Jump to content
Saturday 02 December 2023
Brandten

Efterkontroll kontrollbesiktning båttrailer, nu eller till våren?

Recommended Posts

Åkte på en 2a pga oljud hjullager på min trailer och funderar på om jag ska ta en efterkontroll nu direkt efter bytet eller göra en ny kontrollbesiktning till våren istället? Finns det någon anledning att ha den nybesiktigad när den bara ska stå på upptagningsplatsen i hamnen hela vintern?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte är orolig för att hjulet ska lossna med båten på släpet så är det väl ingen panik att besikta trailern.

Sen beror det ju på hur du använder trailern, om du bara använder den som upptagningsvagn och kör den från rampet till din uppställningsplats på båtklubben så finns det väl ingen större vits med att beskning öht?

Men om du använder vagnen i traffiken är det ju en annan femma.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev No_jah:

Om du inte är orolig för att hjulet ska lossna med båten på släpet så är det väl ingen panik att besikta trailern.

Sen beror det ju på hur du använder trailern, om du bara använder den som upptagningsvagn och kör den från rampet till din uppställningsplats på båtklubben så finns det väl ingen större vits med att beskning öht?

Men om du använder vagnen i traffiken är det ju en annan femma.

Tack för svar. Kommer använda den någon gång i månaden så besiktad måste den vara. Men just nu kanske det inte behövs då den bara står i vinter. Får väl lite längre besiktningsperiod (14 mnd från våren) om jag väntar till våren när båten ska i igen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis så har jag tänkt också och väntar med att besiktiga trailer tills båten är i sjön.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skillnaden är väl att vid en efterkontroll så kollas bara hjullagret, men vid en ny kontrollbesiktning så kollas hela släpet. Det innebär att andra anmärkningar kan dyka upp så du kan få nerslag på andra saker som missats vid första besöket eller kanske dykt upp under vintern.

För att försvåra beslutet ytterligare så är det väl även en prisskillnad mellan dom två varianterna.

Edited by Rascal
.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Rascal:

Skillnaden är väl att vid en efterkontroll så kollas bara hjullagret, men vid en ny kontrollbesiktning så kollas hela släpet. Det innebär att andra anmärkningar kan dyka upp så du kan få nerslag på andra saker som missats vid första besöket eller kanske dykt upp under vintern.

För att försvåra beslutet ytterligare så är det väl även en prisskillnad mellan dom två varianterna.

Valid point! Gällande priset är det 399 vs 549

Share this post


Link to post
Share on other sites

Besiktningsintervall på släp är 24 månader och inte max 14 månaders som personbil.

 

//Janne

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha det gick inte så bra.... skulle hämta släpet i morse och båda hjulen toklåsta!

Råkade glömma säkerhetsvajern när jag kopplade av släpet för någon vecka sedan 😭 vilket gjorde sitt - dvs drog åt handbromsen. Nu släppte den inte så blev avbok både på verkstaden för lagerbytet och för besiktningen senare idag.

 

Får kika mer på det nya problemet i veckan. 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Brandten:

Jaha det gick inte så bra.... skulle hämta släpet i morse och båda hjulen toklåsta!

Råkade glömma säkerhetsvajern när jag kopplade av släpet för någon vecka sedan 😭 vilket gjorde sitt - dvs drog åt handbromsen. Nu släppte den inte så blev avbok både på verkstaden för lagerbytet och för besiktningen senare idag.

 

Får kika mer på det nya problemet i veckan. 😀

En bra liten slägga (knoster) brukar göra underverk när bromsar har fastnat. Knacka på trumman, det brukar hjälpa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Rascal:

En bra liten slägga (knoster) brukar göra underverk när bromsar har fastnat. Knacka på trumman, det brukar hjälpa.

Hjälpte på vänster hjul men högra snurrar bara en decimeter innan det tar tvärstopp. Lägger jag i handbromsen låser båda stenhårt direkt. 

 

Googlade mig till att backarna kanske ligger an på något vis. 🤷🏼‍♂️

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Brandten:

Hjälpte på vänster hjul men högra snurrar bara en decimeter innan det tar tvärstopp. Lägger jag i handbromsen låser båda stenhårt direkt. 

 

Googlade mig till att backarna kanske ligger an på något vis. 🤷🏼‍♂️

Gissningsvis har belägget släppt från en av backarna och ligger löst och hamnar på tvären inne i trumman. Ta isär och kolla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Rascal:

Gissningsvis har belägget släppt från en av backarna och ligger löst och hamnar på tvären inne i trumman. Ta isär och kolla.

30mm hylsa gick inte (största jag hade hemma) så blev en sväng till Biltema och köpte en 36mm som passade. Fick loss allt och det kändes helt låst mot trumman till jag började jucka av den så kändes det som något lossnade / frigjordes. Vet inte hur det ska se ut när allt fungerar men så här ser det ut nu. 

 

Blir en lunchpaus nu innan jag åker ner igen. :)

 

20221006_105611.jpg

20221006_114309.jpg

20221006_114312.jpg

Edited by Brandten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löst! Monterade tillbaka trumman och nu snurrar båda sidor lätt och fint! 🙏

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det ser ut som vajern är för mycket spänd,bromsbacken ska bottna, verkar ligga någon mm i från

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Brandten:

Löst! Monterade tillbaka trumman och nu snurrar båda sidor lätt och fint! 🙏

Jag hoppas du putsade med stålborste och la kopparpasta på alla rörliga delar innan återmontering. Och bytte lagret förstås.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Rascal:

Jag hoppas du putsade med stålborste och la kopparpasta på alla rörliga delar innan återmontering. Och bytte lagret förstås.

Nej jag gjorde ingenting. Är en verkstad som ska fixa till i veckan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Brandten:

Nej jag gjorde ingenting. Är en verkstad som ska fixa till i veckan. 

När allt var isär hade du ju kunnat fixa till det så hade du sluppit verkstadsräkningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Rascal:

När allt var isär hade du ju kunnat fixa till det så hade du sluppit verkstadsräkningen.

Jo det är sant. Var inte speciellt svårt att få isär / ihop det. Men har ingen press till lagret så känner på mig att jag i slutändan kommer göra mer skada än nytta om jag försöker FÖR mycket själv. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Brandten:

Jo det är sant. Var inte speciellt svårt att få isär / ihop det. Men har ingen press till lagret så känner på mig att jag i slutändan kommer göra mer skada än nytta om jag försöker FÖR mycket själv. :)

Att "pressa" i och ur lager går utmärkt med den slägga jag tidigare nämnt men det gäller att knacka rakt och på rätt ställe på lagret, gärna med en lagom stor hylsa vid montering. Men är man osäker kan man ju anlita någon. Bara det blir bra i slutändan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte båda hjullager på Mekonomen + lite annat (stödhjul, rullar etc) så nu är den nybesiktad utan anmärkning i mycket fint skick! 👌

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...