Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
solstickan12

Startproblem Volvo penta md6b

Rekommendera Poster

Tjenare! Ny på detta forum samt förstagångsägande av en segelbåt! 
 

Nu till problemet, ägaren innan hade fått problem med motorn efter att han kört tanken tom, han lämnade in spridarna på test och rengöring efter det, utan resultat. 
 

jag tänkte att det hade med luftningen att göra så efter köpet satte jag igång med att lufta alla filter, kontrollerade att det kom bränsle till spridarna, helt utan resultat. Startmotorn gick men det hände inget. Då tog jag ut spridarna och rengjorde dom samt ”hålen” där spridarna sitter i ner i cylinderns och det hjälpte en aning! Efter det när man kör startmotorn så låter det som att motorn är påväg att hoppa igång och går lite snabbare vid startförsök. 
 

Nu börjar jag få slut på idéer om vad som kan vara problemet eller vad jag ska testa. Plocka isär spridarna kanske och testa dom? 
 

Batterierna är fulladdade! 
 

med vänliga hälsningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fåra alltså fram diesel hela vägen till spridarna utan luftbubblor?

 

Det kan vara lite vanskligt att ta bort spridarna på dessa motorer då jag tror det kan vara svårt att få tag på spridarhylsor, vilka kan behöva bytas när man plockar ut spridarna.

Risken är annars om man inte byter spridarhylsorna att det blir otätt så att antingen det läcker in kylvatten i cylindrarna eller att det inte blir tillräcklig kompression i för att det inte är tätt mellan hylsan och spridaren.

 

Jag kolla nog kompressionen i det här läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev No_jah:

Du fåra alltså fram diesel hela vägen till spridarna utan luftbubblor?

 

Det kan vara lite vanskligt att ta bort spridarna på dessa motorer då jag tror det kan vara svårt att få tag på spridarhylsor, vilka kan behöva bytas när man plockar ut spridarna.

Risken är annars om man inte byter spridarhylsorna att det blir otätt så att antingen det läcker in kylvatten i cylindrarna eller att det inte blir tillräcklig kompression i för att det inte är tätt mellan hylsan och spridaren.

 

Jag kolla nog kompressionen i det här läget.

Tack för svar! 
Ja diesel kommer bra till spridarna, där var jag lite osäker på lutningen, ska det komma en konstant flöde av diesel när jag kör start motorn? För nu ”pulserar” det flöde av diesel fram till spridarna.

 

Okej det med spridarhylsor hade jag ingen aning om. Det var inget som följde mer ut när jag tog ut spridarna för att kolla dom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett handpumpar man ju med matarpumpen när man luftar systemet, det sitter en liten spak på undersidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev No_jah:

Normalt sett handpumpar man ju med matarpumpen när man luftar systemet, det sitter en liten spak på undersidan.

Ja det gjorde jag till filtret. Instruktionsboken säger att man ska lufta spridarna med startmotorn.

 

Vid närmare eftertanke är jag osäker på om det ens satt något spridarhylsa i koppar där.. Har inget minne av något kopparfärgat. Men spridarna gick in och ut nätt i hålet så det fanns inget glapp. Så förmodligen satt det väl någon hylsa där. Kanske finns hylsor i aluminium?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att de är mest sotigt och oljigt, så kanske svår att se något kopparfärgat.

Men jag tycker nog iallfall det är läge för kompressionstest, hur pass tungt är det att veva runt motorn med veven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev No_jah:

Jag gissar att de är mest sotigt och oljigt, så kanske svår att se något kopparfärgat.

Men jag tycker nog iallfall det är läge för kompressionstest, hur pass tungt är det att veva runt motorn med veven?

Har man dekompressions handtaget nere så är det skapligt jäkla tungt! Minns inte exakt men tror det är relativt lätt ett halvt varv sen blir det svintungt för att sen bli lätt igen ett halvt varv sen tungt igen osv osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev solstickan12:

Tack för svar! 
Ja diesel kommer bra till spridarna, där var jag lite osäker på lutningen, ska det komma en konstant flöde av diesel när jag kör start motorn? För nu ”pulserar” det flöde av diesel fram till spridarna.

 

Okej det med spridarhylsor hade jag ingen aning om. Det var inget som följde mer ut när jag tog ut spridarna för att kolla dom. 

