Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst nyfiken

vatten jet ??

Rekommendera Poster

Gäst nyfiken

Varför finns så lite vattenjet drivna båtar i våra vatten ? Vad är naktdelen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst båtbyggarn

För dålig verkningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vadå verkningsgrad? många nya lätta och snabba båtar får det instalerat nu ! typ seedoo och vattenskidbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Lätta och snabba, ja. Onyttig skit, har du sett en bogserare med vattenjet? Vad fantaster än tror är verkningsgraden sämre än för en propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst en som har provat en

ja det har jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst en som har provat en

sök reda på ett jet agigat som heter traktor jet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Valfrid

OK om vattenjet behövs i yrkesbruk. Men annars i fritidsbruk är det helt oendamålsenligt och slösaktigt. Och det där med vattenskidåkning är ett j-vla okynneskörande som det borde bli stopp på. Det är inte alls vad som menas med fritidsbruk. Fritidsbåt körs från punkt ett till punkt två och där stannar man minst 3 timmar. Seglare kan ju vingla på fram å tillbakas bara dom inte ligger och snurrar i samma fjärd. Det bör bli slut på allt okynneskörande, om inte annars så med lagar och förordningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nyfiken

hej Valfrid, har du inte tänkt på att stanna på land istället, du som bara åker från A till B där finns ju vägar att hålla sig till så att du inte kör fel efter ett 3timars stopp ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Valfrid

Svar till nyfiken. Om jag håller mig på land så lär inte okynneskörningen ändå minska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Esaja

Förbjud tillverkningen av vatten jet apparater. Endast för yrkesbruk om behov finnes på dispens. Hårda bud men så får man slut på terrorn av dom små jettarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Måste vara bra med vattenjet i grunda vatten, typ älvar etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Valfrid

Vattenjet borde fungera i grunda vatten. Men undrar hur det är om det finns mycket sjögräs och annat skit. DET KANSKE STORKNAR. Kanske någon har erfarenhet av medelgrunda och jävligt grunda vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viken

Minor 34 WR, djupgående med vattenjet 45 cm! Farten går ned ca: 10% med samma båt och motor vid axeldrift och djupgåendet ökar till 1,1 meter. En idealisk båt för oss har grunda behov samt vill kunna snurra båten runt sin egen axel! Läs Båtliv 2/03!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danny

Verkningsgraden för vattenjet är inte lika bra som propellrar vid låga hastigheter iaf. Vissa båtar är oxå otroligt svåra att backa med med vattenjet då styrförmågan är rätt dålig. Sedan är det relativt lätt att ha sönder även vattenjet och impellrar. På grunt vatten är det väldigt lätt att suga upp småsten/grus vilket lätt skadar impellrar. Impellrarna kan vara rätt dyra oxå så det ställer till lite problem ibland. När jag gjorde lumpen (KA1) körde folk sönder aggregaten/impellrarna hela tiden genom att det sögs upp så mycket småsten och grus. Blev väldigt dyrt att byta iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Om man läser lite vad vattenjettillverkarna själv skriver om när det är bra att ha vattenjet, så är det till båtar som har en fart på 25-40 knop. Sen är det inte säkert att det är bra då heller, det hänger bl a på skrovform, vikt och motorstyrka. Men om nu båten har den rätta skrovformen, motor m.m. och man vill åka ungefär 30 knopp så är vattenjet att föredra. Varför? Verkningsgraden blir faktiskt bättre än med drev. Det beror nämligen på att vattnet närmast skrovet (ca 10 cm) färdas framåt med samma fart som båten och åker då enkelt upp i intaget till jetten och får där ökad fart för framåtdrift. Drevet däremot sticker ner och skapar ett motstånd i vattnet som kostar effekt. Sen är det sant att vattenjetten kan dra in sten, men då åker man på ställen där drevet inte hade kunna ta sig fram på. Talade med en som kör vattenjet i Vindalsälven. De har kört ca 450 timmar utan att behöva byta impeller. Där är det bara sten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Stridsbåt 90 har vattenjet och ser rätt frän ut, används för övrigt som lån av Sjöräddningssällskapet som räddningsbåt på en hel del räddningsstationer (tror de har totalt 10 Stridsbåt 90 till låns nu).

En lite mindre båt med vattenjet skulle vara rätt kul, typ Buster XL el XXL med en Yamaha F115 Jetdrive (Länk motor).

 

Den motorn är ganska tyst (har en F115 med vanlig propeller själv). Då skulle man kunna köra på många intressanta platser som man vanligtvis inte vågar sig in på.

 

Är det nån här som har en vattenjet som kan dela med sig av sina erfarenheter?

 

 

 

post-1495-1394234494,9087_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkningsgraden är som det sagts tidigare sämre på vattenjet än på propeller. Någon skrev att vattenjetvbåtar var svåra att manövrera bakåt? Det förstår jag inte riktigt, vad handlade det om för båt i så fall? De vattenjetar jag kört har mycket bättre manöverförm´ åga än de flesta andra båtar bara man har lärt sej hantera de. Tycker vattenjet är grymt praktiskt även om verkningsgraden är sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte all fritidsbåtsverksamhet okynneskörning?

