Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Martin_Haggstrom

Trimplan babord går ej ner

Rekommendera Poster

Trimplan Bennett.

 

styrbord går upp och ner.

 

babord går bara upp. När jag försöker köra ner babords trimplan klickar det bara men motorn går ej ner.

 

Vad kan det vara för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Trimplan Bennett.

 

styrbord går upp och ner.

 

babord går bara upp. När jag försöker köra ner babords trimplan klickar det bara men motorn går ej ner.

 

Vad kan det vara för fel?

det kan vara fel i magnetventilen som sitter på trimpumpen. Det finns 2, en för varje sida. Byt plats på dom och se om även felet byter sida, i så fall är det bara att köpa en ny.
Kan ju även vara i relätet felet sitter men det är inte lika vanligt.

 

/B

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Bosse:

det kan vara fel i magnetventilen som sitter på trimpumpen. Det finns 2, en för varje sida. Byt plats på dom och se om även felet byter sida, i så fall är det bara att köpa en ny.
Kan ju även vara i relätet felet sitter men det är inte lika vanligt.

 

/B

Perfekt testar det…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bosse:

det kan vara fel i magnetventilen som sitter på trimpumpen. Det finns 2, en för varje sida. Byt plats på dom och se om även felet byter sida, i så fall är det bara att köpa en ny.
Kan ju även vara i relätet felet sitter men det är inte lika vanligt.

 

/B

Detta är ett väldigt vanligt fel.

Om du nu behöver byta magnetventilen (en elektromagnetisk ventil) så se till att byta båda två, kallas förebyggande underhåll.

Den med röd kabel är till babords trimplan, den med grön kabel är till styrbord, om man nu från början kopplat rätt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Detta är ett väldigt vanligt fel.

Om du nu behöver byta magnetventilen (en elektromagnetisk ventil) så se till att byta båda två, kallas förebyggande underhåll.

Den med röd kabel är till babords trimplan, den med grön kabel är till styrbord, om man nu från början kopplat rätt.

Med det resonemanget så är det mycket skall bytas periodiskt.

Dom är inte direkt billiga dom där men enkla att köpa och  byta.

Så varför byta det som inte är trasigt?

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Bosse:

Med det resonemanget så är det mycket skall bytas periodiskt.

Dom är inte direkt billiga dom där men enkla att köpa och  byta.

Så varför byta det som inte är trasigt?

 

/B

Jo, så kan det ju vara. Jag grundar detta på när jag i förra båten fick byta båda med en säsongs mellanrum, den tredje säsongen började först den ena, sedan den andra cylindern läcka olja. Efter det bytte jag till Lemcos mekaniska cylindrar, och kunde då ta bort hela hydralpumpen med tillhörande slangar. Men jag behöll strömställarpanelen, då denna var direkt kompatibel med de elektriska cylindrarna. Dessa var även ”bolt on” alltså hålbilden i akterspegeln samt i trimplansplåtarna var exakt densamma.

 

Nuvarande båt hade likadana trimplan som trådskapare @Martin_Haggstrom har. Det var väl egentligen inget fel på dessa mer än att dom var långsamma, denna båten kräver också mer aktiv trimmning under gång, varför jag slängde ut den kladdiga hydrauliken en än gång till förmån för ett komplett Zipwakesystem, billigt? Nej inte alls, men detta har besparat mig en massa irritiation.

 

Så jag är ingen vän av hydrauliska trimplanspumpar. Hur man än bär sig åt blir det dyrt.

Så det jag rekommenderar @Martin_Haggstrom är att i första hand försöka laga nuvarande system, om det inte går, så köp inget nytt hydrauliskt, köp istället Lencos elektromekaniska, behåll plåtarna, och strömbrytarpanelen. Om man vill ha en automatik inom någon framtid så finns ju Mente Marins automatik för omkring 7500 kr att köpa till… ja vem har sagt att båttillbehör är billiga…?

 

Men svar då till @Bosse, så kan det bli en himla frustration och irritation när båten ligger i vattnet och används under säsongen när någonting går sönder som förebyggande kunde åtgärdats innan säsongen när båten ligger på land, särskilt då grejer som finns under vattenlinjen. Dyrt brukar det ju också bli. Nu kan man ju till nöds klara sig utan trimplan, men det finns ju andra system ombord som man inte kan klara sig utan.

 

Och återigen, de där trimplanspumparna är ju inga tekniska under med obegränsad livslängd precis, dom kan ju fungera i både 10 som 20 år, men sedan får man nog anse att dom är avskrivna och förbrukade. Lenco och Zipwake har väl iofs samma livslängd kan jag gissa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Detta är ett väldigt vanligt fel.

Om du nu behöver byta magnetventilen (en elektromagnetisk ventil) så se till att byta båda två, kallas förebyggande underhåll.