Jo det skall vara ett pulserande flöde, högtryckspumpen skall ju ge en "dusch" in i cylindern varje gång kolven är i tändläge (eller några millisekunder innan).

Jag brukar avlufta min motor genom att lossa på bränslerören i förskruvningen vid spridarna, sedan drar jag runt med startmotorn, kanske 10 sekunder, tills jag set att det kommer fram bränsle utan luftbubblor. Därefter dras förskruvningarna åt och motorn kan lätt startas.

 

Du kan ju kolla bränsleflödet bakåt mot tanken (eller egentligen tvärt om, man brukar börja felsöka i tanken och sedan mot motorn). Man brukar kunna lufta även vid bränslefiltren, det börjar man med, man öppnar ofta en liten luftskruv  (beroende på vad du har för filter) och kör startmotorn tills det kommer fram rent bränsle. Sedan kan det ju vara så att du har en bränslesslang någonstans på vägen mot tanken, denna slang kan ha torrsprickor är det läcker in luft. Det kan ju även tänkas att det finns en elektrisk uppfodringspump i systemet som kanske inte funkar som den skall, om nu tanken ligger lågt kan det ibland förekomma sådana extrapumpar..

Jo bränslefiltren bör ju få en översyn också, även om det kommer fram bränsle så kan det ju vara otillräckligt för att motorn skall kunna starta. Det är ju inte ovanligt att det kan finnas massa skräp i filtrera som delvis hindrar flödet.

-Och du är säker på att det är ren diesel som kommer fram, om man har otur står det vatten i bränslefiltren, och vatten har dessvärre väldigt lågt energiinnehåll... inget alls...

 

md6a_b.jpg.1d306b475c22fdb7cd367f39701c2f74.jpg

 

Och dekompressionshandtaget, nummer 15 på bilden, är förstås nedfällt..?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo det skall vara ett pulserande flöde, högtryckspumpen skall ju ge en "dusch" in i cylindern varje gång kolven är i tändläge (eller några millisekunder innan).

Jag brukar avlufta min motor genom att lossa på bränslerören i förskruvningen vid spridarna, sedan drar jag runt med startmotorn, kanske 10 sekunder, tills jag set att det kommer fram bränsle utan luftbubblor. Därefter dras förskruvningarna åt och motorn kan lätt startas.

 

Du kan ju kolla bränsleflödet bakåt mot tanken (eller egentligen tvärt om, man brukar börja felsöka i tanken och sedan mot motorn). Man brukar kunna lufta även vid bränslefiltren, det börjar man med, man öppnar ofta en lien luftskruv  (beroende på vad du har för filter) och kör startmotorn tills det kommer fram rent bränsle. Sedan kan de ju vara så att du har en bränslesslang någonstans på vägen mot tanken, denna slang kan ha torrsprickor är det läcker in luft. Det kan ju även tänkas att det finns en elektrisk uppfodringspump i systemet, om nu tanken ligger lågt.

Jo bränslefiltren bör ju få en översyn också, även om det kommer fram bränsle så kan det ju vara otillräckligt för att motorn skall kunna starta. Det är ju inte ovanligt att det kan finnas massa skräp i filtrera som delvis hindrar flödet.

-Och du är säker på att det är ren diesel som kommer fram, om man har otur står det vatten i bränslefiltren, och vatten har dessvärre väldigt lågt energiinnehåll... inget alls...

 

md6a_b.jpg.1d306b475c22fdb7cd367f39701c2f74.jpg

 

Och dekompressionshandtaget, nummer 15 på bilden, är förstås nedfällt..?

Tack för massa bra tips, sticker direkt till båten! 
Filtret har jag inte bytt men då gör jag det direkt. Testar också att lufta lite längre vid spridarna, typ 10 sekunder som du gjorde! Jag liftade bara dom tills dess att det kom fram diesel! 
Jag var osäker på dieselkvalitén i tanken som sitter i båten så jag har har en 5L dunk med färsk diesel som jag stoppat ner slangen i! 
 

Ja, dekompressionspaken är nere! Har även testat starta med den uppåt för att sen dra ner den vid startförsök.

 

Mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev solstickan12:

Tack för massa bra tips, sticker direkt till båten! 
Filtret har jag inte bytt men då gör jag det direkt. Testar också att lufta lite längre vid spridarna, typ 10 sekunder som du gjorde! Jag liftade bara dom tills dess att det kom fram diesel! 
Jag var osäker på dieselkvalitén i tanken som sitter i båten så jag har har en 5L dunk med färsk diesel som jag stoppat ner slangen i! 
 

