Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mambo

Dåliga sjökort fr Sjöfartsverket -Status 2023

Rekommendera Poster

Jag köpte ny plotter samt sjökort över hela sverige från Garmin för en månad sedan. Blev förvånad över att Skippo är betydligt mer detaljerad på flertalet vikar. På min förra Garminplotter upplevde jag tvärtom.

Jag tror inte jag har Hydrographica i Garminkortet och nu måste jag köra Skippo parallellt mer ofta tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev -PLM-:

Jag köpte ny plotter samt sjökort över hela sverige från Garmin för en månad sedan. Blev förvånad över att Skippo är betydligt mer detaljerad på flertalet vikar. På min förra Garminplotter upplevde jag tvärtom.

Jag tror inte jag har Hydrographica i Garminkortet och nu måste jag köra Skippo parallellt mer ofta tyvärr.

Vad är det för produktnummer på kortet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/17/2023 at 11:30 AM, ABC said:

 

Du får automatiskt med alla Hydrographicas sjökort när du skaffar nya kort från Garmin/Navionics. Dom är mer detaljerade och visas automatiskt på dom områden som dom täcker. På övriga områden så används Sjöfartsverkets sjökort. Däremot så måste du köpa deras papperssjökort separat om du vill ha dom.

 

Du kan se vilka områden dom täcker om du går till Hydrographicas webbsidor.

 

Så St Annas skärgård och området utan för Stendörrens är det som gäller för de mer detaljerade kartorna från Hydrographica i Södermanland. Jag skall fippla med apparaten för att se om detta stämmer eller om jag har för gamla sjökort i plottern.

 

On 8/17/2023 at 11:30 AM, ABC said:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag måste ju tillägga att Hydrographica verkar vara ett litet härligt gäng! Men det har jag ju inte några belägg för. Beställde dock en fin väggkarta att sätta upp på väggen hemma.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-17 vid 11:30 skrev ABC:

 

Du får automatiskt med alla Hydrographicas sjökort när du skaffar nya kort från Garmin/Navionics. Dom är mer detaljerade och visas automatiskt på dom områden som dom täcker. På övriga områden så används Sjöfartsverkets sjökort. Däremot så måste du köpa deras papperssjökort separat om du vill ha dom.

 

Du kan se vilka områden dom täcker om du går till Hydrographicas webbsidor.

 

 

 

Tack för tipset! Jag har precis kollat på Hydrographicas webbsida och det stämmer att de har mer detaljerade sjökort för St Annas skärgård och området utanför Stendörrens. Jag ska se till att uppdatera mina sjökort så att jag får tillgång till de mest aktuella uppgifterna.

Jag är glad att jag hittade din post! Det är alltid bra att få tips från andra båtägare, och jag är tacksam för att du delade med dig av din kunskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...