Den med röd kabel är till babords trimplan, den med grön kabel är till styrbord, om man nu från början kopplat rätt.

Är det ett vanligt fel givet att det bara klickar där bak när planet skall ner, men att motorn går och det verkar finka när trimplanet skall upp?
 

ps. Denna gång har jag kopplat rätt;) följde manualen;)

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört tester wnligt Bennets q&a genom att köra med positiva kablar direkt till sladdarna på trimmet, dels vid switchen o vid pumpen. Min analys är att blå kabel ej ger ström vid switchen och att det mellan pump kontakten och switchen är antingen korrision på kontakten alt kabelbrott på blå sladden.

 

Hur tolkar ni nedan, hur får jag vidare för att kolla min hypotes? Lite bökigt att dra en ny kanel för blått så vill vara säker föee jag gör nästa steg?

 

Test at switch 

 

Orange (+), blue, red= Port trim tab down

 

Result Nothing

 

Orange (+), blue, green=Starboard trim tab down

 

Result Nothing

 

Orange (+), blue, red, green= Both trim tabs down

 

Nothing

 

Orange (+), yellow, red= Port trim tab up

 

Result Port trim up

 

Orange (+), yellow, green=Starboard trim tab up

 

Result Starboard up

 

Orange (+), yellow, red, green= Both trim tabs up

 

Yes

 

Test at pump

 

Orange (+), blue, red= Port trim tab down

 

Port trim down

 

Orange (+), blue, green=Starboard trim tab down

 

Starboard trim down

 

Orange (+), blue, red, green= Both trim tabs down

 

Yes

 

Orange (+), yellow, red= Port trim tab up

 

Port trim up

 

Orange (+), yellow, green=Starboard trim tab up

 

Starboard trim up

 

Orange (+), yellow, red, green= Both trim tabs up

 

Yes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-06 vid 10:32 skrev Martin_Haggstrom:

Är det ett vanligt fel givet att det bara klickar där bak när planet skall ner, men att motorn går och det verkar finka när trimplanet skall upp?
 

ps. Denna gång har jag kopplat rätt;) följde manualen;)

Japp, vad jag själv erfarit och vad jag hört att andra båtägare sagt. Vill även minnas att detta fel diskuterats på detta forum tidigare.

23 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Har kört tester wnligt Bennets q&a genom att köra med positiva kablar direkt till sladdarna på trimmet, dels vid switchen o vid pumpen. Min analys är att blå kabel ej ger ström vid switchen och att det mellan pump kontakten och switchen är antingen korrision på kontakten alt kabelbrott på blå sladden.

 

Hur tolkar ni nedan, hur får jag vidare för att kolla min hypotes? Lite bökigt att dra en ny kanel för blått så vill vara säker föee jag gör nästa steg?

 

Test at switch 

 

Orange (+), blue, red= Port trim tab down

 

Result Nothing

 

Orange (+), blue, green=Starboard trim tab down

 

Result Nothing

 

Orange (+), blue, red, green= Both trim tabs down

 

Nothing

 

Orange (+), yellow, red= Port trim tab up

 

Result Port trim up

 

Orange (+), yellow, green=Starboard trim tab up

 

Result Starboard up

 

Orange (+), yellow, red, green= Both trim tabs up

 

Yes

 

Test at pump

 

Orange (+), blue, red= Port trim tab down

 

Port trim down

 

Orange (+), blue, green=Starboard trim tab down

 

Starboard trim down

 

Orange (+), blue, red, green= Both trim tabs down

 

Yes

 

Orange (+), yellow, red= Port trim tab up

 

Port trim up

 

Orange (+), yellow, green=Starboard trim tab up

 

Starboard trim up

 

Orange (+), yellow, red, green= Both trim tabs up

 

Yes

 

Ok, fungerar det nu då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Japp, vad jag själv erfarit och vad jag hört att andra båtägare sagt. Vill även minnas att detta fel diskuterats på detta forum tidigare.

Ok, fungerar det nu då?

Hej ja vid pumpen men inte vid switchen. Blåa kopplingen verkar falera. Hur mäter men om man har kabelbrott? Kan man göra någon smart enkel test grej eller finns funktionen i multimetern. 

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns i multimetern.

Vi kanske ska låta Georg Ohm svara på den frågan, han är expert på just den typen av problem.

Han kanske till och med uppfann dom. Eller så var det Lucas, kommer inte riktigt ihåg...  😉 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Finns i multimetern.

Vi kanske ska låta Georg Ohm svara på den frågan, han är expert på just den typen av problem.

Han kanske till och med uppfann dom. Eller så var det Lucas, kommer inte riktigt ihåg...  😉 

 

 

4 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej ja vid pumpen men inte vid switchen. Blåa kopplingen verkar falera. Hur mäter men om man har kabelbrott? Kan man göra någon smart enkel test grej eller finns funktionen i multimetern. 