Ja, dekompressionspaken är nere! Har även testat starta med den uppåt för att sen dra ner den vid startförsök.

 

Mvh

Bra med färsk diesel, se bara till att slangen är i botten på dunken, så att den inte suger luft.

10 sekunder... ja så länge som det behövs egentligen. Bra att ha en sådan där "sölkorv" eller oljesugsduk i kölskarpen under motorn, som suger upp utsölad diesel, det är få lukter som dröjer sig kvar så länge som gammal unken diesellukt gör.

Oljefilter byter man näst sista turen på hösten, dieselfilter och i förekommande fall, luftfilter, byter man på våren.

Dekompressionsspaken spärrar insugs- och avgasventilen i öppet läge. Bra att ha när man skall veva igång motorn. Man ställer upp denna, vevar på så snabbt man bara kan, och ökar, sedan fäller man ned spaken och hoppas att motorn startar.

 

Jag har aldrig behövt testa det själv, men min salige fader som hade ett par liknande VP-motorer sade att man kan höra om det läcker vid spridarna, enligt uppgift ett pysande ljud, eller pensla på vatten med diskmedel i och se om det bubblar, som sagt, aldrig testat själv och är litet tvivlande... men det kanske funkar...?

 

Men kolla först efter torrsprickor på bränsleslangar, etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bra med färsk diesel, se bara till att slangen är i botten på dunken, så att den inte suger luft.

10 sekunder... ja så länge som det behövs egentligen. Bra att ha en sådan där "sölkorv" eller oljesugsduk i kölskarpen under motorn, som suger upp utsölad diesel, det är få lukter som dröjer sig kvar så länge som gammal unken diesellukt gör.

Oljefilter byter man näst sista turen på hösten, dieselfilter och i förekommande fall, luftfilter, byter man på våren.

Dekompressionsspaken spärrar insugs- och avgasventilen i öppet läge. Bra att ha när man skall veva igång motorn. Man ställer upp denna, vevar på så snabbt man bara kan, och ökar, sedan fäller man ned spaken och hoppas att motorn startar.

 

Jag har aldrig behövt testa det själv, men min salige fader som hade ett par liknande VP-motorer sade att man kan höra om det läcker vid spridarna, enligt uppgift ett pysande ljud, eller pensla på vatten med diskmedel i och se om det bubblar, som sagt, aldrig testat själv och är litet tvivlande... men det kanske funkar...?

 

Men kolla först efter torrsprickor på bränsleslangar, etc.

Jag ska kikar efter torra slangar också se om något verkar sprucket! 
Spilldukar har jag lagt överallt i princip, haha! 
Jag gjorde faktiskt som din far sa där med att pensla såpa, jag hörde nämligen pysljud från ena spridaren så testade det och mycket riktigt blev det bubblor. Det var då jag tog isär spridaren och rengjorde nere i hålet och satte tillbaka igen. Då upphörde pysandet och motorn började kännas som att det var på gång. 
Innan jag rengjorde så jobbade bara startmotorn. Nu efter rengöringen så känns det som att motorn går lite halv utan att starta helt. Rök kommer ur ”avgasröret” så något tänder iallafall.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-28 vid 15:37 skrev Georg_Ohm:

Bra med färsk diesel, se bara till att slangen är i botten på dunken, så att den inte suger luft.

10 sekunder... ja så länge som det behövs egentligen. Bra att ha en sådan där "sölkorv" eller oljesugsduk i kölskarpen under motorn, som suger upp utsölad diesel, det är få lukter som dröjer sig kvar så länge som gammal unken diesellukt gör.

Oljefilter byter man näst sista turen på hösten, dieselfilter och i förekommande fall, luftfilter, byter man på våren.

Dekompressionsspaken spärrar insugs- och avgasventilen i öppet läge. Bra att ha när man skall veva igång motorn. Man ställer upp denna, vevar på så snabbt man bara kan, och ökar, sedan fäller man ned spaken och hoppas att motorn startar.

 

Jag har aldrig behövt testa det själv, men min salige fader som hade ett par liknande VP-motorer sade att man kan höra om det läcker vid spridarna, enligt uppgift ett pysande ljud, eller pensla på vatten med diskmedel i och se om det bubblar, som sagt, aldrig testat själv och är litet tvivlande... men det kanske funkar...?

