Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Robban676

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Robban676

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok.. är lite osäker på min utväxling då jag inte har några dokument etc på den. Kanske får höra lite med dom som handlar med Yamaha och buster härikring vad dom har för rekomendationer. Fick för mig att en fyrbladspropeller skulle vara bättre för mig då jag aldrig utnyttjar maxfart utan vill ha den mer haterlig och smidigare i lite lägre farter.
  2. Hej Christer.. Låter precis om min. trodde det berodde på viss del till skit bakom rodret. Ska nog prova med en fyrbladig och ganska stor tänkte jag för att se om jag kan få ner varvet och kanske få den att gå lite lugnare/stabilare. Kanske tänker galet men är inte riktigt duktig på just det här känner jag.' Optimalt skulle vara ibland att kunna ligga på runt 12 knop pga lite farträdd dotter till viss del.
  3. Hej. Ok låter ju som att det kan vara värt att kolla upp. vad har du för tum och stigning på den?
  4. Hej. Jag har en Buster xxl med en Yamaha HPDI 150hk 2-t på och hade lite funderingar över propellern och om jag kanske skulle byta då jag tycker båter beter sig lite konstigt. Dels så tycker jag att det är svårt att hitta ett mellanläge där man vi kanske 11 knop börjar resa sig och när den planat så är man uppe i 22 direkt. Vill man ner till ca 15 kanske och drar tillbaka ytterst lite så vill den nästan sjunka ner helt. Svårt att hitta nått vettigt mellanläge. Propellern som sitter på är rostfri trebladig men det står bara 21-M på den, inget mer. Den har av tidigare ägare fått sig någon lite kanstöt men inget allvarligt. Jag är inte så intresserad av en extrem toppfart utan mer en behaglig båt i lite lägre hastigheter.. 15-25 knop. Vad bör man ha.. ? Har kollat på om man skulle gå upp på en 4-bladig men vad tycker ni vore lämpligt i tum och stigning? Använder båten mest till lite fiske och dagsutflykter med familj och inte så mycket att åka fort med. Men vill ha en som även går att köra lugn med men inte kanske behöva ligga i 6 knop .
  5. Hej! Funderar på om jag skulle montera ett ankarspel på min 25ft:s Albin för utvändigt montage. Kollade lite på om ett bandankarspel skulle kunna monteras på däck ovanför akterspegeln (typ ankormatic) eller om det skulle bli ett komplett med box på badbryggan. Finns det nån här som kanske har ett komplett spel ligger för försäljning? Vill ha det komplett med ev ketting/lina, kopplingsdosor och gärna ankarrulle osv . Skriv vad ni har, vad ni vill ha och vart ni finns så hör jag av mig om intresse finns Mvh//Robert
  6. Hej! Vi har en albin 25 dl -73 med en MD17C i..som för visso går utmärkt. Vi trivs med båten i allmänt men jag har under några år sneglat på om det inte skulle kunna få den att gå lite snabbare. Jag har konstruerat ett form av bärplan under badbryggan och även byggt om rodret lite för att få bättre styrning i låga hastigheter i hamnar etc. Men nu funderar jag på om det inte skulle kunna gå att få den till kanske 10-11 knop i march-fart ist för dom 7,5 som jag har idag. Jag vet att det kanske är överkurs men är lite sugen på att testa. Så min undran är allmänt om nån har förslag på motor som får plats i albin 25:an utan allt för stora insatser och hur mkt hk man bör sikta efter, turbo eller inte turbo utan att lägga en förmögenhet? Skulle helst vilja ha en motor som inte kräver så mkt databoxar eller dyligt och visst kanske det vore enklast med en Volvo Penta om det skulle kunna funka med mitt bef backslag men vet inte hur en tex 31:a eller 21:a är i skick/pålitlighet? Eller bör man kolla på att marinkonvertera en bil-diesel och då kanske få med sig lite volym och hk? Kanske nån här på forumet som har motor etc som den vill sälja?
  7. Hej bengt! Har du verktyget kvar? Tänkte ta tag I att byta rutorna I år.. Mvh//Robert Diener robert.diener@siemens.com
  8. Hejsan! Ok. hade en liten fundering på att gå till glasmästaren. Bra tips ang listen och kilen. Så fönstret resp plasten är alltså 5mm tjocka? Då ska jag nog försöka mig på att demontera rutorna. Vad ville du ha för monteringsverktyget? Och hur funkar det?(Har aldrig monterat sådan list förut) Mvh//Robert
  9. Hejsan! Vi har en Albin 25 DL -73 där jag skulle vilja byta kabinrutorna längst fram i ruffen och bak i akterruffen. Alltså inte dom på sidorna i respektive ruff det inte är något fel på sidorutorna. Är det någon som erfarenhet av leverantör på sådana rutor? Sitter ju gamla trötta lister runt som också garanterat är från -73 och som behöver bytas, vart får man ta i nya eller använder man aluram eller ? Finns det desutom möjligheten att ha det i akterruffen öppningsbart? Tar tacksamt emot tips och länkar... Mvh//Robert
  10. Vilka finns det som är duktiga på att renovera backslag? Rodahl?
  11. Hejsan Igen Kalle! Nej jag har inte fyllt någon lågriktionsolja i den. Detta preoblem har uppstått nu senare på säsongen. Det händer dock inte alltid. Slår jag på full back kraftigt och snabbt så tycker jag mig att det går lite bättre. kan det ändå vara wiren som måste spännas? Tänkte om det var så att det slog i då eller om det kanske är lagren..Vem kan renovera sådant? Har du renoverat sådant kalle och vet vad man ska titta efter? eller vem kan göra sånt..rodal? Mvh//Robban
  12. Hejsan! Tack föär svaren. Det har funkat hela säsongen och vad jag kan se så är inte läget ändrat på wiren. Den arm som styrs av wiren ser ut att gå i botten på motsvarande håll mot framåtläge. Det som du skrev om det som är slitet..Låter dessvärre väldigt troligt. Kan det komma smygande? Låter som jag får ta ur backslaget och se om någon kanske kan renovera det? //Robert
  13. Hejsan! Jag har en Albin 25 med en MD17C och ett MS backslag i..(tror jag) Hur som helst så har det börjat krångla lite sista delen av säsongen. När man ska lägga i backen så känns det som att backslaget tvekar/slirar någon sekund eller så innan det hugger i så att säga. Det händer inte alltid så det är det som är så skumt. Har kollat och fyllt på olja. Nån som har något tips eller vart man kan vända sig för att fråga mera? Mvh//Robert
  14. Hej Markus. Det är helt sant, dock så stör inte förbrukningen mig något nämvärt . Har tittat lite på Lombardini och även att sätta på ett bärplan för att lyfta upp baken lite. Verkar dock bli en slant som du säger.//robert
  15. Hejsan! Varinne och sökte allmänt på motorbyte i en Albin 25:a ,jag har idag en MD17C ( som funkar fint) i min och funderade lite på om jag på något sätt kunde få den att gå lite fortare då jag tycker om Albin som båt. Går idag ca 7 knop vid 1750rpm och strax över 8 vid 1900-1950 rpm med en 17x14 propeller. Vad skulle ni rekomendera för motor ( om så är möjligt) som skulle kunna passa in skapligt för att kunna köra kanske 12 knop? Och vad skulle en sådan kosta ny el beg..? Mvh//Robert
×
×
  • Skapa nytt...