Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
raol

Solpaneler på sidan av sittbrunnen? Effektivt? Tåligt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För drygt två år sen köpte vi två 100-wattare och en targabåge och hade tänkt montera solpanelerna horisontellt på bågen, och bågen på stålräcket runt aktern.
Men pga 70-talets hjärndöda ideal med smala akterpartier går aktern så snävt in att det känns närmast omöjligt att fästa bågen på nåt hållbart sätt. Vinklarna är totalt fel. Svetsa skulle säkert funka, men ingen av oss kan det, och vi har ingen svets, och det är rostfritt som behöver behandlas särskilt och det är på en båt i sjön utan tillgång till ett uttag som pallar en svets. Totalt omöjligt alltså. Synd på 3500 kr targabåge, men jaja.

 

Men för att ändå få dit de förbannade panelerna på nåt vis, nu när de ändå är köpta, så funderar jag på att bara skaffa enkla klämmor för pulpitrör och fästa panelerna på stålräckets sidor, en på var sida om sittbrunnen. Så de "hänger" vertikalt ner. I hamn ligger båten så ena panelen alltid är åt norr och skuggas delvis av grannbåten. Andra sidan skulle nog ha en rätt så fri sikt åt söder, och bara delvis skymmas av grannbåten på den sidan (den är kortare så ligger inte rakt intill utan snett inåt, åt sydöst, så att säga.

Ute på havet gissar jag att det inte spelar nån större roll. Sidan mot solen får både direkt ljus och indirekt från havsytan tänker jag, och det varierar vilken panel som har bäst riktning.

Låter det som en vettig plan?

Frågan är bara också hur ömtålig en sån installation är. Det är ju ändå glas, och glas är ju vidrigt bräckligt i alla lägen. Å andra sidan är det kanske inte en så utsatt plats? När är man egentligen när nåt på den höjden där?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetsning kan man ju få hjälp med, om ni kapar upp bågen och fixerar delarna hjälpligt så kan man väl ta med sig bågen och få den svetsad. 
Annars funkar det säkert med solcellerna hängande men det känns ju verkligen som en riskkonstruktion vid tilläggning (andra båtar, bryggor). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Maximarcus:

Svetsning kan man ju få hjälp med, om ni kapar upp bågen och fixerar delarna hjälpligt så kan man väl ta med sig bågen och få den svetsad.

Nej, tänker inte skruva loss räcket och transportera det. Bågen måste svetsas fast i räcket om det ska bli i närheten av stabilt och funktionellt. Förmodligen skulle det krävas ett extra stödben per sida som borde vara precis där de idiotiskt placerade förtöjningsknaparna är. Så nej, svetsa är inte realistiskt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är något jag missförstår här men du har alltså köpt en båge som kräver svetsning på plats men har ingen möjlighet till svetsning på plats? Då blir det ju svårt. 
Men visst borde det gå att fästa den med klämmor runt rören? Finns ju ganska många varianter för pulpitrör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Maximarcus:

Det kanske är något jag missförstår här men du har alltså köpt en båge som kräver svetsning på plats men har ingen möjlighet till svetsning på plats? Då blir det ju svårt. 
Men visst borde det gå att fästa den med klämmor runt rören? Finns ju ganska många varianter för pulpitrör. 

Nej, släpp nu bågefrågan. Det var bara för att ge bakgrund till varför jag överväger montering på sidan. Tråden handlar om en sån montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pat Lawless (Irland) som startade i Golden Globe Race 2022 hade en solpanel surrad längs mantåget.
Tyvärr blev Pat tvungen att bryta racet vid Kapstaden pga ett vindroder som gick sönder.
Så klarar en solpanel med den placeringen förberedelser inför Golden Globe race samt seglatsen från Frankrike till Kapstaden så borde det kunna fungera på västkusten.
Det är inte den optimala placeringen längs mantåget men torde ge en hel del laddning. Man kanske kan räkna på vad en sådan placering ger i laddning?

Men om du har styva solpaneler med glas och ram så behövs det speciella fästen för att kunna göra motsvarande placering. Har sett att vissa har panelerna monterade på detta sätt och att de kan roteras upp till horisontellt läge.

image.png.99200a4832b88fe04553e6f7539a56d3.png

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har 2 x 100 W solpanel som ”hänger”, nackdelen är vid förtöjning då springet kommer i konflikt med panelerna.

Sett flera längeseglare med hängande paneler.

Några blandade bilder från olika båtar, alla bygger på 25 mm stålrör fästade med lite olika metoder (svetsade, skruvade).
De 3 sista är från min båt, säkerhetsvajern avkortad, ett U svetsat på röret mot pushpit och en gängad stång förut mot vajer. Bilden med vit Tesa tejp är hur det ser ut idag mha lite extra rostfria beslag som skall ta upp vridande moment med solpanel uppvinklad.

Tidigare ägare monterade mina solpaneler mha glidande NOA fästen så att det gick att flytta beslaget så att röret kom att vara under solpanelens mittpunkt. Efter jag monterat stor/bred bimini upptäcke jag att det inte gick för biminiröret är i vägen. Numera måste NOA beslaget vara i yttersta läget så det blir en del vridande moment när jag vrider upp solpanelerna.
Funderat mycket på flexibel stödpinne men inte funnit någon bra lösning ännu.

För att reducera oljud vid blåst har jag trätt på vattenslang över den nedre vajern och även slang över biminiröret för vi sover i akterkabin och nog ... skall vinden göra så att solpanelen skall slå mot vajer/rör.