 

Men kolla först efter torrsprickor på bränsleslangar, etc.

Jag ska kikar efter torra slangar också se om något verkar sprucket! 
Spilldukar har jag lagt överallt i princip, haha! 
Jag gjorde faktiskt som din far sa där med att pensla såpa, jag hörde nämligen pysljud från ena spridaren så testade det och mycket riktigt blev det bubblor. Det var då jag tog isär spridaren och rengjorde nere i hålet och satte tillbaka igen. Då upphörde pysandet och motorn började kännas som att det var på gång. 
Innan jag rengjorde så jobbade bara startmotorn. Nu efter rengöringen så känns det som att motorn går lite halv utan att starta helt. Rök kommer ur ”avgasröret” så något tänder iallafall.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Bränsleslangarna som går är fräscha så inga sprickor eller liknande. 
idag tog jag isär båda spridarna igen och rengjorde dom, bytte bränslefilter och la mer tid på luftningen. Det gav inte allt för mycket kändes det som. 
Så jag hämtade bilbatteriet och kopplade in det också, då jäklar började den låta som att den var på gång. Motorn ”går” med hjälp av starten och det ryker på fint ur ”avgasröret” men det vill inte riktigt hålla sig levande, för när jag drar av startmotorn så dör den igen. 
 

Det går framåt iallafall. Några tips? Känns som jag missar något..

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev solstickan12:

Uppdatering:

Bränsleslangarna som går är fräscha så inga sprickor eller liknande. 
idag tog jag isär båda spridarna igen och rengjorde dom, bytte bränslefilter och la mer tid på luftningen. Det gav inte allt för mycket kändes det som. 
Så jag hämtade bilbatteriet och kopplade in det också, då jäklar började den låta som att den var på gång. Motorn ”går” med hjälp av starten och det ryker på fint ur ”avgasröret” men det vill inte riktigt hålla sig levande, för när jag drar av startmotorn så dör den igen. 
 

Det går framåt iallafall. Några tips? Känns som jag missar något..

 

Mvh

Jag tänker på minst fyra saker, lite långskott, men ändå. Måhända finns det andra forumdeltagare som är bättre på denna motor.

  • antingen räcker inte bränslemängden till, eller..
  • så tänder den bara på en cylinder, vilket då kan vara en effekt av att bränslemängden inte räcker till…
  • är spridarna rätt justerade?
  • öppnar och stänger insugs och avgasventiler som dom skall?

Du skulle ju kunna lyfta på ventilkåporna och se om alla fyra ventilerna öppna och stänger.

Liksom på alla fyrtakts förbränningsmotorer kan man ju justera ventilspelet, men det känns inte adekvat just nu, motorn borde ju starta ändå.

 

För att det det skall uppstå en förbränning i förbränningsrummen behövs det ju även syre, luft… så det kan du ju också kolla…. Hur man nu gör det? Sätta handen för hålet i flamdämparen och se om det suger.. vilket det antagligen gör..

 

Vad som är svårt att kontrollera är ju om timingen är rätt, alltså att bränslepumpen trycker ut en dieseldimma i spridarna vid rätt tidpunkt, men om motorn gått bra innan och ingen mekat med detta är det ju en spekulation.

 

Sedan har ju spridarna en kraftig fjäder som påverkar en ventil som då skall öppna först när trycket är det rätta. Det är väl rätt vanligt (frågar jag övriga forumet) att man behöver lämna in spridarna för renovering/kontroll/justering??


Det kan ju även tänkas att motorn är allmänt sliten i cylindrar, ventilstyrningar och ventilsäten så att det inte blir någon bra kompression… ja och/eller otäta spridare…

 

Jag har här på forumet fått lära mig att man inte får lov att använda sig av startgas på dieselmotorer, även om det i ditt fall känns frestande. Men att det börjar hända saker när du kopplar till ytterligare ett batteri tyder ju på att båtens startbatteri är för dåligt. 
Du skulle ju kunna öppna dekomressionen med spaken, varva upp med startmotorn och fälla ned spaken när det snurrar runt som bäst… då kanske…?

 

(Under det dryga året jag tvingades bära gröna kläder och köra stora hemska gröna fordon, kunde vi när det var kallt, starta dessa med eter… om nu det är gångbart…  men detta var ju nu väldigt längesedan)…

 

Men som sagt, jag har väl iofs för en himla massa år sedan mekat med liknande smådieslar och använt startgas och allt möjligt, men det finns deltagare här som är bättre på dessa mindre dieslar än vad jag är.

