Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Raffe1

Djupgående / Stå på botten

Rekommendera Poster

Hejsan Alla,

 

Vi funderar på att köpa en HT båt. Vi har tittat på följande båtar:

 

RYDS 560 HT

Crescent 535

Ryds tumlare

 

Hamnen på västkusten där vi har plats, varierar vattenståendet ganska mycket. Jag har svårt att hitta djupgående på följande båtar, är det någon som vet? Kan båtarna stå på botten utan att förstöras när det är lågt vattenståend? (Det är sandbotten)

 

Raffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla dessa båtar har ju knappt nåt djupgående alls, kanske 40-50 cm. Har svårt att föreställa mig en hamn med så grunda båtplatser att såna båtar skulle hamna på botten vid lågvatten.

Jag gjorde en analys av vattenståndet för mellersta Bohuslän (mätplats Smögen, via SMHI) från 1910 till 2020. Detta var inför att vi skaffade en ny båtplats till vår nuvarande båt med större djupgående än den förra, för att se om den skulle få plats på den erbjudna båtplatsen.
Mätfrekvensen är en gång i timmen, så det är nästan en miljon mättillfällen. Jag har filtrerat ut mätvärdena från april till och med september för varje år, eftersom det ungefär motsvarar båtsäsongen för de flesta. Risken är större för lågt vattenstånd under vinterhalvåret pga kraftiga högtryck och kall, tung luft, så därför ville jag inte ha med det i urvalet.

 

Det lägsta uppmätta värdet under 110 år, under sommarhalvåren, är 108 cm under medelvattenstånd.
Antalet tillfällen med vattenstånd mer än 70 cm under medelvattenstånd är 8, dvs under sammanlagt åtta timmättillfällen under 110 år. Antalet timmättillfällen mer än 60 cm under är 121, och antalet mer än 50 cm under är 778. Det handlar om enstaka tillfällen då och då när tidvattnet ger en bottennotering under 1-2 timmar, och inga dygnslånga perioder.

Tidvattenintervallet är ca 10-15 cm runt Göteborg och upp till 30-40 cm i nordligaste Bohuslän. Vid Smögen ungefär 20-30 cm, så det är den dagliga variationen man kan räkna med från tidvattnet i sig.
Utöver det kommer lufttrycksorsakade vattenståndsförändringar (högtryck = lägre vattenstånd, lågtryck = högre vattenstånd) och förändringar som beror på vind (frånlandsvind = lägre vattenstånd, pålandsvind = högre vattenstånd). Det kan handla om +/- en meter, som då läggs till tidvattnet.

Sista faktorn att ta hänsyn till är sjöhävning. Om hamnen inte är skyddad från havsvågor får man räkna med rimlig våghöjd (halva våghöjden i maximal "vattenståndssänkning") utöver tidvatten och väderrelaterade vattenståndsförändringar. Är hamnen skyddad handlar det mer om några centimeter till nån decimeter från vågor från passerande båtar.

Om vi nu räknar med att hamnen är skyddad, och att båten bara ligger i under sommarhalvåret, och att djupgåendet är 50 cm, så skulle jag säga att ett djup vid båtplatsen på 140 cm är i princip ett garanterat säkert djup i alla lägen. Båten kommer aldrig nudda botten där. 120 cm kommer förmodligen funka förutom nån enstaka timme vart tredje år eller så.

Om båten hamnar på sandbotten, och vädret är lugnt (det är normalt väldigt stilla när de kraftigaste lågvattnen inträffar eftersom det sker vid rejäla högtryck och frånlandsvind, om det är nån vind alls) händer inte mycket mer än att bottenfärgen skrapas lite.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där vi har båtplats varierar också vattenståndet stort, men aldrig har jag sett motorbåtar stå på botten :D

 

Segelbåtar har däremot stora problem. Det står att hamnen har ett djup på 2.5 meter på sjökortet, men vi har ganska stora problem med vår Comfort 32.. Hade för några år sedan en Maxi 77 och så här såg det ut på vintern 2013:WP_000121.thumb.jpg.e368b97eb418d0bb5ddf04478615a881.jpg 

Men för en motorbåt ska det som sagt inte vara några problem.. Även på bilden ovan lär det varit närmare en meter djupt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, 

 

Skrev av gammal vana västkusten! Det är i norra skåne, en liten hamn. Vatten stånden varierar mellan 70-40 cm beroende på vädret. Våran plats ligger i slutet vilket medför att sand blåser in till våran plats.

