Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

 

Hej!
Mastade på idag och upptäcker då att ett undervant saknas - försvunnit under vintern. Ska förstås leta överallt imorgon men om jag inte hittar det, vart kan man snabbt köpa ett färdigt seglingsklart vant med rätt terminaler så man snabbt kan komma ut och segla? 

 

Båten är en Albin 78 Cirrus. Finns det någon affär som säljer färdiga vant? Eller måste de beställas?

 

Alla tips tas tacksamt emot!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Stormfocken:

 

Hej!
Mastade på idag och upptäcker då att ett undervant saknas - försvunnit under vintern. Ska förstås leta överallt imorgon men om jag inte hittar det, vart kan man snabbt köpa ett färdigt seglingsklart vant med rätt terminaler så man snabbt kan komma ut och segla? 

 

Båten är en Albin 78 Cirrus. Finns det någon affär som säljer färdiga vant? Eller måste de beställas?

 

Alla tips tas tacksamt emot!
 

Om du berättar var på jordklotet du befinner dig så får du nog bättre tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rascal:

Om du berättar var på jordklotet du befinner dig så får du nog bättre tips.

Begär inte för mycket av folk klockan 2 på natten.😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

Båten är en Albin 78 Cirrus. Finns det någon affär som säljer färdiga vant? Eller måste de beställas?

De tillverkas för din båt när du beställt. 
Du behöver byta på motstående sida också då gamla och nya vant beter sig olika. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar alla - kan man använda de gamla terminalerna (från det vant som finns kvar)?

 

Båten finns i Stockholmsområdet (borde förstås skrivit det i första inlägget :)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stormfocken:

Tackar alla - kan man använda de gamla terminalerna (från det vant som finns kvar)?

Nej, de är påpressade och funkar inte att ta loss. Däremot kan du använda vantskruvarna om de är i OK skick. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benns i Ormingetrakten eller Doghouse Marine  ute i Svinninge har funkat bra för mig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tackar - det blir lite ringa runt imorgon bitti och se om någon kan göra det medan man väntar :) Som det känns nu, med dessa fina seglingsdagar som man bara får se från bryggan, att snabbaste får jobbet (som väl är ett litet pyttejobb men i alla fall).

 

Hjertmans har visst också wirepressningsservice men gissar att de skickar iväg jobbet någonstans så man får vänta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela löste sig nu i förmiddags - Doghouse Marine kunde göra det medan jag väntade, så jag körde ut till Svinninge marina och fick det fixat. Benns i Saltsjö-Boo behövde ett par dagar då de hade lång kö. Hjertmans behövde två veckor. Sedan fick jag också ett tips om att Reporigg på Skeppsholmen i Stockholm har wirepressservice men deras telefontid började efter att jag redan kommit fram till Doghouse!

 

Nu ska undervanten bara upp på plats också! Klättra i fallen eller stege, vi får se - det är nog knappa 5 meter upp från rufftaket uppskattar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu är vanten på plats - det blev att klättra i fallen. Min grabb klättrade och jag drog i fallen (storfall, dirken om varsin fot) så han steg för steg kom upp. En tamp också runt livet (på honom) och masten som han flyttade med allteftersom han kom högre upp. Den här "stegtekniken" för att klättra i masten läste jag mig till här på forumet för något år sedan! Fantastiskt kul att också få praktisera det!

 

Tack också för alla tips om wirepressning! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...