Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perrablerra

Ladda elmotorbatteri ute i naturen.

Rekommendera Poster

Tjo. Sitter och drömmer mig bort inför semestern. Har funderingar på att köpa en undervattensdrönare och vill då ha en liten gummibåt med elmotor så jag kommer ut en bit på sjön. Dock kommer detta ske i samband med kamping med bilen/tält så kommer inte ha möjlighet att ladda via fasta elnätet. Min fråga blir då hur man lättast laddar.

Alternativ Ett. Ladda via bilen. Generatorn pumpar ut 150 amp så finns kräm så det räcker. Tänkte då köra med en 12 -> 230 omvandlare och en "smart" laddare. Eller skulle det funka att koppla direkt från bilens batteri med ett skiljerelä? Vill ju att batterierna ska laddas på ett skonsamt sätt så de håller så länge som möjligt. Detta ska dock ses om en nödlösning då det dels drar onödigt med soppa och dels bullrar. Åker ju it i naturen för att komma bort från stadens buller så...

Alternativ två. Solceller.Första tanken var att ladda via solceller. Men känner mig lite osäker om dessa kan ladda så pass mycket på ett dygn. Har inte kollat på vilka paneler som är bäst lämpade men de bör vara hyfsat mobila. Dessa skulle monteras dels på taket på bilen samt ev någon extern på marken. 

 

Alternativ tre? Finns det något annat alternativ som inte kostar skjortan och är mobilt nog? Bränsleceller kanske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj! utmaning. spar på elen ro gummibåten/jollen kan hjälpa. men inte provat det senaste inom solceller .läste i båtliv 3/22 jerker skrivit om strana,  citat "med en solpanel kan ett nästan tomt batteri laddas upp till full styrka på 8 timmar en solig sommardag"  så visst..😂  14kWh litiumjon

var det visst .första tanken bäst säger man B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sedan tre år en elmotor till gummijollen, inte helt värdelös, men nästan.

Möjligen funkar det med en riktig båt eller i en RIB. Jag försökte häromdagen att köra mot vinden när det blåste 6m/s det gick inte så värst bra, sedan dejsar ju en gummibåt sidledes i vinden.

 

I år har jag 40Ah batteri. Motorn drar mellan 39 och 45A på full fart, så det är inte direkt den svagaste motorn. På halvt pådrag drar den omkring 14-17A.

 

Jag laddar med en vanlig liten Ctek. Som att gå över ån efter vatten är den ansluten till en inverter, som i sin tur är ansluten till förbrukarbanken, som iår laddas av inalles 250W-paneler. Jag låter laddaren ladda i motorcyklelläget, då börjar den på 0,9-1A. Jag har inte laddat ur batterierna mer än till uppskattningsvis, 75% och jag har heller inte kollat hur länge det tar att ladda i dessa cirka 25% men det går väl att räkna ut rent teoretiskt.

 

Jag sade det redan förra året att det var sista året med elutombordare, att jag skulle ta med den lilla fyrtaktshondan istället… men det var väl något miljösamvete som hindrade mig från det….

 

Om man skall ha en elektrisk utombordare med kraft och bra räckvidd är det nog ändå en rackans dyr Torqeedo eller likande man skall ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrablerra:

Generatorn pumpar ut 150 amp så finns kräm så det räcker.

Nej, det funkar inte så, i alla fall inte om du tänker använda vanliga blybatterier. Tyvärr vet ibland inte båtjournalister och - vad värre är - inte ens de som säljer laddare/batterier hur det funkar.

 

Det är batteriet som väljer hur mycket laddström det vill sluka i sig. Generatorn levererar en konstant spänning, en spänning som håller sig på den nivån så länge batteriet inte försöker sluka i sig mer ström än vad generatorn klarar att lämna. Då sjunker spänningen (tillfälligt) till jämvikt uppstår, batteriet blivit lite mer laddat och då inte drar i sig lika mycket ström.

