Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Robban676

Propeller till buster xxl med yamaha 150hk 2-t,

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Buster xxl med en Yamaha HPDI 150hk 2-t på och hade lite funderingar över propellern och om jag kanske skulle byta då jag tycker båter beter sig lite konstigt.

Dels så tycker jag att det är svårt att hitta ett mellanläge där man vi kanske 11 knop börjar resa sig och när den planat så är man uppe i 22 direkt. Vill man ner till ca 15 kanske och drar tillbaka ytterst lite så vill den nästan sjunka ner helt. Svårt att hitta nått vettigt mellanläge.

Propellern som sitter på är rostfri trebladig men det står bara 21-M på den, inget mer. Den har av tidigare ägare fått sig någon lite kanstöt men inget allvarligt.

Jag är inte så intresserad av en extrem toppfart utan mer en behaglig båt i lite lägre hastigheter.. 15-25 knop.

 

Vad bör man ha.. ?

Har kollat på om man skulle gå upp på en 4-bladig men vad tycker ni vore lämpligt i tum och stigning?

 

Använder båten mest till lite fiske och dagsutflykter med familj och inte så mycket att åka fort med. Men vill ha en som även  går att köra lugn med men inte kanske behöva ligga i 6 knop .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten inte vill hålla sig i "mellanfart" kan bero på att motorn inte orkar, vilket jag starkt betvivlar i detta fall, men även att propellern inte är optimal för farten. Vilken stigning du ska ha på propellern är svårt att säga utan att veta vilken utväxling det är på din motor. Med utväxlingen i växelhuset kan man räkna ut ett förslag på stigning. Men sen beter sig olika propellrar, med samma stigning, lite olika. Om du vill fokusera på att ha bra kontroll på farten i lägre farter så kan du tjäna på en 4-bladig alternativt en 3-bladig med stora blad. Det kan kosta någon knop på toppen, men ger bättre grepp i lägre farter där det går tungt. Tänk också på hur du lastar båten. Försök få lite mer vikt fram i båten för en lägre planingströskel, vilket gör att du kan kontrollera farten bättre. Jag har en 150:a på en XL och jag har inte några problem alls att välja precis vilken fart jag vill. Jag kör en Mercury Enertia propeller, och den går att montera på en Yamaha med rätt hub-kit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ok låter ju som att det kan vara värt att kolla upp. vad har du för tum och stigning på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Robban676:

Dels så tycker jag att det är svårt att hitta ett mellanläge där man vi kanske 11 knop börjar resa sig och när den planat så är man uppe i 22 direkt.

Ganska vanligt beteende skulle jag säga. Tricket är att då man nått planingsfart sakta sänka till den fart man vill uppnå men fortfarande vara planande. Fast någonstans i mellanregistret mellan planing och plöjande funkar det dåligt. Min Yamarin 490 är omöjlig att få att gå bra i farter mellan 8-14 knop ungefär, trots stark motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer.. Låter precis om min. trodde det berodde på viss del till skit bakom rodret.

Ska nog prova med en fyrbladig och ganska stor tänkte jag för att se om jag kan få ner varvet och kanske få den att gå lite lugnare/stabilare. Kanske tänker galet men är inte riktigt duktig på just det här känner jag.'

Optimalt skulle vara ibland att kunna ligga på runt 12 knop pga lite farträdd dotter till viss del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, Robban676 said:

Hej. Ok låter ju som att det kan vara värt att kolla upp. vad har du för tum och stigning på den?

Jag kör en Enertia med 22" stigning. Jag tror diameter är 13 3/4, men jag är lite osäker. Min utväxling är 1:2,08, vilket ger en maxfart på 49kn vid 5850 varv och 6% slip. Men du behöver göra dina beräkningar med din motors utväxling, maxvarv och beräknad toppfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-08 vid 08:22 skrev Alanningen:

Jag kör en Enertia med 22" stigning. Jag tror diameter är 13 3/4, men jag är lite osäker. Min utväxling är 1:2,08, vilket ger en maxfart på 49kn vid 5850 varv och 6% slip. Men du behöver göra dina beräkningar med din motors utväxling, maxvarv och beräknad toppfart.

 

Ok.. är lite osäker på min utväxling då jag inte har några dokument etc på den. Kanske får höra lite med dom som handlar med Yamaha och buster härikring vad dom har för rekomendationer.

Fick för mig att en fyrbladspropeller skulle vara bättre för mig då jag aldrig utnyttjar maxfart utan vill ha den mer haterlig och smidigare i lite lägre farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...