Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Verrep

Driver inte i riktigt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en snipa med en 1GM10 motor.

Vid första turen så tycker jag inte den driver riktigt.

Känns som propellern är i luften typ.

Motorn låter som den ska men det finns nått litet klunkande ljud  baktill och 

den går riktigt riktigt sakta.

Vad kan det vara och hur kan jag åtgärda?

Någon som har förslag vad jag ska se efter.

 

Redigerad av Verrep

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för propeller?

Sitter den låst mot axel med krysskil, mutter, bricka 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Vad är det för propeller?

Sitter den låst mot axel med krysskil, mutter, bricka 

Sedan skall det ju helst också muttern vara en kronmutter som låses med en saxpinne rakt genom axeln. Eller så skall det finnas en slags bricka som man viker upp som då hindrar muttern från att skruva loss sig. Kronmutter + saxpinne tycker jag är den bästa lösningen.

Hår misstänker vi alltså att propellern inte sitter riktigt fast på axeln.

 

Sedan kan det ju slira i backslaget också, litet beroende på vad det är för backslag.

Och det har väl även hänt att axeln inte sitter riktigt fast i klämkopplingen efter backslaget.

-så känn på, vrid propelleraxeln med motorn avstängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har TS nåt att berätta för oss.

Vad finns bakåt efter motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Hybro:

Vad är det för propeller?

Sitter den låst mot axel med krysskil, mutter, bricka 

Ja det gör den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan skall det ju helst också muttern vara en kronmutter som låses med en saxpinne rakt genom axeln. Eller så skall det finnas en slags bricka som man viker upp som då hindrar muttern från att skruva loss sig. Kronmutter + saxpinne tycker jag är den bästa lösningen.

Hår misstänker vi alltså att propellern inte sitter riktigt fast på axeln.

 

Sedan kan det ju slira i backslaget också, litet beroende på vad det är för backslag.

Och det har väl även hänt att axeln inte sitter riktigt fast i klämkopplingen efter backslaget.

-så känn på, vrid propelleraxeln med motorn avstängd.

Ok.Får ta upp den och kolla det.Tyckte jag kände och kollade när jag målade båten men har kanske missat något.

Nu e d så att jag e en tjej och kan inte så mycket om motorer..hmm.

var hittar jag backslaget och klämkoppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Verrep:

Ok.Får ta upp den och kolla det.Tyckte jag kände och kollade när jag målade båten men har kanske missat något.

Nu e d så att jag e en tjej och kan inte så mycket om motorer..hmm.

var hittar jag backslaget och klämkoppling?

Börja med att vrida på propelleraxeln. Hur känns den?

 

Bakom motorn sitter backslaget, utgående axel på backslaget har en klämkoppling, den brukar se ut som en kraftig rörbit som är delad på längden, den brukar ha ett antal skruvar som klämmer ihop den runt axeln. Efter backslaget med klämkopplingen kommer ju då propelleraxeln som försvinner ut i en hylsa och ut under vattnet.

Istället för klämkoppling kan det finnas en fläns (= en rund skiva) på både backslaget och axeln, dessa båda flänsar är då ihopskruvade med vanligtvis fyra skruvar med muttrar. Ja klämkopplingen brukar ju också vara fäst med en fläns i backslaget.

 

Men ta en eller några bilder så är det säkert flera här som gärna hjälper dig.

 

Sedan är det då växelreglaget, det är ihopkopplat med en reglagekabel till en växelarm på backslaget, det gäller ju att förvissa sig om att det är rätt justerat så att växeln verkligen ligger i. Och klart om den inte gör det så uppstår det ju en del oväsen.

 

För att kontrollera det så kopplar man bort växelkabeln från backslagets arm, och växlar (med motorn igång) direkt med denna lilla arm och ser om det blir någon skillnad.

 

Men ta några bilder och lägg ut den här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Börja med att vrida på propelleraxeln. Hur känns den?

 

Bakom motorn sitter backslaget, utgående axel på backslaget har en klämkoppling, den brukar se ut som en kraftig rörbit som är delad på längden, den brukar ha ett antal skruvar som klämmer ihop den runt axeln. Efter backslaget med klämkopplingen kommer ju då propelleraxeln som försvinner ut i en hylsa och ut under vattnet.

Istället för klämkoppling kan det finnas en fläns (= en rund skiva) på både backslaget och axeln, dessa båda flänsar är då ihopskruvade med vanligtvis fyra skruvar med muttrar. Ja klämkopplingen brukar ju också vara fäst med en fläns i backslaget.

 

Men ta en eller några bilder så är det säkert flera här som gärna hjälper dig.

 

Sedan är det då växelreglaget, det är ihopkopplat med en reglagekabel till en växelarm på backslaget, det gäller ju att förvissa sig om att det är rätt justerat så att växeln verkligen ligger i. Och klart om den inte gör det så uppstår det ju en del oväsen.

 

För att kontrollera det så kopplar man bort växelkabeln från backslagets arm, och växlar (med motorn igång) direkt med denna lilla arm och ser om det blir någon skillnad.

