Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Alvega

Smörjning för drev? (MD6B)

Rekommendera Poster

Hej MG!

 

Som ny båtägare av en Albin Vega så hittar man lite olika frågor och funderingar som dyker upp nästintill dagligen. Det är så att det finns en behållare med en slang som går ner till drevet som jag antar är någon typ av smörjning? Jag har försökt leta på den vida weben men kammat noll. 

Någon som har kunskap eller kan peka i rätt riktning?224796565_Foto2023-06-04162508.thumb.jpg.851fa813d62fe1cc0d5541ad977b1e92.jpgFoto_2023-06-04_16_25_11.thumb.jpg.7cd3c00c98be86f008416dc1af3dd07c.jpg324048186_Foto2023-06-04162516.thumb.jpg.33d51fd27fcc5a585ed3d5496447fcd8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Alvega:

Hej MG!

 

Som ny båtägare av en Albin Vega så hittar man lite olika frågor och funderingar som dyker upp nästintill dagligen. Det är så att det finns en behållare med en slang som går ner till drevet som jag antar är någon typ av smörjning? Jag har försökt leta på den vida weben men kammat noll. 

Någon som har kunskap eller kan peka i rätt riktning?224796565_Foto2023-06-04162508.thumb.jpg.851fa813d62fe1cc0d5541ad977b1e92.jpgFoto_2023-06-04_16_25_11.thumb.jpg.7cd3c00c98be86f008416dc1af3dd07c.jpg324048186_Foto2023-06-04162516.thumb.jpg.33d51fd27fcc5a585ed3d5496447fcd8.jpg

Vi kan vara överens om att Vegan har inget drev. Behållaren ser ut att vara en oljebehållare för smörjning av propelleraxel tätningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det ser ut som att du snarast behöver byta slangklämmorna. Slangen skulle nog också behöva bytas men det är ett ganska omfattande jobb på en Vega med combiutrustning.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det ser ut som att du snarast behöver byta slangklämmorna. Slangen skulle nog också behöva bytas men det är ett ganska omfattande jobb på en Vega med combiutrustning.

Ingemar

Vad är det som gör att slangen skulle vara knepig att byta (rödringad)? Är det inte bara att skruva loss den?

Eller du kanske tänker på den som är på propelleraxeln?

 

image.thumb.png.3693e24104f7a20171a8da66d62652ea.png

 

 

 

48 minuter sedan skrev excel319:

Vi kan vara överens om att Vegan har inget drev.

Ytterligare ett exempel på nivån av min expertis! 😁 Men visst var det propelleraxeln jag syftade till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alvega:

Vad är det som gör att slangen skulle vara knepig att byta (rödringad)? Är det inte bara att skruva loss den?

Eller du kanske tänker på den som är på propelleraxeln?

 

image.thumb.png.3693e24104f7a20171a8da66d62652ea.png

 

 

 

Ytterligare ett exempel på nivån av min expertis! 😁 Men visst var det propelleraxeln jag syftade till.

Slangen mellan oljeburken och propelleraxeltätningen kan du byta med båten i sjön. Töm först burken på olja så du slipper torka upp det från kölsvinet.

 

Slangen mellan propelleraxelhylsa (röret som sitter fastplastat i skrovet) och propelleraxeltätning (mässingsklumpen där oljeslangens nippel sitter inskruvad) kan du inte byta med båten i sjön. Om slangen blivit hård och/eller börjar se sunkig ut så byt den under vintern. För att byta slangen så lossar du propelleraxeln från motorn, för axeln akterut och trär av slang o propelleraxeltätning (en del i taget så blir det inte lika trångt).

 

Slangklämmorna runt slangen är rätt skitiga men det löses med en tygtrasa (då ser du lite bättre om de är korroderade, i så fall byt efter upptagningen i höst).

 

När du tagit upp båten i höst så ska du vända på en av slangklämmorna i respektive ände av slangen. "Skruvdelen" av slangklämman ska sitta en på varje sida av slangen (kollas även på alla genomföringar och rättas till under upptagningen). Det är rätt vanligt att slangklämmor monterats på detta tokiga sätt, montören har nog tyckt att det ser prydligt ut... Skälet för att rätta till det är att slangen alltid blir lite snedklämd under skruvdelen och det kan deformera slangen. Har du då otur så kan det bli ett litet läckage. Men rör inte detta under tiden båten ligger i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det jag avsåg var slangen runt propelleraxeln. Den andra slangen är väl ingen konst att byta.

För att få loss axeln på motor med combi krävs mycket jobb eftersom man måste plocka isär hela mekanismen och det kan vara besvärligt på en gammal motor och i ett trångt motorrum.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det backslag på denna, eller är det typ att man vrider propellerbladen, för att få fram eller back?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Finns det backslag på denna, eller är det typ att man vrider propellerbladen, för att få fram eller back?

Det är en pitchpropeller på denna så bladen vrids.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Slangen mellan oljeburken och propelleraxeltätningen kan du byta med båten i sjön. Töm först burken på olja så du slipper torka upp det från kölsvinet.

 

Slangen mellan propelleraxelhylsa (röret som sitter fastplastat i skrovet) och propelleraxeltätning (mässingsklumpen där oljeslangens nippel sitter inskruvad) kan du inte byta med båten i sjön. Om slangen blivit hård och/eller börjar se sunkig ut så byt den under vintern. För att byta slangen så lossar du propelleraxeln från motorn, för axeln akterut och trär av slang o propelleraxeltätning (en del i taget så blir det inte lika trångt).

 

Slangklämmorna runt slangen är rätt skitiga men det löses med en tygtrasa (då ser du lite bättre om de är korroderade, i så fall byt efter upptagningen i höst).

 

När du tagit upp båten i höst så ska du vända på en av slangklämmorna i respektive ände av slangen. "Skruvdelen" av slangklämman ska sitta en på varje sida av slangen (kollas även på alla genomföringar och rättas till under upptagningen). Det är rätt vanligt att slangklämmor monterats på detta tokiga sätt, montören har nog tyckt att det ser prydligt ut... Skälet för att rätta till det är att slangen alltid blir lite snedklämd under skruvdelen och det kan deformera slangen. Har du då otur så kan det bli ett litet läckage. Men rör inte detta under tiden båten ligger i sjön.

 

3 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det jag avsåg var slangen runt propelleraxeln. Den andra slangen är väl ingen konst att byta.

För att få loss axeln på motor med combi krävs mycket jobb eftersom man måste plocka isär hela mekanismen och det kan vara besvärligt på en gammal motor och i ett trångt motorrum.

Ingemar

Tack båda för input. Har helt förbisett just detta bekymmer. Får kolla upp det efter upptagning i höst!

Gällande smörjning av propelleraxeln, är det någon specifik olja man ska använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Alvega:

 

Tack båda för input. Har helt förbisett just detta bekymmer. Får kolla upp det efter upptagning i höst!

Gällande smörjning av propelleraxeln, är det någon specifik olja man ska använda?

Jag hade liknande oljesmörjning på en båt i början av 80-talet. Det var "vanlig" propeller och massiv axel på båten men det bör inte skilja i tätningshänseende. Jag använde en vanlig transmissionsolja till min tätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...