt förvånad över den totala avsaknaden av djupuppgifter på nätet

Eftersom Sjöfartsverket inte vill mäta noggrannare där så är det ju privata alternativ man får vända sig till. Och att Hydrographica och SXK vill ha betalt för sitt arbete är väl inte så konstigt?

 

Det finns detaljerade sjökort:

  • Musösältan finns med i SXKs app liksom i pärmarna med naturhamnar.
  • Likaså om du köper boken Hamnguiden 5 som listar 370 naturhamnar mellan Göteborg och Svinesund. Där har Hydrographica mätt upp alla hamnar och publicerar hamnspecialer.
  • Den finns även på webben för prenumeration om du vill ha den i en dator eller platta.
  • Om du uppdaterar dina vanliga sjökort så kommer naturhamnsspecialerna från Hydrographica med.
  • Och med största sannolikhet har även Eniro På Sjön (eller Skippo) även med dessa om du betalar lite för specialsjökorten.

Så att säga att det finns en total avsaknad är väl en överdrift. Gratis är det inte, men inte heller speciellt dyrt.

 

För att inte bryta alltför mycket mot copyright, bifogar jag 5% av sjökortet över Musösältan och passagen du frågar efter - det kan ju ses som reklam för ovanstående. Det stämmer väldigt väl med dom 2,3 meter du uppskattade det skulle vara vid normalvattenstånd:

 

image.png.7a9dcf5108b057cd8c0e25d0d48f5241.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ABC:

Eftersom Sjöfartsverket inte vill mäta noggrannare där så är det ju privata alternativ man får vända sig till. Och att Hydrographica och SXK vill ha betalt för sitt arbete är väl inte så konstigt?

 

Det finns detaljerade sjökort:

  • Musösältan finns med i SXKs app liksom i pärmarna med naturhamnar.
  • Likaså om du köper boken Hamnguiden 5 som listar 370 naturhamnar mellan Göteborg och Svinesund. Där har Hydrographica mätt upp alla hamnar och publicerar hamnspecialer.
  • Den finns även på webben för prenumeration om du vill ha den i en dator eller platta.
  • Om du uppdaterar dina vanliga sjökort så kommer naturhamnsspecialerna från Hydrographica med.
  • Och med största sannolikhet har även Eniro På Sjön (eller Skippo) även med dessa om du betalar lite för specialsjökorten.

Så att säga att det finns en total avsaknad är väl en överdrift. Gratis är det inte, men inte heller speciellt dyrt.

 

För att inte bryta alltför mycket mot copyright, bifogar jag 5% av sjökortet över Musösältan och passagen du frågar efter - det kan ju ses som reklam för ovanstående. Det stämmer väldigt väl med dom 2,3 meter du uppskattade det skulle vara vid normalvattenstånd:

 

image.png.7a9dcf5108b057cd8c0e25d0d48f5241.png

 

Att blanda in sjökort från andra källor än Sjöfartsverket i plottern är både oönskat (eftersom de andra inte följer samma standard för djupkurvor och symboler) och omöjligt i mitt fall (inget uppgraderingsbart sjökort).

 

Att Hydrographica ens har sjökort över denna delen av landet var okänt för mig. Tyvärr har de ingen karta eller liknande på hemsidan längre där man kan se vilka områden som täcks av deras mätningar. Tills för ett fåtal år sen (på den tiden det fortfarande fanns en sån täckningskarta) hade de nästan uteslutande områden i Stockholms skärgård, och utöver det några små pluttområden runt Kosteröarna. De fick ju tvärnej från militären för alla former av sjömätning i mellersta Bohuslän i mitten av 10-talet, så jag utgick från att de inte gjort mer där. Av samma anledning, att det inte finns nån täckningskarta, vilket innebär att man köper i blindo, har jag inte ens tänkt tanken att köpa till Hydrographica i appen. Samma problem gäller för SXK-materialet. Man vet inte vad man köper förrän man köpt det, och om det då saknar det man är ute efter blir det rätt snopet.

Jag har inget emot att de tar betalt, och det var egentligen inte den typen av mätningar jag frågade efter, utan kommentarer, foruminlägg eller blogginlägg från folk som faktiskt kört där och sett vad det är för djup. Sånt finns lite här och var för diverse platser, så jag hade väntat mig att det skulle finnas även för denna passage, i synnerhet när det är så på marginalen för medelstora segelbåtar, såna som är vanligast som semesterbåt.

