Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Chhub

FalconBR8 eller Yamarin Cross 75BR

Rekommendera Poster

Vi är på jakt efter en ny båt för familjen, har nu kört fast och behöver er hjälp :-). Vårt behov ser ut som följer:

  • Mest skärgårdsturer (Stockholm) där vi kommer vara 4-8 personer
  • Ibland med lite packning för någon övernattning som behöver kunna stuvas. 
  • Vi prioriterar en stabil båt som skär igenom vågorna och är enkel att köra i en hamn snarare än att det behöver vare en extrem körglädje på havet (vi hade tidigare en Axopar 28 som vi var grymt nöjda med) då vi bl.a. vill att vår 17 åriga dotter ska kunna köra den själv
  • Jag är lite snål av naturen så gärna så låg förbrukning som möjligt. 
  • Helst en kombination av aluminiumskrov med plastinredning
  • Har tänkt oss 250 till 300 hk men det är flexibelt förstås
  • Gärna bra andrahandsvärde om vi utifrån förändrade behov vill kunna byta båt

 

De vi har tittat på är:

Husky 8 - känns stor nog, frågan om den är för stor utifrån förbrukning och svårigheter att lägga till

Yamarin Cross 75BR - favoriten sedan tidigare men fundering om den tar för mycket vind i fören i hamnen, har för dåligt med förvaring samt om den blir för trång för 8 personer då en stor del av inredningen verkar vara fotstöd. I så fall är den gamla designen bättre än den nya?

Falcon BR8 - fantastiskt bra stuvutrymmen och verkar stabil. Orolig att vasken tar för mycket plats och är att den drar för mycket (såg något om 1,4 mer sjömil i 27 knop)

Nordkapp 705 RS Avant - verkar smidig att köra, fundering om andrahandsvärdet när de nu slutar tillverka modellen

 

Så med andra ord står vi lite rådvilla och kommer inte vidare. Prismässigt verkar alla båtar ligga ungefär i samma spann, vilken tycker ni att vi bör välja? Försökte jämföra dem storleksmässigt nedan i samma skala och slängde även in Buster magnum (hittade inte översikt på Nordkapp 705an) 

 

image.png.c12aec475971aad9f2523264601ac9ab.png

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ingenting om modellerna ni kikar på men reagerar på att du skriver att du vill ha en snål förbrukning. Jag skulle säga att kostnaden för soppan är en piss i Mississippi i det stora hela. Det kanske ni märkte av på er förra båt? Bättre att hitta en båt som rymmer alla (ska ni verkligen vara upp till 8 pers tycker jag storleken är lite för liten) och som går bra i sjön. Nästa steg är att kolla att ni har ett service-ställe för motorn i närheten som är bra.

När dessa steg är avklarade, och här förutsätter jag att ni har en båtplats som rymmer båtar av typen ni tittar på, så är det att titta på uppskattade priser den dag ni säljer.

Här ligger nog Yamarin och Buster bäst till med Huskyn tätt efter.

Lycka till och välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Kan ingenting om modellerna ni kikar på men reagerar på att du skriver att du vill ha en snål förbrukning. Jag skulle säga att kostnaden för soppan är en piss i Mississippi i det stora hela. Det kanske ni märkte av på er förra båt? Bättre att hitta en båt som rymmer alla (ska ni verkligen vara upp till 8 pers tycker jag storleken är lite för liten) och som går bra i sjön. Nästa steg är att kolla att ni har ett service-ställe för motorn i närheten som är bra.

När dessa steg är avklarade, och här förutsätter jag att ni har en båtplats som rymmer båtar av typen ni tittar på, så är det att titta på uppskattade priser den dag ni säljer.

Här ligger nog Yamarin och Buster bäst till med Huskyn tätt efter.

Lycka till och välkommen till MG!

Det är sant men när den diffar mellan 1 eller 1.5 l per sjömil så blev det (rationellt eller inte) ändå något man (jag...) tänkte på tyvärr. Håller med om att om det blir avgörande för beslutet är det nog lite dum snålt förstås så kanske får vara en bonus om någon av båtarna har en låg förbrukning som sticker ut. Båtplats samt service av akt. Yamaha och Mercury finns i närheten så det avgör inte valet i det här fallet. 