 

Sedan skall man väl inte lita på alla dumheter som skrivs på olika forum…  🤪

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade själv en md6a i min vega

Som jag tyckte de var dålig komp i efter  ha stått en vinter   fick rådet av en gammal mekaniker att med en smörjkanna lägga i lite olja via luftintag om en ventil kärvar vid start

Oljan skulle hjälpa till å tätta vid start

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hög igenkänningsfaktor. 

 

Glömde öppna bränslekranen vid tanken på skutan. 

Motorn en Yanmar YSM12. 

Linkande setup med vattenavskiljare/filer vid tanken. 

Lång slang till motorns finfilter. 

Så mekanisk matarpump. 

Från denna in till högtryckspumpen och vidare till enkla spridaren. 

 

Startade motorn och tog mig nätt ut ur hamnen, så stannade motorn. 

 

Kranen! Som öppnades. 

 

Problem med start. 

 

Det hade sugits ett hål i den gamla murkna slangen! Sögs nu in luft. 

 

Motorn gick verkligen knackligt. 

 

Riggade en dunk med diesel och slanghävert in till finfiltret i stället. 

Luftade o så tog jag mig i hamn. 

 

Du har väl märkt att svänghjulet / veven, måste stå i ett visst läge för att hävarmen till matarpumpen ska få "långt" slag.? 

 

Kort... Ingen pump funktion. 

 

Gissar på trasigt membran i matarpumpen. Då sugs det in luft från vevhuset den vägen. 

 

En kompis råkade ut för samma sak, alltså trasigt membran. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Hybro:

Hög igenkänningsfaktor. 

 

Glömde öppna bränslekranen vid tanken på skutan. 

Motorn en Yanmar YSM12. 

Linkande setup med vattenavskiljare/filer vid tanken. 

Lång slang till motorns finfilter. 

Så mekanisk matarpump. 

Från denna in till högtryckspumpen och vidare till enkla spridaren. 

 

Startade motorn och tog mig nätt ut ur hamnen, så stannade motorn. 

 

Kranen! Som öppnades. 

 

Problem med start. 

 

Det hade sugits ett hål i den gamla murkna slangen! Sögs nu in luft. 

 

Motorn gick verkligen knackligt. 

 

Riggade en dunk med diesel och slanghävert in till finfiltret i stället. 

Luftade o så tog jag mig i hamn. 

 

Du har väl märkt att svänghjulet / veven, måste stå i ett visst läge för att hävarmen till matarpumpen ska få "långt" slag.? 

 

Kort... Ingen pump funktion. 

 

Gissar på trasigt membran i matarpumpen. Då sugs det in luft från vevhuset den vägen. 

 

En kompis råkade ut för samma sak, alltså trasigt membran. 

 

 

 

Tack för svar! 
Ska kika på det du skrev där och testa med hävert! Dock så finns ingen soppakran till motorn men membranet kanske kan gå sönder ändå! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter lång o trogen tjänst, går membranet sönder per automatik🤪

 

 

- Ligger båten i sjön? 

Lyft då av remmen till vattenpumpen, annars fyller du avgassystemet med kylvatten, med otaliga startförsök och detta kommer då att rinna baklänges in i motorn, via avgasventilerna. 

Kan vara, anledningen till gråa avgaser, vilket även oförbränd diesel gör.

Vatten i cylinder, brukar rinna ned förbi kolv ned i vevhuset efter lång tid. Ger grå olja! 

 

Nomalt sett puttas lagom mycket vatten ut av avgastrycket i avgassystemet när motorn går. 

 

Kanske det som nu är orsaken till att motorn inte startar!

 

Å andra sidan om båten ligger på land utan kylvatten, så förstörs impellern i vattenpumpen. 

Koppla aldrig kylvatten med en vattenslang direkt in till vattenpumpen. 

 

Att ta kylvatten från en dunk inne i båten funkar, vatten som då sen normalt matas in i avgasknäet återleds till dunken. 

Så gör jag hela vintern, fast då med glykolblandat vatten. 

 

Mer om detta när du fått fart på motorn. 

 

 

- Är det mycket vatten i cylindern när du kör runt motorn, kan vevstaken knäckas! 

 

Vad kommer hålet för spridaren, när du kör runt motorn utan spridare? 