 

Så båtarna klarar att stå på botten de dagar det är lågt vattenstånd? 

 

Raffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att det är som mest ca 70 cm och som lägst bara 40 cm vattendjup? Där skulle jag inte ha nån båt, och hamnägaren borde skämmas för att ens erbjuda en sån plats!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Raffe1:

 

Så båtarna klarar att stå på botten de dagar det är lågt vattenstånd? 

Som nämnts tidigare, är det lugnt och skyddat med obefintliga vågor så är det ingen fara, men räkna med lite slitage på bottenfägen (och kanske gelcoaten) på kölen. Styrkemässigt är det ingen annan fara för skrovet än lite slitge. Kom ihåg att hissa upp motorn bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Menar du att det är som mest ca 70 cm och som lägst bara 40 cm vattendjup? Där skulle jag inte ha nån båt, och hamnägaren borde skämmas för att ens erbjuda en sån plats!

Jag hade en sådan plats en gång till en öppen styrpulpetbåt. Det var förvisso 90 cm vid medelvattenstånd.

Jag betalade en väldigt låg avgift för den platsen.

Men det gällde att komma ihåg att fälla upp motorn när båten skulle förtöjas. 

Här var det traditionell bohuslänsk botten, alltså en del sten och annat skrot som jag fick plocka bort.

Det var ingen hit, den platsen var också skyddad, men det var en del svallvågor och så iade det, alltså inkommande sjöhävning. Då kunde båten slå i botten rätt så hårt.

1 timme sedan skrev Boanjohan:

Som nämnts tidigare, är det lugnt och skyddat med obefintliga vågor så är det ingen fara, men räkna med lite slitage på bottenfägen (och kanske gelcoaten) på kölen. Styrkemässigt är det ingen annan fara för skrovet än lite slitge. Kom ihåg att hissa upp motorn bara.

Å andra sidan så kanske inte hinner växa någonting på en sådan båtbotten, och det som får fäste skapas bort av sanden på hamnens botten.

Men hoppas nu att du fått den platsen väldigt billigt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för alla svar! Ja, det är en billig plats.Var mest orolig för om båten inte skulle ta allt för mycket skada att stå på sandbotten några dagar under året.

 

Raffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största risken är ju inte att båten står på botten utan när den nätt å jämmt har vatten under kölen, då kommer ju båtens botten att sandpappras mot sandbotten och så vet jag inte om jag skulle vilja ha det.

Men du blir ju i och för sig av med beväxning och havstulpaner 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog monterat ett stålband längs hela "kölryggen". Eller ställt ut två V-bockar som båten kan landa i när det är lågt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också haft en sådan plats under 90-talet. Det var inte i en hamn utan snarare en avdelad bit av den stora sandstranden längs "bryggan" eller "piren".

 

Tror det kostade 200 kr per år och familjen hade en liten gul styrpulpetbåt där i några år. Tror det var ca 70 cm vid normalvatten.. viktigt att ta upp motorn, men annars sliter det inte så farligt.

 

Min bror har sin båt i sanden vid en annan strand. De har en vinsch och drar upp den ett 30-tal meter efter varje användning.. det lär ju slita mer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

Min bror har sin båt i sanden vid en annan strand. De har en vinsch och drar upp den ett 30-tal meter efter varje användning.. det lär ju slita mer..

Inte så säkert. Båten rör sig ju bara en kort stund och ligger sen still. En båt i sjön kommer att röra sig över botten och skrapas lite hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...