Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
AQMagnus

Batterifråga

Rekommendera Poster

Hej

på våran nyinköpta båt tittade jag ner i batterilådodorna och fick se

förbrukningsbanken  2st 140Ah ett bly startbatteri och ett 140Ah AGM batteri

som startbatteri ligger ett 140Ah bly startbatteri. Så vad ska jag göra åt detta. De verkar ganska nya. Antingen

låta det vara som det är eller byta så det är 2 likadana bly startbatterier i förbrukningsbanken och ett agm som startbatteri eller köpa ett nytt agm batteri till förbrukningsbanken?


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev AQMagnus:

Hej

på våran nyinköpta båt tittade jag ner i batterilådodorna och fick se

förbrukningsbanken  2st 140Ah ett bly startbatteri och ett 140Ah AGM batteri

som startbatteri ligger ett 140Ah bly startbatteri. Så vad ska jag göra åt detta. De verkar ganska nya. Antingen

låta det vara som det är eller byta så det är 2 likadana bly startbatterier i förbrukningsbanken och ett agm som startbatteri eller köpa ett nytt agm batteri till förbrukningsbanken?


 

 

 

Jag hade nog bytt till likadana batterier med samma batchnummer.

Min erfarenhet av att köpa en begagnad båt är att batterierna alltid är dåliga eller halvdåliga, oavsett hur nya, rena och fina dom än ser ut. Många batterier har en etikett som avslöjar när batteriet är tillverkat.

Bättre att använda AGM som startbatteri, men 140Ah känns överdimensionerat om du inte har en väldigt stor trögstartad dieselmotor.

 

Med en sådan här kan du avslöja batteriernas kondition.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag inte superkoll på batchnummrena men de bägge startbatterierna skulle kunna vara av samma batch. Om det är så så tycker du att det bästa är att använda de bägge startbatterierna till förbrukning och agm batteriet till start. Det är enklast och billigast för mig att spela med de jag har

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev AQMagnus:

Ok nu har jag inte superkoll på batchnummrena men de bägge startbatterierna skulle kunna vara av samma batch. Om det är så så tycker du att det bästa är att använda de bägge startbatterierna till förbrukning och agm batteriet till start. Det är enklast och billigast för mig att spela med de jag har

Ja.

Jag kan inge förstå varför förre ägaren blandat på det viset, och det gör ju inte du heller.

Så prova det kommande säsong och se hur batterierna uppför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AQMagnus:

använda de bägge startbatterierna till förbrukning och agm batteriet till start.

Nu ska vi kanske vara lite försiktiga. Vissa AGM är avsedda att agera startbatterier (Biltema), vissa är avsedda att vara förbrukarbatterier och vissa är avsedda att vara både start och förbrukarbatterier. Det bästa är, näst efter att köpa batterier som används till det de är avsedda för, att kolla med tillverkaren vad de anser är användningsområdet

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...