Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
rejas

Välja propeller till segelbåt

Rekommendera Poster

Dagen innan bokad sjösättning konstaterar jag att propellern glappar väldigt. Det går att dra den ett par millimeter framåt och bakåt på axeln. Först tror jag att jag missat en distans på axeln och att den glider. Men det visade sig snart vara navet på propellern som givit upp så den inre delen är lös. Den propellern är en gammal "Alco-flex" från Alco Metaller och det känns som att den trotjänaren får vila nu.

 

Då till frågan, vad skall man köpa istället? Foldingpropellrar är ju inte billiga så man vill att det skall bli rätt.

 

Jag har skickat frågan till bland annat Propellertrim och Capella som brukar nämnas här i forumet. Då detta hände i fredags så har jag så klart inte fått några svar än.

 

Följande data har vi:

 

Båt: Mamba 36
Vikt: 5600 kg (tom)
LÖA: 11.05 m
LVL: 9.3 m

Motor: Yanmar 3YM30 årsmodell 2009 (Max varv 3600)
Segeldrev: Yanmar SD20 (Reduction ratio: 2.64)

 

För att ha segelbåt använder vi motorn relativt mycket (tror jag).

 

En fråga blir om man skall satsa på 2- eller 3-bladig. Vi har haft 2-bladig fram till nu och varit nöjda, men antar att det finns fördelar med 3-bladig.

 

Inser att detta inlägg blev lite flummigt, men alla åsikter är välkomna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor propeller får du plats med? Vi var själva inne på fällbar propeller tills ekonomin satte stopp, men i vårt fall finns inte plats för större än 14 tum. Då måste man kompromissa.

Generellt gäller att man får bättre driv när det går tungt (motvind, motsjö, tung last) och vid back med trebladig, men det är kanske av marginell betydelse när man har ett överskott av motoreffekt. Tvåbladig ger högre verkningsgrad och lägre motstånd i fällt läge, men skillnaderna är ganska små.

Om man använder båten mycket som motorbåt tycker jag att man ska satsa på trebladig. Förmodligen 17 tum och kanske 12 eller 13 tums stigning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trist!

 

Här en numera gammal test av olika propellrar.

https://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807

 

Det finns säkert nyare tester, men frågan är om det tillkommit några nya propellrar.

 

Vi köpte från Capella när vi bytt motor och derev och den proppen blev rätt på första försöket.

 

Tillägg

En sådan här trebladig har vi.

https://capella.se/product-category/flex-o-fold-folding/

 

Bra funktion både i vattnet och på land (för service).

Väldigt lite sidokraft, så lite att jag aldrig riktigt vet åt vilket håll den ev. drar. Inget man kan utnyttja till sin fördel (vilket kan vara negativt) och inte heller något som överraskar när man som minst behöver en överraskning.

 

Tre blad valde vi mest för att minska vibrationerna på rodret som är ganska irriterande när man har rorkult. Jämfört med den gamla tvåbladige VP propellern blev det stor skillnad.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Ett annat omfattande test från 2009. Kräver att man förstår lite franska,

Eller att man översätter hela artikeln med Google translate.

Det funkar faktiskt bra.

Jag har av någon anledning läst en hel del skrivet på ryska och ukrainska det senaste året.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input så här långt. Tänkte dela med mig av min resa ifall någon är intresserad.

 

Skickade förfrågan i helgen och har redan fått svar av Marinverkstan och Propellertrim. Propellertrim hänvisade till Capella som har propellrar på lager. Jag skrev i mitt brev till dem att jag behöver den nya propellern inom max ett par veckor så det kanske påverkar. Stor eloge tycker jag till att man hänvisar till en branschkollega. Marinverkstan svarade att de tagit emot mitt brev, tittar på det och återkommer.

 

Jag har också funderat på 2 eller 3-bladig och läst det som det tipsats om här. Som det ser ut så får priset bli det avgörande här. Som jag ser det är en trebladig troligen lite bättre för oss, men det är mer "nice to have" än "need to have". Så prisskillnaden får avgöra som det ser ut med de fakta jag har nu.

 

Angående använda vår segelbåt som motorbåt så kanske jag skall förtydliga lite. Vi seglar, absolut. Men vi är bekväma och seglar helst på öppet vatten i behagliga vindar. Blåser det för lite så använder vi motorn. Skall vi ta oss från en ö till en annan i skärgården blir det ofta motor om inte vindarna är med oss. Vi kryssar aldrig mellan öarna i svaga snurrande vindar. Kryssar i svaga vindar gör vi knappast alls. Jag förstår helt och respekterar de som tycker det är kul, men vi hör inte till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan när jag skulle byta propeller så rådfrågade jag Lemhuis Marinkonsult på en båtmässa om val av propeller. Jag funderade precis som dig på två- eller trebladig. De hävdade att med motor under 40 hk så var det ingen effektnytta med en trebladig i förhållande till en tvåbladig. Senare har jag läst mig till (bland annat ovan refererade artiklar) att en trebladig kan ha andra bra egenskaper som att ha bättre bromseffekt men till ett högre pris och oftast mer komplicerad konstruktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Lintott said:

För ett antal år sedan när jag skulle byta propeller så rådfrågade jag Lemhuis Marinkonsult på en båtmässa om val av propeller. Jag funderade precis som dig på två- eller trebladig. De hävdade att med motor under 40 hk så var det ingen effektnytta med en trebladig i förhållande till en tvåbladig. Senare har jag läst mig till (bland annat ovan refererade artiklar) att en trebladig kan ha andra bra egenskaper som att ha bättre bromseffekt men till ett högre pris och oftast mer komplicerad konstruktion.

