Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
orust1965

Mercruiser 4 3 Mpi

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen köpt en Bella 2010 med Mercruiser motor. Förmodligen har säljaren hält i motor olja som höjde oljetrycket. Nu är det nere på 0.5bar varmkorv motor på tomgång. Är det någon som varit ute för lågt oljetryck? Har mätt oljetrycket med riktig manometer.

Jättetacksam för tips. Motorn har bara gått 109 timmar enligt instrumentet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt bränslefilter? Jag har, kanske underligt, upplevt att gammalt filter sänkt trycket. Efter byte var det normalt igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ens ett fel? Enligt manualen, minimum oil pressure @ idle = 6 psi vilket motsvarar 0,41 bar.image.png.0b52af90c440f29bbd57a8bc26d3b496.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar.

0.5 bar är väldigt litet  blir knappt utslag på oljetrycksmätaren.

Båt killen som tittade på motorn anmärkte också på trycket.

Jag skulle vilja veta om det brukar vara problem med oljepump eller slitna lager efter bara 109 motortimmar? eller om det finns pluggar i oljekanaler som lossnat och sänker oljetrycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

109 timmar är inget. Börja med ny olja och filter, gissar att du inte är helt 100 på att det är rätt olja i nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev orust1965:

Tack för ett snabbt svar.

0.5 bar är väldigt litet  blir knappt utslag på oljetrycksmätaren.

Båt killen som tittade på motorn anmärkte också på trycket.

Jag skulle vilja veta om det brukar vara problem med oljepump eller slitna lager efter bara 109 motortimmar? eller om det finns pluggar i oljekanaler som lossnat och sänker oljetrycket.

Litet ja men enligt manual ok. 

 

Jag har samma motor och 109 timmar är ingenting, knappt inkörd🙂. Men som gusvo085 skriver börja med byta olja och filter. Kan ju även vara smart att göra servicen hos en auktoriserad firma så kan dom kolla på trycket samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tillverkat ett t-stycke så jag har kollat trycket både med riktig manometer samt haft i orginalgivare för att jämföra trycken. Trycket från givaren säger att Trycket ligger lite högre än den manometer som mäter analogt.

Jag får byta olja och filter för att se om det funkar,men förra ägaren hade precis bytt olja på Björlanda marin. Oljan är helt ren utan sotpartiklar. Men det kan vara fel olja ändå. 

Återkommer i fallet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...