 

Det är således inte generatorns eller solpanelens förmåga att lämna ut ström som avgör hur snabbt man kan ladda ett blybatteri, så länge strömmen den kan lämna är tillräcklig. Dvs mer än batteriet vill sluka i sig. På en solpanel når man ofta den gränsen, men ytterst sällan på en generator.

För ett 60Ah som är duktigt urladdat drar kanske i sig 10-15A i början, men denna ström sjunker sedan ganska snabbt. Så att ladda i även de sista 15-20% kan ta ett dygn eller så.

 

Sedan finns det just "smarta" laddare som försöker skynda på förloppet, detta genom att ha en del spänningsförhöjda moder i - vad de tror - är "ofarliga" delar av laddcykeln. Dessutom har de riktigt smarta schemalagda rekonditioneringscykler, då de lägger på rätt stygga pulser på batteriet.

Så vill du vara rädd om batteriet skall du tvärtom snarast välja en ganska "dum" laddare och se till att den inte lägger på mer än 14,0V. Någonsin.

 

Om man däremot har Li-batterier sker laddningen på ett annat sätt. I dessa kan man s.a.s. "trycka i" energi mycket snabbt och effektivt, kanske allt som finns att tillgå, om det sker på ett kontrollerat sätt. Då blir problemet snarast att generatorn din troligen inte kan lämna 150A med motorn på tomgång utan att brinna upp eftersom den mekaniska kylningen då är för liten. Men det är hanterbart med en vettig begränsande DC/DC-laddare emellan.

 

SÅ, vad är då lämpligt ?

Elutombordare med Li-batteri och åror i reserv, som @bemek föreslår. Solpaneler med regulator avsedd för Li-batterier. Men det går åt en del paneler, räkna med ett par hundra watt (dvs 1-2 m²) om du skall få in lite även mulna dagar. På biltaket borde det dock inte vara några problem. Men  hur laddar du drönaren, förresten ?

 

En annan sak är kostnaden. Vad är din budget ?  Li-batteriet kostar ju 6-8', solpaneler ett par tusen i alla fall. Elutombordaren likaså. regulator en tusing eller två.

 

Alternativt om du inte tänkte vara ute i veckor - eftersom du ju har bilen - så ha med ett par tre laddade blybatterier i bagaget när du åker ut, så kan du ju skifta. En billigare regulator också. Sedan gör det ju inget om det tar två dygn att få kräm i ett batteri, du har ju flera.

Inte så du kan vara ute i evigheter eftersom du inte laddar lika snabbt som du förbrukar, men någon gång skall du väl åka hem 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, det funkar inte så, i alla fall inte om du tänker använda vanliga blybatterier. Tyvärr vet ibland inte båtjournalister och - vad värre är - inte ens de som säljer laddare/batterier hur det funkar.

 

Det är batteriet som väljer hur mycket laddström det vill sluka i sig. Generatorn levererar en konstant spänning, en spänning som håller sig på den nivån så länge batteriet inte försöker sluka i sig mer ström än vad generatorn klarar att lämna. Då sjunker spänningen (tillfälligt) till jämvikt uppstår, batteriet blivit lite mer laddat och då inte drar i sig lika mycket ström.

 

Det är således inte generatorns eller solpanelens förmåga att lämna ut ström som avgör hur snabbt man kan ladda ett blybatteri, så länge strömmen den kan lämna är tillräcklig. Dvs mer än batteriet vill sluka i sig. På en solpanel når man ofta den gränsen, men ytterst sällan på en generator.

För ett 60Ah som är duktigt urladdat drar kanske i sig 10-15A i början, men denna ström sjunker sedan ganska snabbt. Så att ladda i även de sista 15-20% kan ta ett dygn eller så.

 

Sedan finns det just "smarta" laddare som försöker skynda på förloppet, detta genom att ha en del spänningsförhöjda moder i - vad de tror - är "ofarliga" delar av laddcykeln. Dessutom har de riktigt smarta schemalagda rekonditioneringscykler, då de lägger på rätt stygga pulser på batteriet.

Så vill du vara rädd om batteriet skall du tvärtom snarast välja en ganska "dum" laddare och se till att den inte lägger på mer än 14,0V. Någonsin.