Vatten och eller diesel? 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Ligger båten i sjön? 

Lyft då av remmen till vattenpumpen, annars fyller du avgassystemet med kylvatten, med otaliga startförsök och detta kommer då att rinna baklänges in i motorn!

 

Nomalt sett puttas lagom mycket vatten ut av avgastrycket i avgassystemet när motorn går. 

 

Kanske det som nu är orsaken till att motorn inte startar!

 

Å andra sidan om båten ligger på land utan kylvatten, så förstörs impellern i vattenpumpen. 

Koppla aldrig kylvatten med en vattenslang direkt in till vattenpumpen. 

 

Att ta kylvatten från en dunk inne i båten funkar, vatten som då sen normalt matas in i avgasknäet återleds till dunken. 

Så gör jag hela vintern, fast då med glykolblandat vatten. 

 

Mer om detta när du fått far på motorn. 

 

 

 

 

 

 

 

Hej! Båten ligger i sjön och jag har stängt av kranen med kylvatten till motorn! Finns tyvärr ingen rem till vattenpumpen men det är avstängt iallafall! 
Sticker ut till båten igen strax så får vi se. Med lite tur så kanske den väljer att starta idag!

Jag skulle kunna lägga upp en film på hur den låter så får ni höra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ut som om det vore säkrast att lossa klamman som håller Avgasslang en till ljuddämparen/vattensamlaren och dränera avgassystemet. 

Låt vara lossat tills motorn startar. Så garderar du dig för detta ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Känns ut som om det vore säkrast att lossa klamman som håller Avgasslang en till ljuddämparen/vattensamlaren och dränera avgassystemet. 

Låt vara lossat tills motorn startar. Så garderar du dig för detta ovan. 

Hm ja det är väl säkrast då kanske! 
Dock hänger jag inte riktigt med på hur jag ska dränera systemet. Lossa slangen på avgaslimpan? Räcker det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer rök ur svarta slangen på toppen där ovanför ventilerna. Känns inte som att det borde det?

1D46EC96-9C60-404A-AF0D-266A337ED293.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev solstickan12:

Sådärja!!!

 

 

Grattis!

Vad var det för åtgärd som fick motorn att starta?

Den svarta slangen på toppen kan ju vara till vevhusventilationen. Ur den kommer det rök om den lossas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är sliten i cylinderlopp o ringar. 

 

Annars känner du pulserande typ luft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Grattis!

Vad var det för åtgärd som fick motorn att starta?

Den svarta slangen på toppen kan ju vara till vevhusventilationen. Ur den kommer det rök om den lossas.

Tack! 
Jag luftade spridarna ca 6 gånger var och sen kopplade in batteriet från bilen! 
Körde startmotorn samtligt som jag skruvade upp ”toppen” av spridaren och lät det pulsera ut diesel! En åt gången! 
 

Den svarta slangen satt kopplad till ”luftfilterburken”. Det rykte en del i början men avtog efter en stunds körning! Märkte dock att Impellern förmodligen behöver bytas. Kom inte ut mycket vatten mer avgaserna. Hade kranen avstängd under tiden jag testat motorn och när den gick igång blev jag så glad att jag glömde bort att öppna kranen igen..
Positiva är att den startade iallafall! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog även ut spridarna och rengjorde med bromsrengöring samt petade i dom små hålen där dieseln sprutar ut med en tunn metalltråd! 
 

Motorn dog även när jag drog ner på gasen till ”normalläge”. Kanske höja tomgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev solstickan12:

Tack! 
Jag luftade spridarna ca 6 gånger var och sen kopplade in batteriet från bilen! 
Körde startmotorn samtligt som jag skruvade upp ”toppen” av spridaren och lät det pulsera ut diesel! En åt gången! 
 

Den svarta slangen satt kopplad till ”luftfilterburken”. Det rykte en del i början men avtog efter en stunds körning! Märkte dock att Impellern förmodligen behöver bytas. Kom inte ut mycket vatten mer avgaserna. Hade kranen avstängd under tiden jag testat motorn och när den gick igång blev jag så glad att jag glömde bort att öppna kranen igen..
Positiva är att den startade iallafall! 

Ja grattis!

Om du kört en stund utan kylvatten kan det vara så att impellern gått torr och blivit skadas.

Sätt i en ny impeller, lägg litet fett på impellern och på pumphusets kanter så blir det lättare att få in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...