Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
Benny123

Hjälp belönas.

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med att montera ett motorfäste till segelbåten. Har ej erfarenhet eller verktyg. 

Är redan sjösatt i Upplands väsby båtklubb. 

 

Kom med prisförslag.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne eller på aktern?

Typ 4 eller 30 hk?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Inne eller på aktern?

Typ 4 eller 30 hk?

Aktern, 5 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn går "bra" men litar inte på den. På höga varv så känns den inte 100 procent. Vill ha en extra motor om något skulle hända ute till sjöss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för båt du har?

Att montera fäste för utombordare är ju inte ett jättesvårt jobb, du behöver borra några hål i akterspegeln i lagom höjd och sen bulta fast fästet med något kraftigt mothåll på insidan av akterspegeln, och såklart använda någon form av tätgucka i bulthålen, tex. någon typ av Sikaflex.

 

När du har en gammal båt så behöver du unna göra saker själv, du har ju båten vid en båtklubb så det är ju bara frågan någon av dom gamla "Experterna", som finns i alla båtklubbar, om råd.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har frågat, antingen så kan ingen eller så har dom inte tid.

Segelbåten är en trapper 300. 

Bör hålen gå genom båda väggar eller håller motorfästet med bara den ena? 

 

Bild 2 är insidan på akterspegeln. 

Screenshot_20230615_120835.jpg

IMG_20230609_181918.jpg

Redigerad av Benny123
Bild 2: Insidan på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Benny123:

Bör hålen gå genom båda väggar eller håller motorfästet med bara den ena?

Jag gissar att det yttre skrovet är tillräckligt starkt för din utombordare. Du ska iaf inte bulta genom bägge. Det inre kallas ofta innerliner och är oftast inte alls så starkt som det yttre.

På bild två ser det ut som man ser badstegens infästningar. Du bör göra ungefär likadant men helst med större brickor/mothåll på insidan.

Jag vet att det känns tufft att borra i skrovet men var noga när du mäter och kolla att allt stämmer innan du sätter borren i skrovet.  Du kan ju använda fästhålen till badstegen som referens, tex 5 cm åt styrbord och 4 cm ovanför, så kan du se var fästet hamnar både innanför skrovet och utanför. Sen ska du lägga lite marintätningsmedel i hålen så det inte tränger in vatten i laminatet, dvs det som är under gelcoaten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Benny123:

Har frågat, antingen så kan ingen eller så har dom inte tid.

Men nu menade nog @No_jah att fråga dem om råd, inte att få någon av dem att göra det åt dig.

 

För det var just poängen med inlägget (som jag kan skriva under på flera gånger om) - har du en gammal båt måste du göra en hel del själv. Kan du inte eller vet hur, så brukar det inte vara svårt att få tips och hjälp av "de gamle" i hamnen. Men om du antyder att du inte vill göra/lära dig själv utan är ute efter att "någon annan" gör jobbet, så stänger du snabbt de flesta dörrar till denna goda kunskapsbank....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detaljerad information, ska prova göra det själv. 

 

Något jag bör tänka på vid köp av en utombordare (hk, lång rigg etc), och går det installera rorkult/gasreglage på samtliga utombordare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men nu menade nog @No_jah att fråga dem om råd, inte att få någon av dem att göra det åt dig.

 

För det var just poängen med inlägget (som jag kan skriva under på flera gånger om) - har du en gammal båt måste du göra en hel del själv. Kan du inte eller vet hur, så brukar det inte vara svårt att få tips och hjälp av "de gamle" i hamnen. Men om du antyder att du inte vill göra/lära dig själv utan är ute efter att "någon annan" gör jobbet, så stänger du snabbt de flesta dörrar till denna goda kunskapsbank....

Du har rätt, och jag vill lära mig. 

Jag har frågat om råd, svaret blir  "jag vet inte". Därav så har jag erbjudit en betalning om någon kan hjälpa mig. Men nu har jag fått informationen jag sökte här på maringuiden.

 

Tack ChristerN

Redigerad av Benny123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...