Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
CFA

Axeltapp båttrailer

Rekommendera Poster

Har en obromsad Laxå-trailer 1600kg och vill byta axeltapparna! Letar febrilt efter vilka jag ska ha? (Jag kan inte plocka bort de befintliga för att mäta, vill heller inte bara byta hjullager) Känns som att jag har googlat slut hela Internet men inte hittat spec på dem? Tacksam för hjälp med vilken spec de har? (Ska börja höra med olika firmor i veckan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev CFA:

Har en obromsad Laxå-trailer 1600kg och vill byta axeltapparna! Letar febrilt efter vilka jag ska ha? (Jag kan inte plocka bort de befintliga för att mäta, vill heller inte bara byta hjullager) Känns som att jag har googlat slut hela Internet men inte hittat spec på dem? Tacksam för hjälp med vilken spec de har? (Ska börja höra med olika firmor i veckan)

Har inte Laxå-trailer reservdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har de gamla axeltapparna fått rostgropar  eller har lagren havererat och ätit sig in i axeltapparna?

 

Om ingendera har hänt så är det bara att byta lager. Vänd stefapackningen bakfram och sätt in en smörjnippa så du kan pumpa in fett så håller lagren längre. Man får smörja oftare med steforna bakfram men skit och vatten håller sig på utsidan.

 

Annars brukar man antingen svarva nya axeltappar, gärna av kromstål, eller så byter man hela spindeln med nav och allt. Obromsade sådana brukar finnas att köpa av lantbruksmaskinhandlare.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev heimlaga:

Har de gamla axeltapparna fått rostgropar  eller har lagren havererat och ätit sig in i axeltapparna?

 

Om ingendera har hänt så är det bara att byta lager. Vänd stefapackningen bakfram och sätt in en smörjnippa så du kan pumpa in fett så håller lagren längre. Man får smörja oftare med steforna bakfram men skit och vatten håller sig på utsidan.

 

Annars brukar man antingen svarva nya axeltappar, gärna av kromstål, eller så byter man hela spindeln med nav och allt. Obromsade sådana brukar finnas att köpa av lantbruksmaskinhandlare.

Tack för svaret! Jag räknar inte med att ha möjlighet att kolla vad som är fel på dem, har inte tillgång till trailern just nu, utan vill byta allt vid ett och samma tillfälle när jag åker till trailern. Därför vill jag köpa två nya axeltappar med nav och allt (som passar till obromsad Laxå 1600kg), ta med mig dem till trailern och rakt av byta dessa, kasta allt gammalt och köra hem med en fungerade trailer!

 

Letar nu efter vilka axeltappar jag ska köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rascal:

Har inte Laxå-trailer reservdelar?

Det tycker jag att de borde ha...men har letat halvt ihjäl mig utan att hitta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev CFA:

Det tycker jag att de borde ha...men har letat halvt ihjäl mig utan att hitta?

Ring och fråga, så letar dom på lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ovanligt att axeltapparna behöver bytas. I princip nöts de inte om man inte får haveri.

 

Skall du byta axeltapparna måste du först bygga en svetsjigg enligt de gamla tapparna och sedan kapa upp svetsfogarna eller borra bort de gamla tapparna i pelarborrmaskin och sedan svetsa fast de nya enligt jiggen. Sedan skall det sandblästras och målas med Wurth zinkfärg. Det är ingenting man gör på några timmar när man hämtar en kärra. Det krävs en någotsånär välutrustad husbehovsverkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev heimlaga:

Det är ovanligt att axeltapparna behöver bytas. I princip nöts de inte om man inte får haveri.

 

Skall du byta axeltapparna måste du först bygga en svetsjigg enligt de gamla tapparna och sedan kapa upp svetsfogarna eller borra bort de gamla tapparna i pelarborrmaskin och sedan svetsa fast de nya enligt jiggen. Sedan skall det sandblästras och målas med Wurth zinkfärg. Det är ingenting man gör på några timmar när man hämtar en kärra. Det krävs en någotsånär välutrustad husbehovsverkstad.

Ok, tack för svar! När jag ser på skisser såg det mer ut som att lossa en bult på utsidan av axeln, dra ut det gamla navet (axeltappen), trycka i det nya navet och dra fast bulten igen? Antar att jag har fattat fel där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Rascal:

Ring och fråga, så letar dom på lagret.

Jo, det var så jag tänkte men hittar inte vilka jag ska ringa? Är det Marin & Fritid i Laxå? Har inte hittat någon alls som verkar sälja reservdelar till en ”Laxå trailer”? Inte ens de, de marknadsför bara TiKi? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev gusvo085:

första sökträffen går hit: https://www.kinnekullemarin.se/laxotrailern.htm "Kinnekulle Marin AB är ett företag som tillhandahåller reservdelar/tillbehör till både bil & båt." ring dom! 

Kinnekulle Marin AB

Hönsäters hamn

533 74 Hällekis

Tel: 0510-54 06 90

Toppen, tack! Ringer dem! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev CFA:

Jo, det var så jag tänkte men hittar inte vilka jag ska ringa?

Tror att företaget som tillverkade produkten "Laxå-trailer" sedan många år är borta från marknaden. Axeltapparna till en upptagningsvagn kan köpas på många ställen när väl dimensionerna är kända.

 

Axeltapparna är instuckna i det runda eller kvadratiska axelröret och låsta med genomgående skruv och mutter. Tidens tand kan dock resultera i att axeltapparna fastnar rejält i axelröret. Eftersom axeltapparna ofta är universal är det inte säkert att de är förborrade och om de är förborrade är det inte säkert att bultmönstret stämmer mot hålen i axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Tror att företaget som tillverkade produkten "Laxå-trailer" sedan många år är borta från marknaden. Axeltapparna till en upptagningsvagn kan köpas på många ställen när väl dimensionerna är kända.

 

Axeltapparna är instuckna i det runda eller kvadratiska axelröret och låsta med genomgående skruv och mutter. Tidens tand kan dock resultera i att axeltapparna fastnar rejält i axelröret. Eftersom axeltapparna ofta är universal är det inte säkert att de är förborrade och om de är förborrade är det inte säkert att bultmönstret stämmer mot hålen i axeln.

Snyggt, tack, då vet jag lite vad jag kan förvänta mig! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Tror att företaget som tillverkade produkten "Laxå-trailer" sedan många år är borta från marknaden. Axeltapparna till en upptagningsvagn kan köpas på många ställen när väl dimensionerna är kända.

 

Axeltapparna är instuckna i det runda eller kvadratiska axelröret och låsta med genomgående skruv och mutter. Tidens tand kan dock resultera i att axeltapparna fastnar rejält i axelröret. Eftersom axeltapparna ofta är universal är det inte säkert att de är förborrade och om de är förborrade är det inte säkert att bultmönstret stämmer mot hålen i axeln.

Av någon orsak hade jag en mental bild av en annan konstruktion. Säkert från någon annan modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...