 

Moon solpanel hållare stödpinne.jpg

 

 

img_0310.jpg

image.png.f058d69499e50878183618dbf633b528.png

IMG_3999.JPG

IMG_3998.JPG

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart panelerna ska hänga när solen ändå hänger över ekvatorn :P

Har på Novan haft hängande paneler som vindskydd skulle sitta vid sittbrunnen.. de är iofs ca 10 år nu men ger helt okej iaf (gamla 36w paneler)

På maxin har jag hårdare men "böjliga" 100w paneler och de fungerar fint efter en tur till Åland i 15m/s och en eller kanske redan två somrar.. ger ungefär lika mycket som platt monterade solceller då reflektionen väger upp och liggande fasta paneler har ändå problem mot skugga från mast och bom.. (sidopaneler gillar dock inte  att skuggas av båtgrannar i hamn)

planen är att hänga upp ca 200W till längs mantågen.. samt kanske en på fördäck för totalt 200 var sida mantåg, 110W på akterdäck och ca 110-160 (beror på plats) på fördäck.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MAXI120:

Klart panelerna ska hänga när solen ändå hänger över ekvatorn :P

Har på Novan haft hängande paneler som vindskydd skulle sitta vid sittbrunnen.. de är iofs ca 10 år nu men ger helt okej iaf (gamla 36w paneler)

På maxin har jag hårdare men "böjliga" 100w paneler och de fungerar fint efter en tur till Åland i 15m/s och en eller kanske redan två somrar.. ger ungefär lika mycket som platt monterade solceller då reflektionen väger upp och liggande fasta paneler har ändå problem mot skugga från mast och bom.. (sidopaneler gillar dock inte  att skuggas av båtgrannar i hamn)

planen är att hänga upp ca 200W till längs mantågen.. samt kanske en på fördäck för totalt 200 var sida mantåg, 110W på akterdäck och ca 110-160 (beror på plats) på fördäck.
 

Du ska kanske göra uppskattning av förbrukningen så du inte förköper dig på solpaneler...

 

Jag har 200W liggande platt på rufftaket med de tidvisa skuggningsproblem det innebär från mast, bom och segel. Generatorn har jag aldrig sett uppe i mer än 30A trots att den har avsevärt mer kapacitet (sjunker rätt fort när spänningen i blybatterierna går upp).

 

Jag startar kylboxen vid sjösättning och slår av den vid upptagningen. Jag har rätt strömkrävande plotter o instrument och en del annat som drar ström.

 

Batteribanken har varit 300Ah AGM där ett av batterierna fick kortis i en cell i höstas (de har gjort tjänst i elva säsonger så jag ska inte klaga). Normalt med den laddning o förbrukning jag haft så har går battmetern ner ca 10% under sommaren och 20% framåt hösten (dvs 30-60Ah) som sommartid återfylls av framförallt mina 200W solpaneler under dygnet.

 

Så jag blir lite fundersam när du planerar för, om jag räknat korrekt, ca 550W paneler. Det verkar onödigt väl tilltaget...

 

Åldersmässigt håller paneler länge om de inte får någon fysisk skada eller det blir vatteninträngning och kortslutning i dem. Jag var tidigt ute och köpte en hård panel i alu-ram, jag tror den var ungefär som din gamla panel ca 35W. På den tiden var solpaneler förhållandevis dyra så den flyttades till nästa båt när jag bytte upp mig. Även den båten har sålts vidare (då fick panelen sitta kvar). Köparen var fortsatt nöjd med den lilla enkla panelens funktion och strömleverans tills båten bytte ägare igen. Historiskt så vet jag att den panelen fungerat tillfredsställande i ca 35 år trots att den suttit rätt utsatt på rufftaket och trampats rätt mycket på.

 

(Sen har jag haft kortis o fått byta ut 200W paneler efter en säsong. De var slarvigt varvsmonterade så det kom in vatten i anslutningsboxen och så gick båda sönder. Med då var det ju frågan om en fysisk skada och inte normalt "slitage".)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jao,

Min kylbox är lite väl stor för en 17+ år gammal standard kompressor.. så den går lite mer än nödvändigt, inte är den tät heller.. men klarar sig på de paneler jag har..

När sedan familjen ska ut så går allt som finns åt och lite till.. allt från plottrar till belysning och instrument, tuggar i sig.. dator, skärmar och sånt.. och inte ens en diskmaskin finns ombord..

Men redan nu.. med ca 300w så är det okej, men kan jag få ett dygn till utan Landström för 200w mer panel så är det ändå trevligt.. är det för soligt går det att koppla in eluppvärmning till varmvattnet :P eller köra en avfuktare eller om man orkar bygga om farfars gamla aircondition förbåtbruk..

Men jag förväntar mig inte underverk med två paneler till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MAXI120:

jao,

Min kylbox är lite väl stor för en 17+ år gammal standard kompressor.. så den går lite mer än nödvändigt, inte är den tät heller.. men klarar sig på de paneler jag har..

När sedan familjen ska ut så går allt som finns åt och lite till.. allt från plottrar till belysning och instrument, tuggar i sig.. dator, skärmar och sånt.. och inte ens en diskmaskin finns ombord..

Men redan nu.. med ca 300w så är det okej, men kan jag få ett dygn till utan Landström för 200w mer panel så är det ändå trevligt.. är det för soligt går det att koppla in eluppvärmning till varmvattnet :P eller köra en avfuktare eller om man orkar bygga om farfars gamla aircondition förbåtbruk..

Men jag förväntar mig inte underverk med två paneler till..

och antagligen äör det bättre att köpa 100ah batteri till för pengarna, men det är en annan fråga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...