Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
gudden

Vanligt batteri och AGM batteri start/förbrukning

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett AGM batteri som förbrukningsbatteri och ett annat AGM som startbatteri. Nu har startbatteriet dött och jag under om det går att ersätta det med ett ”vanligt” batteri eller måste båda batterierna vara av samma typ. 
Tacksam för råd

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev gudden:

Hej, jag har ett AGM batteri som förbrukningsbatteri och ett annat AGM som startbatteri. Nu har startbatteriet dött och jag under om det går att ersätta det med ett ”vanligt” batteri eller måste båda batterierna vara av samma typ. 
Tacksam för råd

Gustaf

Funkar utmärkt med vanligt. Kolla bara upp vilken storlek som rekommenderas för motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Funkar utmärkt med vanligt. Kolla bara upp vilken storlek som rekommenderas för motorn.

 

Stort tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl anta att batterierna är åtskilda åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Får väl anta att batterierna är åtskilda åt.

Ja de är åtskilda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Funkar utmärkt med vanligt. Kolla bara upp vilken storlek som rekommenderas för motorn.

Varför är det viktigt hur stort startbatteri man har?

Det är en sak hag aldrig gar förstått faktiskt.

 

Jag har ett 10 Ah mc-batteri som startbatteri till en 25 hk 1000 cm3 disel och det är säkert inte enligt rekommendation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte storleken i säg utan kapacitet och tillgänglig startström,

 

Ett litet batteri med låga Ah har i regel också låg tillgänglig startström. Specielt vid lägre temperaturer.

 

Dessutom vill man kanske ha möjlighet att köra startmotorn en stund om det behövs, tex lufta motorn eller felsökning. Då är det bra om batteriet har kapacitet nog och inte körs slut på någon minut. Startbatterier är dessutom inte gjorda för djupurladdning och tar snabbt skada av det så lite högre kapacitet gör att man arbetar i området runt 95-100% av fullt laddat och där håller dom bra.

Ett batteri med lägre kapacitet kommer att arbeta mot en lägre laddningsgrad och då håller dom inte lika länge. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar. Det har verkligen hjälpt mig att förstå vad jag ska köpa för batteri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...