Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
dol

Extra flytkroppar under badbrygga

Rekommendera Poster

Jag har en båt som på senare modeller har fått flytkroppar under badbryggan för bättre bärighet i aktern. Har kontaktat leverantören för att se om man kan köpa dessa i efterhand, men verkar inte vara möjligt trots att de är separata delar som är fastsatta som eftermontage.

Det känns som ett stort projekt att bygga pluggar då det behövs två pluggar (sb + bb) på ca 100 liter styck för ett "one off" projekt, speciellt med min begränsade erfarenhet 🙂 i området. Nån som har tips på hur det kunde byggas utan pluggar? Och i sådana fall vilka material? Alternativ tips på företag som kan bygga dessa om jag själv bygger "mallar" för pluggarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara att använda  tex. divinycell som du limmar ihop till lådor, som du sen plastar med glasfiber och polyester. Sist lägger du på lämplig ytbeläggning, tex epoxiprimer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-09 vid 10:39 skrev No_jah:

Är det inte bara att använda  tex. divinycell

Eller köp några frigolitblock och skär till i rätt form och plasta med epoxi utanpå.

Polyester funkar inte eftersom lösningsmedlet kommer att smälta frigoliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-09 vid 11:39 skrev No_jah:

Är det inte bara att använda  tex. divinycell som du limmar ihop till lådor, som du sen plastar med glasfiber och polyester. Sist lägger du på lämplig ytbeläggning, tex epoxiprimer.

Hur gör man på insidan? Det blir ju en "kub", tänker om man behöver sätta väv och polyester på insidan med för att få styvheten. Båten väger ca 3,5 ton  35-40 knop, så behöver ju hålla ihop 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev dol:

Hur gör man på insidan? Det blir ju en "kub", tänker om man behöver sätta väv och polyester på insidan med för att få styvheten. Båten väger ca 3,5 ton  35-40 knop, så behöver ju hålla ihop 🙂

Vad är det för båt?

 

Några foton på din båt utan flytkroppar och på nyare båtar med flytkroppar kan nog hjälpa oss att hjälpa dig.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Askeladden 805. Se nedan några bilder jag har hittat på näten av den nyaremodellen samt min akter. 

image.png.56cd4e078aae61cfafbb4ebd00c1ea20.png

image.png.1896cce17db16211ab199f61ff84ef54.png

image.png.a801125f01cfd432d775792ceae3e442.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var ju en lustig lösning, det känns ju mer som en förlängning av skrovet än bara extra flytkroppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där är ju en förlängning av skrovet.

Påminner väldigt mycket om den förlängning jag gjorde på vår NB870 just för att öka bärigheten i aktern vid planing. Varvet hade vid ursprungsdesignen "dragit in" skrovet i aktern, motiverat av något märkligt resonemang och teori om "mindre våtyta". De gjorde dock sedan just denna förlängning, som jag delvis kopierade.

 

Två "lådor" som plastades i en enkel form gjord av Formplywood och sedan skruvades/plastades fast på båten:

bild.png.60c56ca4c7d40daf3c67e382880f8d9b.png

 

bild.png.2a97636cd1e16486f111f379ca93a884.png

 

Hela "skrovförlängningsprojektet" finns dokumenterat på min hemsida (se nedan), gå till "Dagbok"/NB870 och sedan April-maj 2008.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, det där är ju en förlängning av skrovet.

Påminner väldigt mycket om den förlängning jag gjorde på vår NB870 just för att öka bärigheten i aktern vid planing. Varvet hade vid ursprungsdesignen "dragit in" skrovet i aktern, motiverat av något märkligt resonemang och teori om "mindre våtyta". De gjorde dock sedan just denna förlängning, som jag delvis kopierade.

 

Två "lådor" som plastades i en enkel form gjord av Formplywood och sedan skruvades/plastades fast på båten:

bild.png.60c56ca4c7d40daf3c67e382880f8d9b.png

 

bild.png.2a97636cd1e16486f111f379ca93a884.png

 

Hela "skrovförlängningsprojektet" finns dokumenterat på min hemsida (se nedan), gå till "Dagbok"/NB870 och sedan April-maj 2008.

Snyggt arbete Ingemar! Riktigt inspirerande 🙂 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...