Nå, jag tackar i alla fall för bilden! Då finns det lite mer marginal i sidled än jag trodde. :)

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Annars är ju Björnåsen trevlig.

På den nordöstra delen finns en rätt stor och fin berghäll med flera bergdubbar.

Du flyter fint ända fram till berget.

Björnåsens kännetecken är alla ”kummel” som står högt uppe på ön.

Det är sannolikt barn och ungdomar som staplat skrotsten på varandra, från det lilla stenbrottet på nordvästsidan, ja det är nog bara ett provbrott.

 

Jag var inne i sältan en gång för längesedan, tänkte att jag skulle lägga till mot berget, men där är det grunt hela vägen runt. Men man kan ju se en del 30-40 fotssegelbåtar ligga på svaj där emellanåt.

 

Sedan är ju alltid Stora Dyvik på Otterön ett säkert kort. Här är det tydligen väldigt bra ankarbotten, sägs det.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Annars är ju Björnåsen trevlig.

På den nordöstra delen finns en rätt stor och fin berghäll med flera bergdubbar.

Du flyter fint ända fram till berget.

Björnåsens kännetecken är alla ”kummel” som står högt uppe på ön.

Det är sannolikt barn och ungdomar som staplat skrotsten på varandra, från det lilla stenbrottet på nordvästsidan, ja det är nog bara ett provbrott.

 

Jag var inne i sältan en gång för längesedan, tänkte att jag skulle lägga till mot berget, men där är det grunt hela vägen runt. Men man kan ju se en del 30-40 fotssegelbåtar ligga på svaj där emellanåt.

 

Sedan är ju alltid Stora Dyvik på Otterön ett säkert kort. Här är det tydligen väldigt bra ankarbotten, sägs det.

Jodå, det finns massvis med naturhamnar. Tyvärr drabbades jag av ett rejält bakslag i mina ryggbesvär under maj, så jag är nöjd med att alls ha kunnat vara ute några dygn. Men så gymnastiska övningar som att klättra i land från fören och dra upp ankare kände jag inte var rimliga denna gången, så jag siktade på bojar och gästhamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Jodå, det finns massvis med naturhamnar. Tyvärr drabbades jag av ett rejält bakslag i mina ryggbesvär under maj, så jag är nöjd med att alls ha kunnat vara ute några dygn. Men så gymnastiska övningar som att klättra i land från fören och dra upp ankare kände jag inte var rimliga denna gången, så jag siktade på bojar och gästhamnar.

Om det finns en sxk-boj i sältan är det väl mer som en inbjudan då är det lugnt.

Sedan får du väl flytta på dig om det skulle komma en sxk-medlem som gör anspråk på bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om det finns en sxk-boj i sältan är det väl mer som en inbjudan då är det lugnt.

Sedan får du väl flytta på dig om det skulle komma en sxk-medlem som gör anspråk på bojen.

Jag är medlem, båten reggad och flagga uppe.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-06-18 vid 17:52 skrev raol:

Att blanda in sjökort från andra källor än Sjöfartsverket i plottern är både oönskat (eftersom de andra inte följer samma standard för djupkurvor och symboler) och omöjligt i mitt fall (inget uppgraderingsbart sjökort).

 

Att Hydrographica ens har sjökort över denna delen av landet var okänt för mig. Tyvärr har de ingen karta eller liknande på hemsidan längre där man kan se vilka områden som täcks av deras mätningar. Tills för ett fåtal år sen (på den tiden det fortfarande fanns en sån täckningskarta) hade de nästan uteslutande områden i Stockholms skärgård, och utöver det några små pluttområden runt Kosteröarna. De fick ju tvärnej från militären för alla former av sjömätning i mellersta Bohuslän i mitten av 10-talet, så jag utgick från att de inte gjort mer där. Av samma anledning, att det inte finns nån täckningskarta, vilket innebär att man köper i blindo, har jag inte ens tänkt tanken att köpa till Hydrographica i appen. Samma problem gäller för SXK-materialet. Man vet inte vad man köper förrän man köpt det, och om det då saknar det man är ute efter blir det rätt snopet.