Tack för input. Det tycker jag bekräftar vad jag kommit fram till. Trebladig har sina fördelar men är prisskillnaden för stor så blir det en tvåbladig. Den vi hade är tvåbladig och har fungerat bra.

Angående komplexiteten på konstruktionen så är det inget jag tänkt på. Tänker att det är i princip samma sak men så klart fler delar i en trebladig. Lägger det till listan.

 

Kan vara så i mitt fall att leveranstiden blir avgörande. Vill i vattnet nu 🙂

 

Men jag återkommer i tråden så snart jag får svar från leverantörerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft 3 bladig Flex-O-Fold på 2 båtar sedan 2006 och är väldigt nöjd.
Under vintern har jag haft kontakt med den danske tillverkaren för att få bedömning av skicket på min nuvarande slitna FOF och frågade vilken ny propeller de rekommenderade.

De svarade inte på min fråga om nuvarande FOF men offererade glatt en ny med andra dimensioner än den jag har idag. 

Kontaktade sedan en propellerfirma i Göteborg som bedömde att min nuvarande propeller går att använda men kan skramla vid fel varvtal.

 

Min plan är att i sommar vid spegelblank vatten skapa ett testprotokoll:

  • varvtal typ i steg om 100 rpm från 2 000 upp till max 3 000 rpm (om det går)
  • FOG

Då kan jag ha detta protokoll i höst för att diskutera med egna båtfakta vilken dimension min nya prop skall ha.

 

FOF har postorderbeställning från sin hemsida i DK.

 

# # #
Beräkningsprogram med  enhet feet men det finns web sidor att räkna om från meter

https://vicprop.com/displacement_size_new.php

 

Bifogar beräkning på min båt som ett exempel.

Vicprop - Prop calculator for Displacement and semi-displacement hulls.pdf

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev skippeer:

Jag har haft 3 bladig Flex-O-Fold på 2 båtar sedan 2006 och är väldigt nöjd.
Under vintern har jag haft kontakt med den danske tillverkaren för att få bedömning av skicket på min nuvarande slitna FOF och frågade vilken ny propeller de rekommenderade.

De svarade inte på min fråga om nuvarande FOF men offererade glatt en ny med andra dimensioner än den jag har idag. 

Kontaktade sedan en propellerfirma i Göteborg som bedömde att min nuvarande propeller går att använda men kan skramla vid fel varvtal.

 

Min plan är att i sommar vid spegelblank vatten skapa ett testprotokoll:

  • varvtal typ i steg om 100 rpm från 2 000 upp till max 3 000 rpm (om det går)
  • FOG

Då kan jag ha detta protokoll i höst för att diskutera med egna båtfakta vilken dimension min nya prop skall ha.

 

FOF har postorderbeställning från sin hemsida i DK.

 

# # #
Beräkningsprogram med  enhet feet men det finns web sidor att räkna om från meter

https://vicprop.com/displacement_size_new.php

 

Bifogar beräkning på min båt som ett exempel.

Vicprop - Prop calculator for Displacement and semi-displacement hulls.pdf 130 kB · 2 downloads

Vad är det för båt? Mer än dubbelt så tung som vår båt, trots ganska liten skillnad i mått (halvmeter mer på längd och bredd för din).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina kollegor kallade det för motorseglare från Orust, reklambladet talar om 9 ton men en systerbåt som vägdes visade 12 ton och sedan längeseglingsprylar ombord så blir det 12,5-13 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev rejas:

Trebladig har sina fördelar men är prisskillnaden för stor så blir det en tvåbladig.

Min gissning är att du får en tvåbladig för 18 000 och en trebladig för 24 000, oprutat.

 

Den trebladiga Flex-o-folden är inte mera komplicerad än den tvåbladiga, förutom då att det är tre blad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade en påminnelse till Capella nu då de inte återkommit. Lite väl ivrig kanske men vill vara säker på att mitt brev till dem inte kommit bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit i kontakt med Capella och vi kommer att köpa en tvåbladig efter resonemang med dem. Då vi är vana med en äldre tvåbladig propeller kommer vi ändå att uppleva den nya som bättre då det är en modernare propeller. Vi har inte upplevt några störande problem med backing eller skakningar så även om en trebladig vore najs så motiverar inte det prisskillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev rejas:

Har nu varit i kontakt med Capella och vi kommer att köpa en tvåbladig efter resonemang med dem. Då vi är vana med en äldre tvåbladig propeller kommer vi ändå att uppleva den nya som bättre då det är en modernare propeller. Vi har inte upplevt några störande problem med backing eller skakningar så även om en trebladig vore najs så motiverar inte det prisskillnaden.

Gissade jag rätt på pris?

 

Med rattstyrning blir det ju inte samma störning när rodret träffas av oregelbundna propellerströmmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minutes ago, Mackey said:

Gissade jag rätt på pris?

Ja, ganska nära. Blev 16 800 resp 23 500.

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...