 

Om man däremot har Li-batterier sker laddningen på ett annat sätt. I dessa kan man s.a.s. "trycka i" energi mycket snabbt och effektivt, kanske allt som finns att tillgå, om det sker på ett kontrollerat sätt. Då blir problemet snarast att generatorn din troligen inte kan lämna 150A med motorn på tomgång utan att brinna upp eftersom den mekaniska kylningen då är för liten. Men det är hanterbart med en vettig begränsande DC/DC-laddare emellan.

 

SÅ, vad är då lämpligt ?

Elutombordare med Li-batteri och åror i reserv, som @bemek föreslår. Solpaneler med regulator avsedd för Li-batterier. Men det går åt en del paneler, räkna med ett par hundra watt (dvs 1-2 m²) om du skall få in lite även mulna dagar. På biltaket borde det dock inte vara några problem. Men  hur laddar du drönaren, förresten ?

 

En annan sak är kostnaden. Vad är din budget ?  Li-batteriet kostar ju 6-8', solpaneler ett par tusen i alla fall. Elutombordaren likaså. regulator en tusing eller två.

 

Alternativt om du inte tänkte vara ute i veckor - eftersom du ju har bilen - så ha med ett par tre laddade blybatterier i bagaget när du åker ut, så kan du ju skifta. En billigare regulator också. Sedan gör det ju inget om det tar två dygn att få kräm i ett batteri, du har ju flera.

Inte så du kan vara ute i evigheter eftersom du inte laddar lika snabbt som du förbrukar, men någon gång skall du väl åka hem 😉

 

Hade tydligen ingen bra koll på hur batterier laddas märker jag :) Men nu förstår jag lite bättre. Tanken är väl att vara ute 1-2 veckor och sedan någon helg då och då under hösten/vintern. Så att ha flera batterier kanske vore bra och sedan stödladda när jag kör till/från. Kommer ju inte heller köra några längre sträckor med båten då det är insjöar som gäller. Hittar jag en bra plats lär jag ligga där större delen av dagen. Drönaren har en räckvidd på 100 meter. När den ska laddas vilket tar ca 2 timmar kan jag roa mig med lite fiske. Drönaren har ett 5000 mah batteri (samma som i mobilen) som laddas via usb så en vettig powerbank som jag sedan laddar i bilen kommer räcka gott. 

 

Känns som batterierna blir den stora kostnaden. Iaf om man kör Li-batterier. Ca 5000 för ett 60ah. Hyfsat blodigt. Dock klarar ju dessa att laddas ur helt så kanske skulle vara värt ändå. Man kanske även skulle kunna gå ner i storlek lite. Läste om någon som körde ett på 20ah till sin Minn Kota 30 lbs och det räckte iaf 30-40 minuter. Med lite rodd på det borde jag klara mig fint. Då kanske man klarar sig med två batterier totalt. Är det något speciellt märke ni skulle rekommendera? 


När det gäller priset på övriga kalaset kommer båt/motor införskaffas via blocket så borde inte bli så farligt dyrt. 5000-6000 typ. Sett solpanelskitt på bla Jula för ca 1500-2000 som klarar runt 150 watt så två sådana borde räcka gott. 

 

Något säger mig att jag kanske hade lite för stora planer angående detta. Men blir ju lätt så när man kommer igång och drömmer sig bort lite för mycket :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Perrablerra:

Läste om någon som körde ett på 20ah till sin Minn Kota 30 lbs och det räckte iaf 30-40 minuter

Jag har själv haft ett 18Ah Bly/syra till en MinnKota 30, och för lugnare vatten så kan du köra en liten gummibåt på halvfart (3-4 knop). Räckte i 1,5-2h då.

 

Med flera batterier så avsåg jag billiga bly/syra, typ 55Ah bilbatterier eller så. Då blir ekonomin lite trevligare.

 

43 minuter sedan skrev Perrablerra:

Sett solpanelskitt på bla Jula för ca 1500-2000 som klarar runt 150 watt så två sådana borde räcka gott

Kolla att data på dessa verkligen stämmer (samt att de ens finns att få tag på, mycket "lockvaror" i dessa tider). Annars kan det vara bättre att köpa paneler och regulator var för sig och på annat håll.