 

Alltså... förlåt om jag är näsvis, men jag vill ändå rätta några missförstånd här. Om man går till Hydrographicas hemsida så är det första man ser allra högst upp en jättestor knapp som heter "beställ via karta". Där är täckningskartan du frågar efter. Alla specialkort de har finns också digitalt via alla partners de samarbetar med (vilka det är står också på hemsidan). Just i detta fall saknas ju faktiskt just denna vik på kartan men är sjömätt av dem ändå, vilket beror på att den finns med i deras Hamnguide, och korten därifrån (superdetaljerade, ofta i skala 1:5000) får man också med digitalt via alla deras partners. Det hade ju varit bra att ha en täckningskarta för dessa också, men faktum är att i stort sett alla välkända naturhamnar längs hela svenska kusten finns med. Köper man dessa hamnguider i pappersform är de svindyra, närmare 800:- för kuststräckan Göteborg-Svinesund till exempel, men man får ju också lite mer än bara korten.

 

Även om man har en plotter kan jag rekommendera en prenumeration på t.ex. Navionics sjökort, det är en bra backup-lösning och man kan ladda ner dem så de kan användas offline på alla sina iOS- och Androidenheter med en och samma prenumeration. Skippo (f.d. Eniro på sjön) är väl lite snyggare men där är man inte lika fri att byta mellan iOS och Android. Om man vill kika på korten hemma använder man https://webapp.navionics.com, alla Hydrographicas specialer finns med där också helt gratis.

 

Sen när det gäller olika standarder för symbolik osv så är det du säger (att det blir olika med olika källor för kortdata) helt enkelt fel, inga plottrar funkar så idag. Det är vad jag vet omöjligt att som privatperson ens köpa digitala rasterkort över svenska farvatten idag, allt levereras som vektorkort i standardiserat format och då får du plottertillverkarens standard för symboler och djupkurvor oavsett vem som sjömätt och levererat kortdatan. Detta har dock nackdelen att vissa plottertillverkare inte stödjer alla symboler som finns i rådatan och dessa försvinner då oftast helt. I Navionics-appen ser man till exempel ibland ordet HILARE utskrivet som platsnamn; det är egentligen Sjöfartsverkets vektorsymbol för kulle eller höjd som de inte har någon egen symbol för och av någon anledning valt att rita ut som platsnamn istället - extremt konstigt i mitt tycke.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev kblomster:

Alltså... förlåt om jag är näsvis, men jag vill ändå rätta några missförstånd här. Om man går till Hydrographicas hemsida så är det första man ser allra högst upp en jättestor knapp som heter "beställ via karta". Där är täckningskartan du frågar efter.

Jag kollade i går, och då kan det ha varit tillfälligt fel på deras sida. Jag var precis där du menar, men det kom aldrig nån karta. När jag kollar nu dyker mycket riktigt en karta upp. Men den visar ungefär vad jag sa, förutom att det tillkommit lite på Orusts västsida.

Och vad ska man med en täckningskarta till som är ofullständig. Om det nu är så att de faktiskt sjömätt mer än så, varför inte visa det? Då är man ändå tillbaks i grundproblemet att man förväntas betala för en produkt man inte vet vad den innehåller.
 

13 minuter sedan skrev kblomster:

Även om man har en plotter kan jag rekommendera en prenumeration på Navionics sjökort, det är en bra backup-lösning och man kan ladda ner dem så de kan användas offline på alla sina iOS- och Androidenheter med en och samma prenumeration. Skippo (f.d. Eniro på sjön) är väl lite snyggare men där är man inte lika fri att byta mellan iOS och Android.

iOS skulle jag aldrig ta i ens med tång, så det behövs inte. Men nä, appar är fullkomligt bedrövliga för navigation eftersom man måste sitta med mobilskrället i näven hela tiden då. Jag hade inte skaffat Skippo/Eniro på sjön om det inte var för att få tillgång till AIS-information för att stilla min nyfikenhet både på land och till sjöss.
 

13 minuter sedan skrev kblomster:

Sen när det gäller olika standarder för symbolik osv så är det du säger (att det blir olika med olika källor för kortdata) helt enkelt fel, inga plottrar funkar så idag. Det är vad jag vet omöjligt att som privatperson ens köpa digitala rasterkort över svenska farvatten idag, allt levereras som vektorkort i standardiserat format och då får du plottertillverkarens standard för symboler och djupkurvor oavsett vem som sjömätt och levererat kortdatan.

I plottern är det visserligen plottertillverkarens symboler som gäller, men sjökortsmaterialet på annat håll har konstiga symboler. Djupkurvorna kan man dock inte göra nåt åt, och det är det största felet. Jag vill inte ha nåt annat än 3 och 6 meter.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev raol:

Och vad ska man med en täckningskarta till som är ofullständig. Om det nu är så att de faktiskt sjömätt mer än så, varför inte visa det? Då är man ändå tillbaks i grundproblemet att man förväntas betala för en produkt man inte vet vad den innehåller.
 

iOS skulle jag aldrig ta i ens med tång, så det behövs inte. Men nä, appar är fullkomligt bedrövliga för navigation eftersom man måste sitta med mobilskrället i näven hela tiden då. Jag hade inte skaffat Skippo/Eniro på sjön om det inte var för att få tillgång till AIS-information för att stilla min nyfikenhet både på land och till sjöss.
 

