Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
sege

Nya navigationssystemet Orca

Rekommendera Poster

Kan inte se någon diskussion runt det men jag har varit lite kluven och sugen på nya Orca en bra stund. Alla gamla känns.. gamla, usla, tröga, trista, dålig UI och utvecklingen går långsamt.

 

Orca känns nytt och fräscht, nytt tänk. De har precis släppt sin app fri på både Android/Apple så man kan testa, nedladdad och kikat på men ännu inte använt live.

 

Mitt enda argument emot har varit att jag inte kunnat se sjökorten live innan köp så det ska bli skoj att jämföra lite. Saknas Hydrographica och lite av kritiken mot nya sjökorten från Sjöfartsverket ser ut att stämma, en massa vikar som ser ut att vara otillgängliga som faktiskt är otroligt tillgängliga.

 

Däremot ser det lättanvänt ut när det kommer till transport längre sträckor, göra/anpassa rutter osv. 

 

Någon annan som kikat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra användargränssnitt och snygg app, men sjökortspresentationen är tyvärr väldigt dålig för den typ av segling jag gör. Rätt många viktiga symboler saknas. Några exempel jag lade märke till när jag bara snurrade runt lite är t.ex. vass/otydlig strandlinje, fågel- och sälskyddsområden (på vissa ställen står det "bird sanctuary" men områdets utsträckning och öppnings-/stängningsdatum framgår inte och verkar inte gå att visa vad jag kan begripa), farledslinjer har inga riktningar utsatta, zoner med ankringsförbud verkar saknas helt, och så vidare.

 

Sen kan man inte ladda ner kort till sin telefon/padda om man inte har en Orca-plotter heller, vilket också är ganska störande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma känsla. Jag gillar det, jag gillar nyutveckling men det känns nästan inte användbart som det presenteras nu.

 

Tillägg så behöver man bara en 'core' (4500:-, glorifierad GPS-antenn) för full funktionalitet, med prenumeration på ~1200:-/år. 

 

Jäkla synd, skulle gärna se att den pratade N2k över nät från appen och enbart prenumeration kanske. Sätta sig i instängt system för hög insats plus dyr årskostnad är lite av en showstopper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det är verkligen positivt med en lite nytänkande spelare på planen. Tycker dagens gränssnitt luktar 90-tal lång väg och då har jag ändå ett NSS evo3, vilket ska vara Simrads top-of-the-line. Bara en sån sak som att autorouting tar flera minuter varje gång... Nästa gång det blir aktuellt att byta plotter kommer jag definitivt att överväga Orca.

 

Några stora problem dock:

  • Det verkar inte finnas några djupdata alls i sjösystemet där jag behöver navigera (Kinda kanal). Givetvis en komplett showstopper.
  • Att man binder upp sig för en prenumerationskostnad. Blir ju dyrt med åren. Å andra sidan betalar man ju nästan motsvarande summa om man exempelvis ska ha Navionics up to date...
  • Verkar bara finnas en enda displaystorlek att välja på? Fast å andra sidan antar jag att man lika gärna kan köpa någon annan variant av platta istället för deras?
Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deras platta är en glorifierad Samsung, inget mer. 

 

Jag kan ta månadskosten men systemet blir ju komplett värdelöst om Orca går i konkurs, det stör mig mer än 'aktiv' kostnad. Bara Core standalone är ju inte särskilt dyr, i sammanhanget. Den blir dock, som jag förstår, värdelös om Orca går i konkurs. 

 

Om den inte landar i N2k-nätet korrekt så man kan använda den som vanlig N2k-GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...