Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
mats540

Måla, slipa eller foliera..?

Rekommendera Poster

Hej, har köpt mig en Silver Hawk som ser mer sliten ut än den är på grund av soltorkad text och skavd färg. Nu funderar jag på att fräscha upp den men är osäker på vad som är bästa metod. Måla över allt med lämplig svart (eller annan...) färg, foliera eller helt enkelt slipa bort all färg och bara ha ren aluminium..?

Hoppas att det finns några med kunskap eller erfarenheter att dela med sig av.

Hälsningar

/Mats

IMG_2899.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tar tacksamt emot tips om någon varit med om liknande eller har kunskap i ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du inte fått några svar så gissar jag att ingen annan här har någon lösning på din fråga.

Jag killgissar att de som kör al-båt inte bryr sig så mycket om utseendet och därför inte har några erfarenheter av att fixa färgskav på sina båtar.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla blir ett ganska omständigt projekt om man vill att det ska sitta ett antal år. Jag skulle definitivt välja foliering. Det finns tillverkare som garanterar 7 års livslängd på folien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, då skall jag kolla upp foliering lite närmare. Kanske leopardmönstrat..?😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som påtalats, måla aluminium är inte superenkelt om det skall sitta kvar. Foliera, visst… men bäst mår aluminium av att vara obehandlat. Varför inte bara ta bort nuvarande klistermärken och lämna ytan naken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ja det var också ett alternativ jag funderat på kanske smart att börja med att slipa bort allt och se hur det blir, förhoppningsvis blir jag nöjd med resultatet, eller så blir det leoipardmönstrad folie...

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det finns några röda sightseeing fartyg i Stockholm med namn efter Abba sånger och som är folierade och hållt sig väldigt fina även efter typ 7 år tror jag det är. Jag skulle definitivt överväga foliering. Bara naket blir lite.....naket🙂

Men allt är såklart en kostnadsfråga och jag har ingen aning om vad det kostar, men är det bara blå "randen" så kanske det blir överkomligt 🙂

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev mats540:

…kanske smart att börja med att slipa bort allt…

Nja, näe. 
Slipa är inte superbra, kör hårtork och en plastskrapa istället så slipper du repor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en liknande fråga uppe i Buster-gruppen på FB och några där sa att de haft svårt att få folien att fästa bra. Tror i och för sig att de folierat själva. Om man lämnar till någon som har koll på vad de gör och använder rätt sorts folie blir det säkert bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...