En varningsklocka är sättet att uttrycka sig i specifikationen. Paketet nedan anges som "12V 160W 20A". Men det är regulatorn som tål max 20A, det är inte strömmen ut från systemet om man mot förmodan skulle tro det.

Dessutom är det en enkel och ineffektiv typ av regulator (inte MPPT), som dessutom flera verkar ha haft problem med (kortslutning)

bild.png.9324cbef4adf466576a1688c43b7f8f2.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har själv haft ett 18Ah Bly/syra till en MinnKota 30, och för lugnare vatten så kan du köra en liten gummibåt på halvfart (3-4 knop). Räckte i 1,5-2h då.

 

Med flera batterier så avsåg jag billiga bly/syra, typ 55Ah bilbatterier eller så. Då blir ekonomin lite trevligare.

 

Kolla att data på dessa verkligen stämmer (samt att de ens finns att få tag på, mycket "lockvaror" i dessa tider). Annars kan det vara bättre att köpa paneler och regulator var för sig och på annat håll.

En varningsklocka är sättet att uttrycka sig i specifikationen. Paketet nedan anges som "12V 160W 20A". Men det är regulatorn som tål max 20A, det är inte strömmen ut från systemet om man mot förmodan skulle tro det.

Dessutom är det en enkel och ineffektiv typ av regulator (inte MPPT), som dessutom flera verkar ha haft problem med (kortslutning)

bild.png.9324cbef4adf466576a1688c43b7f8f2.png

 

 

Oj. Då kanske ett batteri skulle räcka. Eller att man har ett blybatteri som ligger i bilen och laddas av solcellen och som sedan får ladda båtens lilla batteri på natten (om det skulle funka). 

Ja det solcellskittet kanske inte är det bästa. Var mer ett exempel och finns säkert bättre kitt om man letar lite. Kommer bli en 2,4m gummibåt och bara lugna vikar.

Redigerad av Perrablerra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Perrablerra:

Eller att man har ett blybatteri som ligger i bilen och laddas av solcellen och som sedan får ladda båtens lilla batteri på natten (om det skulle funka).

Nej, ha ett par lite mindre likadana "bilbatterier" och byt plats på dem istället. Ett i båten och ett på laddning. Och åror som reservkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Nej, ha ett par lite mindre likadana "bilbatterier" och byt plats på dem istället. Ett i båten och ett på laddning. Och åror som reservkraft.

Funkar inte den laddningen? Vore nämligen kalas att slippa massa extravikt i båten. Iofs väger väl ett litet blybatteri inte så farligt mycket. Men knappt 3 kilo lär de knappast väga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Perrablerra:

Funkar inte den laddningen?

Om du skall ladda ett blybatteri direkt från ett annat måste du ha en spänningsomvandlare emellan. Dvs en pryl till. Spänningen måste ju upp till kring 14V (om du tänker på mitt tidigare inlägg om generatorn). Annars kommer du (efter mycket lång tid) bara stå med två halvladdade batterier, som utjämnat varandra.

 

Ett 18Ah bly/syrabatteri väger dessutom inte 3kg, det jag hade vägde (med sin trälåda) c:a 7kg. med lika mycket till så har du vikten av ett litet bilbatteri.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Om du skall ladda ett blybatteri direkt från ett annat måste du ha en spänningsomvandlare emellan. Spänningen måste ju upp till kring 14V (om du tänker på mitt tidigare inlägg om generatorn). Annars kommer du (efter mycket lång tid) bara stå med två halvladdade batterier, som utjämnat varandra.

 

Ett 18Ah bly/syrabatteri väger dessutom inte 3kg, det jag hade vägde (med sin trälåda) c:a 7kg. med lika mycket till så har du vikten av ett litet bilbatteri.

Tanken var att ha ett lite större batteri i bilen (80-100 mah) och en 12 -> 230 omvandlare som en ctek-laddare skulle sitta i. Då kanske det skulle funka?