 

Jo man kan kolla kablar och strömbrytare med multimetern. Denna brukar ha en liten symbol med en högtalare eller liknande, ställ vredet så att det pekar på denna symbol. För ihop mätkablarna och det skall pipa eller tuta, på så vis kanske du kan lista ut hur du skall mäta!?.

 

Eller förresten, det är väl bra att @Martin_Haggstrom själv hittar kunskap på nätet. Jag menar det kan ju vara så att detta forum havererar eller att det inte finns någon elkunnig online tillgänglig på forumet som kan svara.

 

Titta på Kjell & co´s sidor "Hur funkar det" länken går till den sidan som handlar om hur man använder en multimeter, avsnittet "Mätning av förbindelse / kortslutning" en bit ner på den sidan är vad du behöver veta i denna frågan.

 

--------

 

När det gäller Joseph Lucas så fixade ju han en massa motstånd och avbrott utan att tillfråga mig först. Denne Lucas var ju (ö-)känd för att ha konstruerat bristfälliga elsystem i bilar från de brittiska öarna.

Bilfabrikerna på Europas fastlandssida anlitade istället Robert Bosch, fast André Citroën med fler fransoser hade väl problem med att översätta från tyskan och tolkade litet på sitt eget vis...

Bosch elsystem fungerar i allmänhet mycket bättre än Lucas elsystem gjorde.

 

Både Lucas och Bosch tillverkar vitvaror, kylskåp. Och med den vetskapen är det inte svårt att förstå varför britterna dricker ljummet öl.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Joseph Lucas så fixade ju han en massa motstånd och avbrott utan att tillfråga mig först. Denne Lucas var ju (ö-)känd för att ha konstruerat bristfälliga elsystem i bilar från de brittiska öarna.

Bilfabrikerna på Europas fastlandssida anlitade istället Robert Bosch, fast André Citroën med fler fransoser hade väl problem med att översätta från tyskan och tolkade litet på sitt eget vis...

Bosch elsystem fungerar i allmänhet mycket bättre än Lucas elsystem gjorde.

 

Både Lucas och Bosch tillverkar vitvaror, kylskåp. Och med den vetskapen är det inte svårt att förstå varför britterna dricker ljummet öl.

 

Ett annat elsystem att hålla sig borta från är Magneti Marelli. Ursäkta sidospåret

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Titta på Kjell & co´s sidor "Hur funkar det" länken går till den sidan som handlar om hur man använder en multimeter, avsnittet

Tack @Georg_Ohm nu skall här kollas kablar för att få in snitsen;) om det är en lång kabel dvs svårt att få tag i ändarna på kabeln med miltimetern antar jag att jag får förlänga ena ändan med en extrakabel så att jag når fram till proberna o kan sluta kretsen??

Redigerad av Martin_Haggstrom
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tack @Georg_Ohm nu skall här kollas kablar för att få in snitsen;) om det är en lång kabel dvs svårt att få tag i ändarna på kabeln med miltimetern antar jag att jag får förlänga ena ändan med en extrakabel så att jag når fram till proberna o kan sluta kretsen??

Ja just det förläng och använd krokodilklämmor eller liknande.

Kabelbrott förekommer ju då och då, men det vanligaste är ju kontaktproblem i kablarnas ändar där det sitter kabelskor eller där kabeln är fastklämd i en skruvplint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller på o bli galen på att min acr indikerar low voltage. Blue sea support o jag har gjort tester o kommit fram till att batteri b, dvs start batteriet ej syns av acr’n dvs relät. 
 

kan ni se på bilden o texten vad som kan vara felkopplat?

 

Hi

 

Is the reason why we dont see the start battery (batteryB) in test 4 that I dont have negatives connected to a common busbar?

 

I have the negative from the acr wired to batt a and batt a and batt b are connected using a negative jumpwire, see pic. The other negative on batt a is from the fusebox and the negative on batt b is from engine?

 

Can this be the problem?  
 

bild nedan start är batt B förbruknings batt A i bilden. Diagrammet är blue seas som visar att vi ej lyckas med test 4

1FBD4E0D-84E2-4FA0-B038-E8F224D487DA.jpeg

917E9278-0A19-4590-844A-0F0FF9D45B05.png

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?????

ACR tycks vara ett skiljerelä (?)

Låg spänning, ja var har du för batterispänning över plus och minuspolerna?

Om det är lägre än 12,5 volt så ladda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

?????

ACR tycks vara ett skiljerelä (?)

Låg spänning, ja var har du för batterispänning över plus och minuspolerna?

Om det är lägre än 12,5 volt så ladda!

Ja relä från blue sea nedan är volten och testet det är över 12,5 på bägge. Det är kretsen till relät för batteri b i bilden som ej verkar vara sluten… men jag ser inte hur den inte kan vara det?