 

Men ta några bilder och lägg ut den här.

Tusen tack vilken bra beskrivning.

Jag ska titta och känna o leta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Verrep:

Tusen tack vilken bra beskrivning.

Jag ska titta och känna o leta.

Ja lycka till.

Det är kanske inte ser riktigt ut som jag beskrev, men på ett ungefär iallafall.

Hoppas iallafall att du slipper ta upp båten. Vissa propellerjobb jag ju göras med båten i vattnet, men här hos oss är det bara omkring 10° i ytvattnet….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tänker att det kanske är lättar att förklara med bilder.

 

Såhär ser troligtvis ditt backslag ut, och det sitter som tidigare nämnts monterat i bakkant på motorn:

image.png.9adbd763bf98d4f1342813f4062bd635.png

 

Och direkt efter backslaget i dom fyra bulthålen sitter klämkopplingen, som i sin tur klämmer om propelleraxeln.

En klämkoppling brukar se så här:

image.png.e6c0152a0d83b828d6ec24df49195aba.png

 

Och här kommer en bild på hur det kan se ut när alltsammans är ihopmonterat:

image.png.32393fffae0e09d1ad8a09acfe45201e.png

 

 

Förövrigt vet  vi ju faktiskt inte om din motor verkligen har backslag med rak axel, för det finns ju faktiskt snipor som har segelbåtsdrev

 

Redigerad av No_jah
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just en sån koppling, har en i klubben, som tydligen började slira för många år sedan.

Det åtgärdades med ett ca 12 mm rundjärn, inte av rostfritt, i ett hål borrat rakt genom koppling och axel, på plats.

Nu håller killen på att borra ur järnet, för han måste ur med axeln.

Detta med slirande axel var tydligen vanligare förr.

 

Märk klämkoppling och axel med t ex Tippex eller annan färg, så kan Du se om det är där det slirar.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev Verrep:

Nu e d så att jag e en tjej och kan inte så mycket om motorer..hmm.

Inget att be om ursäkt för !

Maskin/mekanikkunskap har inget med kön att göra. Visst finns det (fortfarande) en övervikt på fordonsutbildningar åt det manliga hållet, men det har mer av tradition att göra än verkliga förutsättningar p.g.a. kön. Skulle snarare påstå att tjejer ofta i slutändan blir bättre än killar på maskinella problem m.m.

 

Sedan ÄR vi dock faktiskt lite olika, kvinnor och män, både biologiskt och lite hur hjärnan fungerar och värderar saker. Och det har inget med jämställdhetssyn att göra, vi har rent evolutionärt haft lite olika roller mellan könen och det är när man ignorerar det som det blir problem med jämställdhetsdiskussioner. Om man istället försöker förstå och inse hur olikheter kompletterar varandra tror jag istället man har en helt annan utgångspunkt.

 

Min erfarenhet är att maskin/motor/fordonsmekande tjejer/kvinnor upplevs av många som att de inte verkar fatta så snabbt som killar. Tyvärr ofta av dem själva också, för "så är det ju". Männen som undervisar (för det är oftast män, ibland även äkta sådana) blir då otåliga och rycker in för det "händer för lite".

I verkligheten beror det nog väldigt ofta på att tjejer/kvinnor visst fattar precis lika snabbt men till sin biologiska natur är lite mindre riskbenägna och vill vara mer säkra innan de skrider till verket. Medan killarna gärna chansar, har mindre tålamod och agerar lite tidigare. Ofta lite för tidigt.

Har man bara tålamod och respekt för att vi är olika så brukar resultatet så småningom istället bli en tekniker/ingenjör (partner ?) som inte bara är snabb och effektiv utan också gör jobbet minst lika genomtänkt och ofta med mindre fel och "oj, tänkte inte på det" än sin manliga kollega.

 

Låt kvinnor vara kvinnor och män vara män, med respekt för varandra så blir det bäst. Bara för att båda könen har lika värde är inte det samma sak som att de också måste vara exakt lika i allt, som en del tycks tro....

 

Bara det faktum att du frågar tekniska frågor här och är tjej gör mig glad. Fråga på, inga frågor är för dumma. Vi har alla börjat som totalt okunniga.

Med åren har man väl dock också insett att ju mer man lär sig, desto mer inser man vad lite man egentligen kan 😉.

 

(Ber om ursäkt för denna kanske lite OT-utsvävning, och vill med detta absolut inte starta någon könsdebatt. Tvärtom)

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du IngemarE har då en synnerligen god förmåga att formulera dig väl.

När det gäller tekniska saker så har du ju nästan alltid rätt.

Så också i detta inlägget, kan bara hålla med till 100%, åtminstone nästan, för när det kommer till teknisk felsökning kan det IBLAND vara till fördel att vara lite "burdus", som vi män ofta är.

Ordet "killgissa" finns ju, på både gott och ont.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja ... Vad gissar Du själv då på, då det gäller slirandet?

 

Du behöver absolut inte formulera dig väl.... Vi begriper ändå.

😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...