I plottern är det visserligen plottertillverkarens symboler som gäller, men sjökortsmaterialet på annat håll har konstiga symboler. Djupkurvorna kan man dock inte göra nåt åt, och det är det största felet. Jag vill inte ha nåt annat än 3 och 6 meter.

Håller med om att det är lite dåligt att inte Hamnguidens områden inte finns med på kartan, men de sjömätta områdena är ju extremt små (de täcker verkligen bara själva hamnen och inget mer), så det skulle ju bli rätt plottrigt med tusentals pytterutor över hela kartan.

 

Jag menade inte heller att föreslå att du ska ha mobilen som huvudsaklig navigationsutrustning, men har man sjökorten nedladdade i mobilen så skulle det i alla fall för mig vara en extra känsla av trygghet att ha något enklare än död räkning att falla tillbaka på om plottern fallerar eller elen ombord slås ut.

 

Förstår inte vad du menar med "på annat håll". Vilka djupkurvor man vill ha brukar gå att ställa in i moderna plottrar och appar.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kblomster:

Jag menade inte heller att föreslå att du ska ha mobilen som huvudsaklig navigationsutrustning, men har man sjökorten nedladdade i mobilen så skulle det i alla fall för mig en extra känsla av trygghet att ha något enklare än död räkning att falla tillbaka på om plottern fallerar eller elen ombord slås ut.


Jag bedömer risken för att mobilen dör samtidigt som båda plottrarna dör som så liten att den är försumbar. Dessutom är jag i stort sett alltid (detta var ett sällsynt undantag) i vatten där jag hittar utan sjökort eftersom jag nästan uteslutande dagseglar i närheten av hemmahamnen.

 

Just nu skrev kblomster:

Förstår inte vad du menar med "på annat håll". Vilka djupkurvor man vill ha brukar gå att ställa in i moderna plottrar och appar.

Om sjökortsdatan har en djupkurva för två meter kan inte plottern hitta på en djupkurva för tre meter, begriper du väl? Om vi hade haft riktiga djupmätningar med en total bottentäckning så man hade kunnat välja helt fritt vilken djupnivå som ska färgas med vilken färg, då hade det funkat. Så är det inte nu, och Sjöfartsverkets bakåtsträvande attityd kommer att garantera att det för alltid förblir så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev raol:


Jag bedömer risken för att mobilen dör samtidigt som båda plottrarna dör som så liten att den är försumbar. Dessutom är jag i stort sett alltid (detta var ett sällsynt undantag) i vatten där jag hittar utan sjökort eftersom jag nästan uteslutande dagseglar i närheten av hemmahamnen.

 

Om sjökortsdatan har en djupkurva för två meter kan inte plottern hitta på en djupkurva för tre meter, begriper du väl? Om vi hade haft riktiga djupmätningar med en total bottentäckning så man hade kunnat välja helt fritt vilken djupnivå som ska färgas med vilken färg, då hade det funkat. Så är det inte nu, och Sjöfartsverkets bakåtsträvande attityd kommer att garantera att det för alltid förblir så.

Envar blir salig på sitt vis. Det var ett förslag och en motivering till hur jag tänker, inte en order. Själv har jag ingen plotter alls, det huvudsakliga navigationsinstrumentet är en Androidpadda, och detta anser många vara helt oacceptabelt av någon anledning.

 

