Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Ruskpricken

GPS puck OpenCPN Linux

Rekommendera Poster

Hej alla som kan detta med GPS puck å helst Linux mä.

Open CPN funkar. Linux funkar å GPS pucken installerad å ger signal. Så det funkar.
Men inte.
Dvs jag tror att den är helt enkelt för gammal å tar inte in de nyare satelliternas frekvenser, å kanske inte alla sorterna heller , tex den ryska eller EU-s variant.
Den jag har heter GPS BU-353. Det finns en nyare som heter BR-355N5. Ser lika ut.

Innan jag lägger ut pengar på en sådan, finns hos Kjelle, så vore det bra att veta att den verkligen funkar ihop med Linux (Ubuntu baserat Linux Mint). Manualen uppger endast Win samt Mac.
Men å andra sidan Open CPN funkar ju klockrent i Linux så...

Är  det nån som vet å kan detta så snälla hör av er  å ge en "old" sailor ett handtag i frågan. Jag är inte så en sån Ruskig prick som det kan låta, bits inte
:)

Alltså...
Funkar den pucken under Linux?
Kan Open CPN fånga upp den pucken?
Det lär finnas en senaste version 5.8.2 Open CPN men tar den mina "gamla" befintliga "sjökort" som jag har i äldre version av OpenCPN?
Finns det andra "puckar" med USB som funkar ihop med både Linux å OpenCPN?

 

Tacksam för svar på detta.

Förliga vindar
Rukspricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du inser att BR-355 inte har USB-anslutning utan bara gammal PS/2 anslutning? Men du kanske har en sådan port på din dator, annars behövs en adapter. Motsvarande med USB-anslutning är BU-353N. Tycker dock att GlobalSat verkar vara rätt dyra (700 kronor) .

 

Det finns alternativ för halva eller tredjedelen av priset, t.ex VK-162, men även om den verkar supporta Linux så har jag har ingen aning om dom fungerar med Linux+OpenCPN, fast det kanske du kan googla eller rent av chansa, priset ligger kring 200 kronor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ABC.

Missade det där med PS/2 porten. har faktiskt en dapter men tror att felet är nån annanstans. Fått förklarat för mig av en vän att USB signalen omvandlas till sk Seriell å när Linux översätter så blir det kanske fel "kanal" mot vad OpenCPN förväntar sig.

 

Trodde annars att 355 var nyare.

 

Skall göra ett test å stoppa in en W7 H-disk i den datorn som seglat runt på haven å testa. Funkar det så är det inte GPS pucken som det är fel på.

 Kinavarianten såg bra ut på beskrivningen men de har 0 st att leverera just nu. Törs man handla av dem?

 

Fler tips?

Tackar.

Ruskpricken

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säker redan varit inne i "Options | Conncections" med din givare inkopplad? Det är riktigt att många apparater med USB lägger upp en COM-port. I windoze gör det med plug-n-pray, har dålig koll på Linux, men google och wikipedia speciellt är din vän. Också att för Linux och de olika distros finns "communitys" där du söker och även frågar entusiasterna. HTH!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Globelsat bu353 skall normalt fungera på Linux. Du kan annars ladda ner en drivrutin här https://www.globalsat.com.tw/en/a4-10593/BU-353S4.html drivrutinen är för efterföljaren bu353S4 då Windows 10 o 11 inte tar bu353. Bu353N5 är den senaste som tar alla satellitsystem men finns i Sverige, vad jag vet, bara med PS/2 port. Solteknik säljer en annan puck med USB som tar alla satellitsystem och dessutom två frekvenser. https://www.soltek.se/

Här finns en kort film på hur man installerar på Linux https://www.youtube.com/watch?v=cJltk32rFVc

 

Sjökorten finns kvar etter uppdatering men du kan behöva uppdatera plugin för sjökorten om det är o-charts sjökort du använder.https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/ocharts.html

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tips å svar.

Nu funkar det. Det behövdes lite "handpåläggning" med tty/USB0 samt en demon för gpsd å så ladda in sjökorten till senaste vers av OpenCPN för Linux.

Som tur så funkar alltså gamla hederliga GPS pucken.

Tack alla å ha en skön sommar å förliga vindar.

(Bara det inte blir motvind för mig samtidigt förstås......)😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan komplettera å glädja med att just nu sitter jag vid Öresund, nära Svinbådan, fyren, å Linuxen å GPS-en å OpenCPN fungerar bra.

🙂

Det gör regnet åsså... 🙄

 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...