Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Andhof

Hur torka upp inplastat trä i durken?

Rekommendera Poster

Behöver lite tips. Har ett kvadratiskt hål 12x12 cm upptaget i durken. Kan konstatera att vatten kommit åt skivan i durken. Låtit det vädra ut i 2v men fortfarande fuktigt. Kan jag snabba på processen på något sätt så jag når punkten jag kan plasta igen så snart som möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller borde jag göra en ful-lagning och plasta igen för att sen ta upp hålet till hösten och vädra ordentligt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Hårtork, värmefläkt...

 

Det trycker fukten längre in i materialet. Skall man göra så, skall man värma baksidan/insidan.
 

Men, det är inte en toppenlösning. 

Bäst är att öppna, ta bort blött trä, nytt trä, plasta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En beg norsk eka jag köpte för något år sedan hade en inplastad träprofil som förmodligen agerade form för hela den slutliga formen av kölen. 

 

Tog bort all trä, ville inte att det skulle frostspränga efter renovering.

Hade aldrig gott att torka på plats.

 

Då skär upp helt och plocka bort allt trä.

Plasta sen igen med glasfibermatta och epoxi eller polyester, över tomrummet.

 

Obs olika fibermattor beroende på vilket du väljer.

 

Så måste du väl så klart på något sätt lägga i nån skiva (inte trä). Som du kan plasta mot.

 

Skivan kan var något större än hålet du tar upp. Trä ned borra hål både i durken och skivan och fäst upp med t ex 

rostfri ståltråd.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

En beg norsk eka jag köpte för något år sedan hade en inplastad träprofil som förmodligen agerade form för hela den slutliga formen av kölen. 

Att ta bort inplastade förstyvningar påverkar hållfastheten i konstruktionen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Andhof:

Eller borde jag göra en ful-lagning och plasta igen för att sen ta upp hålet till hösten och vädra ordentligt då?

Självklart är svaret att du inte borde göra en ful-lagning.....!

 

Men det kan ju vara så att du inte vill ligga och plasta nu och under den tiden inte kunna använda båten. Det är ju ändå semestertider och man kanske inte har den tid som krävs utan att semestern blir sabbad. Och då är ju beslutet upp till dig. En ful-lagning kommer ju funka för att täta över sommaren och kanske ytterligare något år, beroende på hur vått det är och omfattningen av det.


Främst är det
 

Risken du tar är främst att fuktspridningen av vattnet som redan är där fortsätter ut i friskt trä och sandwich funktionen försvinner och durken förlorar sin styvhet, den blir mjuk helt enkelt, kanske även spricker då den inte längre kan bära samma vikt. Och i slutänden blir det mer att laga i höst. Men ful-lagningen kan också funka utmärkt hela sommaren utan att det blir nämnvärt mer jobb i höst. Bedömningen för hur du gör är upp till dig🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Boanjohan said:

Självklart är svaret att du inte borde göra en ful-lagning.....!

 

Men det kan ju vara så att du inte vill ligga och plasta nu och under den tiden inte kunna använda båten. Det är ju ändå semestertider och man kanske inte har den tid som krävs utan att semestern blir sabbad. Och då är ju beslutet upp till dig. En ful-lagning kommer ju funka för att täta över sommaren och kanske ytterligare något år, beroende på hur vått det är och omfattningen av det.


Främst är det
 

Risken du tar är främst att fuktspridningen av vattnet som redan är där fortsätter ut i friskt trä och sandwich funktionen försvinner och durken förlorar sin styvhet, den blir mjuk helt enkelt, kanske även spricker då den inte längre kan bära samma vikt. Och i slutänden blir det mer att laga i höst. Men ful-lagningen kan också funka utmärkt hela sommaren utan att det blir nämnvärt mer jobb i höst. Bedömningen för hur du gör är upp till dig🙂

Precis detta dilemma jag står inför, får jag inte fart på upptorkningen nu så semestern kan räddas får jag laga ”ok bra” nu och göra om göra rätt i höst. 
 

kan man kanske låta hålet vara öppet under sommaren med en tillfällig lucka man lägger över och när man inte nyttjar båten tar man bort det temporära och låter hålet stå öppet och vädra? Man förlorar då dock flytkraft om det skulle gå hål i skrovet, utrymmet under durken är ju i normala fall helt slutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...