Vad gäller tremeterskurvan så finns den ju faktiskt i Hydrographicas kort. De har även en tvåmeterskurva, men den brukar man som sagt kunna gömma om man vill. I papperskorten har de ingen sexmeterskurva men digitalt får man den ändå (osäker på om de mätt den själva men inte tagit med den i den tryckta versionen, eller om leverantören lagt in den från Sjöfartsverkets data, men finns gör den i alla fall). Ser därför inte problemet.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror bara att plottern får pippi om det dyker upp fler djupnivåer. Har upplevt detta på en tidigare plotter. Och eftersom tvåmeterskurvan är det som Hydrographicas kort främst tillför är det ju bortkastat att ha dem och sen inte visa den datan. Därför ser jag inte poängen med dem alls i plottern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poängen med att ha dom i plottern är att du hade sett hur Musösältan ser ut och att djupet vid inloppet är 2,3 meter precis som i sjökortsutsnittet ovan. Men stör 2-meterslinjen dig så är det väl bättre att avstå och fortsätta gissa djup i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det egentliga problemet är väl egentligen att större delen av Bohusläns kustnära vatten sjömättes "så sent som" 1920, eller åren däromkring. Undantag finns ju när det sjömätts senare, men då för den tunga yrkessjöfarten, "typ" Brofjorden och en en del andra ställen. Sedan har ju diverse privatfinansierade företag eller seglarorganisationer fått mäta upp en del begränsade områden, som sagt här är det av militärstrategiska skäl myndighet inte tillåtit mera omfattande mätningar. 

men Vladimirs kompisar har säkert redan varit här och mätt, och kanske redan har aktuella sjökort, vi kanske skulle fråga dom istället...?🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det egentliga problemet är väl egentligen att större delen av Bohusläns kustnära vatten sjömättes "så sent som" 1920, eller åren däromkring. Undantag finns ju när det sjömätts senare, men då för den tunga yrkessjöfarten, "typ" Brofjorden och en en del andra ställen. Sedan har ju diverse privatfinansierade företag eller seglarorganisationer fått mäta upp en del begränsade områden, som sagt här är det av militärstrategiska skäl myndighet inte tillåtit mera omfattande mätningar. 

men Vladimirs kompisar har säkert redan varit här och mätt, och kanske redan har aktuella sjökort, vi kanske skulle fråga dom istället...?🤪

Fast det sjömättes väl en hel del på 1950-talet. Jag kommer ihåg att min morfar hyrde ut rum till militärer som höll på med sjömätning under en ganska lång period. En av offiserarna hyrde sen halva huset under sin semester och tog dit sin familj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här ser det ut just nu (jag ber å Sjöfartsverkets vägnar om ursäkt till er som har defekt färgseende inom det rödgröna). Blågrönt är modernt sjömätt, dvs man har mätt hela botten med moderna ekolod, förutom de grundaste områdena, dvs det som är mörkblått i sjökortet. Gult är relativt modernt sjömätt, men inte nödvändigtvis heltäckande eller med moderna krav på kvalitet. Rött är sjömätt med handlod före 1940.

image.thumb.png.dfb08fe01fe53fd8d192baedb8ecb123.png

Här är en detaljbild över området utanför vår hemmahamn, Hunnebostrand. Väldigt mycket rött, som synes. T ex 1.3-grundet strax nordväst om Söö ligger inte där det är markerat på sjökortet. Det är inte mycket fel, men det ligger mer nordöstligt än vad sjökortet säger. Kanske 20-30 meter. Eftersom felet är inom de +/- 50 m som Sjöfartsverket säger att man ska räkna med, så bryr man sig förstås inte om det. Den smala passagen sydväst om Knivsholmen stämmer inte heller riktigt med sjökortet. Jag minns inte hur det är fel, men jag märkte en ganska betydande avvikelse när jag körde genom där med ekolodet för nåt år sen. Inget högriskområde dock, och det var lite utanför den djupa rännan, så sannolikt inget som ställer till det. Förmodligen är det fullt av liknande småfel inom det röda området. Inte heller gult behöver betyda att det är superbra. I det smala gattet mellan N och S Grötö är det djupare längre in från öster än vad sjökortet anger. Det går inte under sex meter förrän en bra bit in i det ljusblåa området. Fel åt rätt håll, men likväl fel.

djupkval2.thumb.PNG.c7a154200d9c8c016ff19db6d8780969.PNG

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev toaen:

Fast det sjömättes väl en hel del på 1950-talet. Jag kommer ihåg att min morfar hyrde ut rum till militärer som höll på med sjömätning under en ganska lång period. En av offiserarna hyrde sen halva huset under sin semester och tog dit sin familj.

Jo det stämmer nog. I kartan nedan (från Sjöfartsverkets kartvisare) är röd sjömätningar innan 1940, gul sjömätningar efter 1940 men utan fullständig bottentäckning, och grön moderna mätningar enligt FSIS-44 (som kräver att hela bottenytan "belysts"). Hemliga militära sjökort är ju dock en grej som faktiskt existerar så man kan tänka sig att inte alla mätningarna publicerats.

 

(redigering: nä den där bilden blev bara jättesuddig, tar bort den, raol hann ändå före med en bättre bild.)

 

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...