 

Toppen, ja verkar som om Crossen och Bustern är de som verkar vara vanligast på andrahandsmarknaden, tack!

 

Tack och tack:-)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att de flesta motorer i samma storlek drar ungefär lika mycket på samma båt. Det som jag tror skiljer är hur skroven fungerar och där är det ofta så att ett skrov som går bra i lite grövre sjö ofta tar lite mer soppa pga skrovformen. Ofta har de då lite vassare skrov med mer V-form vilket drar soppa. En helt platt båt drar klart mindre men är väldigt stötig och obekväm att åka i. 
Jag föredrar att åka bättre/bekvämare framför att studsa fram. 
Bäst ekonomi är att hitta bästa gångläget för båten med aktuell last. Det inkluderar hur man trimmar motorn och placerar folk i båten. Där ”tjänar” man mest. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapitalkostnad, försäkring och årlig service och underhåll på en ny Yamarin 75BR är på ca 80.000 per år utan att ens ta hänsyn till värdeminskningen på båten. Om du använder den 3 mån per år så är det 26.700 kr/mån och du är orolig om förbrukningen blir någon dl mer per NM i den ena båten framför den andra? Köp den båt ni absolut helst vill ha och njut av den!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Verkar som de flesta tagit fasta på frågan om förbrukningen med bra inspel. Vore kul att också höra lite mer erfarenheter kring de olika båtarna jag funderar på. Är det någon som har en av dessa och har en tanke kring varför man borde välja den ena eller den andra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny eller begagnad du letar efter? Om det är Cross 75 BR du funderar på så verkar många föredra den äldre modellen med Yamarinskrov och inte Busterskrov som den har nu.

Husky R8 har störst sittbrunn av de 4.

Varför skulle den vara svårare att lägga till?

 

Min Husky med Yama 300 drar typ 1,15 l/nm vid 3500 rpm och 27,5 knop. Det är en bra marschfart för den.

Snittförbrukningen för en hel tank brukar ligga på 1,3 l/nm (Sthlms skärgård).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-01 vid 13:51 skrev Chhub:

Vi är på jakt efter en ny båt för familjen, har nu kört fast och behöver er hjälp :-). Vårt behov ser ut som följer:

  • Mest skärgårdsturer (Stockholm) där vi kommer vara 4-8 personer
  • Ibland med lite packning för någon övernattning som behöver kunna stuvas. 
  • Vi prioriterar en stabil båt som skär igenom vågorna och är enkel att köra i en hamn snarare än att det behöver vare en extrem körglädje på havet (vi hade tidigare en Axopar 28 som vi var grymt nöjda med) då vi bl.a. vill att vår 17 åriga dotter ska kunna köra den själv
  • Jag är lite snål av naturen så gärna så låg förbrukning som möjligt. 
  • Helst en kombination av aluminiumskrov med plastinredning
  • Har tänkt oss 250 till 300 hk men det är flexibelt förstås
  • Gärna bra andrahandsvärde om vi utifrån förändrade behov vill kunna byta båt

 

De vi har tittat på är:

Husky 8 - känns stor nog, frågan om den är för stor utifrån förbrukning och svårigheter att lägga till

Yamarin Cross 75BR - favoriten sedan tidigare men fundering om den tar för mycket vind i fören i hamnen, har för dåligt med förvaring samt om den blir för trång för 8 personer då en stor del av inredningen verkar vara fotstöd. I så fall är den gamla designen bättre än den nya?

Falcon BR8 - fantastiskt bra stuvutrymmen och verkar stabil. Orolig att vasken tar för mycket plats och är att den drar för mycket (såg något om 1,4 mer sjömil i 27 knop)

Nordkapp 705 RS Avant - verkar smidig att köra, fundering om andrahandsvärdet när de nu slutar tillverka modellen

 

Så med andra ord står vi lite rådvilla och kommer inte vidare. Prismässigt verkar alla båtar ligga ungefär i samma spann, vilken tycker ni att vi bör välja? Försökte jämföra dem storleksmässigt nedan i samma skala och slängde även in Buster magnum (hittade inte översikt på Nordkapp 705an) 

 

image.png.c12aec475971aad9f2523264601ac9ab.png

 

Christian

Hur har det gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...