3 kg var vikten på Litiumbatteriet. Men 7 kg är ju inte så farligt heller. Så det kan man nog leva med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på tunga Plumbum-batterier! 

Typ 10 st 80 Ah, så att det blir lite motstånd när du ror😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Perrablerra:

Tanken var att ha ett lite större batteri i bilen (80-100 mah) och en 12 -> 230 omvandlare som en ctek-laddare skulle sitta i. Då kanske det skulle funka?

3 kg var vikten på Litiumbatteriet. Men 7 kg är ju inte så farligt heller. Så det kan man nog leva med. 

Antingen skall du gå "all in" eller hålla det enkelt. Tycker jag.

För nu är du uppe i två olika batterityper, solcellspaneler, regulator, inverter och 230V-laddare (varför just CTEK, förresten, om du vill spara pengar ?). Många prylar som skall kopplas och kostar.

Och med olika batterityper kan du inte enkelt skifta och bara ha med ett om du vill. Eller kanske tvärtom tre, fyra som då skulle kunnat "cirkulera" på laddning. Du kommer ju heller inte kunna använda samma laddare/inställning till samtliga batterier som du har involverade.

 

Sedan är det viktigt när du skriver att vara tydlig med om det är Li eller Pb som avses samt med elektriska enheter. Hoppas t ex du menar batterikapacitet på 80-100Ah i bilen, inte 80-100mAh....🥴

 

Kanske slutar med åror för gummibåten och powerbank. Det är i vart fall billigast, och ger lång driftstid 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 Är det något speciellt märke ni skulle rekommendera? 

Duracell lär ju vara bra, bara att fråga vilken kanin som helst!

😃

 

Jag ser (och hör) dessvärre en trend i både gästhamnar(!) och i naturhamn, senast i går kväll, i natt och i morse i Näverkärrskilen alldeles vid Brofjorden. Bensin- eller dieseldriven generator! Jag har förfärats över dessa djävulsmaskiner tidigare, och får åter vatten på min kvarn.  
Men om du är ensam ute i skogen med din drönare och har rymligt miljösamvete eller akrylatbensin så finns ju detta förfärliga alternativ. 
Det var det!

 

Jula och Biltema säljer ju en herrans massa prylar, varav kanske hälften är bra och prisvärda, beroende på hur man ser på den saken. Och dessa båda firmors författare till beskrivningarna av varorna i katalog och hemsida vet väl lika litet om elkunskap som man vet om allting annat… 

MEN det finns en svensk kille på Youtube som testat dessa paneler… ja han vet ju litet mer men kanske inte allt, men han ger väl ett någorlunda objektivt omdöme… kolla själv.

Sök efter ”Rickards garage”.
 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Duracell lär ju vara bra, bara att fråga vilken kanin som helst!

😃

 

Jag ser (och hör) dessvärre en trend i både gästhamnar(!) och i naturhamn, senast i går kväll, i natt och i morse i Näverkärrskilen alldeles vid Brofjorden. Bensin- eller dieseldriven generator! Jag har förfärats över dessa djävulsmaskiner tidigare, och får åter vatten på min kvarn.  
Men om du är ensam ute i skogen med din drönare och har rymligt miljösamvete eller akrylatbensin så finns ju detta förfärliga alternativ. 
Det var det!

 

Jula och Biltema säljer ju en herrans massa prylar, varav kanske hälften är bra och prisvärda, beroende på hur man ser på den saken. Och dessa båda firmors författare till beskrivningarna av varorna i katalog och hemsida vet väl lika litet om elkunskap som man vet om allting annat… 

MEN det finns en svensk kille på Youtube som testat dessa paneler… ja han vet ju litet mer men kanske inte allt, men han ger väl ett någorlunda objektivt omdöme… kolla själv.

Sök efter ”Rickards garage”.
 

 

Nej fy fan för onödigt buller. Har tinnitus så vill helst ha det tyst. Är väl främst därför jag kolla på elmotor. Annars hade jag nog satsat på en liten 4-takts-snurra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...