 

Blue sea

 

Checked both positive fuses

 

Battery A (house) test 1 - 12,60 

 

Battery B (start) test 2 - 12,73

 

Battery A ctek m45 charge test 3 - 14,00 after 2 minutes - 14,23

 

Battery b ctek m45 charge test 4 -  no dc reading

 

Test 5 ground to start isolator - no dc reading 

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren är ställd i "off" på bilden, ställ den i läge "on" och se om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

bild nedan start är batt B förbruknings batt A i bilden. Diagrammet är blue seas som visar att vi ej lyckas med test 4

Vad menar du med ej lyckas med test 4? Är inte det bara en spänningsmätning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Huvudströmbrytaren är ställd i "off" på bilden, ställ den i läge "on" och se om det blir någon skillnad.

Givetvis var brytaren på när jag körde testerna. Mer om ni kan senom något är feldraget som gör stt kretsen ej är sluten. Blue sea visar en negativ polplint men den behövs väl inte jag har väl sluten jeets via batterierna ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kane:

Vad menar du med ej lyckas med test 4? Är inte det bara en spänningsmätning?

Hej testet misslyckas med att inte visa någon spänning, dvs att det ej är en sluten krets..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej testet misslyckas med att inte visa någon spänning, dvs att det ej är en sluten krets..

Och säkringarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej testet misslyckas med att inte visa någon spänning, dvs att det ej är en sluten krets..

Det är ju omöjligt om det är kopplat som schemat och säkringarna hela. Du får flytta mätproben ett steg i taget i den kedjan och se var det blir spänning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har ju konstaterat att du har en bruten krets och relät blinkar snabbt antar jag? För att utöka felsökningen får du då spänningsmäta alla kopplingspunkter från battteriet fram till ACRn (eller tvärtom), dvs båda sidor säkringarna och både + och jordmatningen. Du har en del skarvkopplingar samt du har även en säkring till jordmatningen på ACRn. Har du ingen spänning vid "test 4" flyttar tex. du mätpunkterna stegvis mot batteriet för att hitta avbrottet. Om nu ACRn blinkar har den ju någon sorts fungerande matning, troligvis från ena batteriet och jordmatningen vilket torde iaf utesluta avbrott i jordmatningen.

Förhoppningsvis är ACRn inte trasig.

 

 @Kane hann före🙂

 

Redigerad av buzzer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej testet misslyckas med att inte visa någon spänning, dvs att det ej är en sluten krets..

 

4 minuter sedan skrev Kane:

Det är ju omöjligt om det är kopplat som schemat och säkringarna hela. Du får flytta mätproben ett steg i taget i den kedjan och se var det blir spänning.

 

4 minuter sedan skrev buzzer:

Du har ju konstaterat att du har en bruten krets och relät blinkar snabbt antar jag? För att utöka felsökningen får du då spänningsmäta alla kopplingspunkter från battteriet fram till ACRn (eller tvärtom), dvs båda sidor säkringarna och både + och jordmatningen. Du har en del skarvkopplingar samt du har även en säkring till jordmatningen på ACRn. Har du ingen spänning vid "test 4" flyttar tex. du mätpunkterna stegvis mot batteriet för att hitta avbrottet. Om nu ACRn blinkar har den ju någon sorts fungerande matning, troligvis från ena batteriet och jordmatningen vilket torde iaf utesluta avbrott i jordmatningen.

Förhoppningsvis är ACRn inte trasig.

Gör nu som du blir tillsagd!

Läs noga igenom våra svar. Om nu batteriet är fulladdat och säkringarna hela borde du ha spänning vid test 4, om inte är någon kabel oansluten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Gör nu som du blir tillsagd!

Läs noga igenom våra svar. Om nu batteriet är fulladdat och säkringarna hela borde du ha spänning vid test 4, om inte är någon kabel oansluten.

Det var säkringen som var kass funkade ej under kontinuitetstest. Tusen tack 😱. Tyckte den såg hel ut men ser sotig ut vid ena stiftet;( 

B8077000-B559-4DC3-ACE1-3C5B985A022B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Det var säkringen som var kass funkade ej under kontinuitetstest. Tusen tack 😱. Tyckte den såg hel ut men ser sotig ut vid ena stiftet;( 

B8077000-B559-4DC3-ACE1-3C5B985A022B.jpeg

Så kan du ju få fundera på varför denna säkring löst ut. Som röda är på 10 A. Om det nu är säkringen mellan förbrukarbatteriet/husbatteriet och acr, så flyter det då mer än 10 A där när generatorn laddar..?? så då skall du kanske ha en grövre säkring där, beroende då på hur stor strömmen är som flyter genom den kabeln och den säkringen. Hur stor är säkringen på andra sidan, den mellan acr och startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...