Hansonnet 0 Posted July 23, 2022 Hej Jag behöver ha en större diameter på min propeller till mitt Brav 3 drev. Är det någon som vet hur man löser detta, kan man byta nedre växelhuset på drevet så det går dit en större propeller, runt 50 cm i diameter ? Eller finns det någon annan lösning ? Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,504 Posted July 23, 2022 Ingen aning om Bravo-drev men vanligtvis kan man gå upp i stigning med nuvarande diameter på propparna om motorn varvar för mycket. Är det därför du vill gå upp i ”diameter”? Share this post Link to post Share on other sites
Hansonnet 0 Posted July 24, 2022 Jag har en motor på 240 HK, och båten gör 4,5 knop på 1500 varv, maxvarv är 3300 varv. Det jag eftersträvar är att båten ska göra högre fart på 1500 varv och därför vill jag ha en större propeller, menar du att jag uppnår samma effekt om jag enbart går upp i stigning på propellern ? Share this post Link to post Share on other sites
gusvo085 109 Posted July 24, 2022 En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt? Share this post Link to post Share on other sites
bemek 61 Posted July 24, 2022 1 timme sedan skrev gusvo085: En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt? det är en bra fråga,en till, är det en motor eller två ? kanske bättre med singelproppsdrev fila på kavitationsplattan kan det funka utan? +specpropp vilken fart ska det köras i? oj det drog iväg men ovanlig setup? men ibland bra med drev B Share this post Link to post Share on other sites
superpin 35 Posted July 24, 2022 Bravo 2 klarar upp till 20" om jag minns rätt, den är framtagen för att driva tunga båtar med dubbelmontage. Men jag förstår å andra sidan inte vad du är ute efter, blir nog lite fel att bara välja propellrar (du har ju minst två idag) efter fart vid 1500 varv. Share this post Link to post Share on other sites
Hansonnet 0 Posted July 25, 2022 2022-07-24 vid 22:31 skrev gusvo085: En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt? Hej, det är en stålbåt 8,5 T 12 M lång. Share this post Link to post Share on other sites
Hansonnet 0 Posted July 25, 2022 2022-07-24 vid 22:31 skrev gusvo085: En större diameter utan att ändra stigning ger inte högre fart, men mindre slip ( slirning). Rimligen borde ju drevet vara anpassar till båten, sådana drev sitter på planande båtar och det verkar helt orimligt att bara byta propeller utan att räkna på det. Vad är det för båt? Hej Det är en familjebåt, 8,5 Ton, 12 meter lång. Stål. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 974 Posted July 26, 2022 2022-07-24 vid 22:21 skrev Hansonnet: Jag har en motor på 240 HK, och båten gör 4,5 knop på 1500 varv, maxvarv är 3300 varv. Det jag eftersträvar är att båten ska göra högre fart på 1500 varv och därför vill jag ha en större propeller, menar du att jag uppnår samma effekt om jag enbart går upp i stigning på propellern ? Når du 3300 med proppen idag? Vad är motorns max rpm? Share this post Link to post Share on other sites