Det är väl ett fritidsnöje oavsett om man är ute och kuskar fram mellan punkt A och punkt B, eller om man åker från punkt A till punkt A med vattenskidor efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med en granne som säljer stora båtar. de hade haft inne en Storebro J32 eller vad dom nu heter. Enligt honom är det många som drar öronen åt sig för sådana för att de är så krångliga att manövrera jämfört med vanliga båtar. När man ska lägga till får man hålla på och justera väldigt mycket med olika reglage för att det ska gå smidigt. Men det är väl kanske en vanesak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vart kan man finna regeltexten att man måste stanna på punkt b i 3 timmar för att kallas fritidsåkande?
Och seglare är okej om man inte snurrar runt i samma fjärd... Hur klassar man alla optimistjolleläger och liknande som kajkar sunt i samma fjärd? inte fasen är det yrkestrafik i alla fall.
Är det någon som vet om det finns någon liknande regel för bilåkande, att man måste stanna på punkt b i 3 timmar? Måste i sånna fall tala om det för brorsan som åker runt i sin porsche enbart för nöjes skull...
Skärp er alla som siter och klagar på allt och alla som inte passar in i erat eget liv och inse att folk är olika. Lär er leva med det, för vattenskotrar och vattenskidor lär aldrig bli av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag en båt av storleken som en J32 så skulle jag i alla lägen föredra vattenjet driften när det kommer till manövrering.

Visst beror det säkert på att jag har lärt mig genom en faslig massa övning att manövrera vattenjet (särskilt då dubbla det är är fråga om här). Det jag däremot inte fattar är varför det oftast sitter bogpropellrar på dessa båtar det anser jag vara helt onödigt när det ändå går att flytta båten helt i sidled.

 

Vattenjet ger överlägsen manöverförmåga jämfört med propeller/drev det är min uppfattning och ett av skälen till att skaffa båt med vattenjet. En annan är att man inte har något snurrande under båten, vilket kan vara bra vid tex dykning.

 

Nackdelarna är väl att det är dyrt och att det dessutom är dyra delar till en vattenjet.

 

När det gäller att få sten och annan skit i jetarna så är det nog så att det enklast händer vid backmanövrar då jetstrålarna riktas ned i sjöbotten och rör upp det som finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå vattenskidåkning är okynnesåkning.Vad e du för en torris som påstår nåt sådant?Åker ej vattenskidor själv men låt dom som vill göra detta fortsäta med det.I vår sjö finns det särskilda platser för detta.Ja herregud va folk får för sej knepiga grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten jeten funkar utmärkt förutom i låga hastigheter...kan va svårt å komma till bryggan men efter lite träning går du plätt lätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Först och främst Valfrid vet inte vad han snackar om och i övrigt så är det som alla andra debatter om vattenjet...massor med fördomar och gissningar. När jag gav mig in i att byta maskin i min båt så trillade jag över just en stor diesel och en vattenjet. Trotts att nästan alla jag känner avrådde mig från detta (kunnigt yrkesfolk/varvsägare) så inhandlades paketet med en Hamilton 291 jet och en 350 hk volvodiesel och montering började.

När jag under monteringen läst på mera om vattenjet så stötte jag gång på gång på massor med olika missuppfattningar om vattenjet. Dessa var ibland helt felaktiga och ibland delvis...det verkade mest som om dom som snackade om det inte hade en aning om vad det handlade om utan istället uttalade sig bu om saker som inte visste något om. Denna debatt är inte annorlunda förutom vissa undantag.

Jag bestämde mig för att prata med dom som vet i Sverige och sen efter det så pratade jag med alla jag kunde få tag i utomlands för att få rätt fakta och uppgifter. Detta hjälpte mig en bra bit på väg att kunna förstå det hela lite bättre.

Först och främst så är verkningsgraden på en jet en väldigt specifik sak, den kan beräknas och omräknas på massor med sätt och dom stora faktorerna i detta är bottenvinklar på skrovet, vikt och motorstorlek. Generellt om man nu gör en tummregel som ska försöka passa in på så mycket som möjligt så är verkningsgraden kontra propp sämre under farter av ca 18 knop. Men jag känner till folk som har monterat vattenjet i deplacementbåtar med mycket gott resultat och vinst. Men å andra sidan så ha man andra faktorer med en propp som gör att beräkningarna går isär beroende på att där har du något som släpar i vattnet och skapar turbulens (roder/axel/drev). Det var det första, för det andra att det är dyrt är delvis sant men det går att hitta aggregat till hyfsade priser om man letar lite och frågar om återförsäljare har inbytesaggregat liggande. Varför det inte används i fritidsbåtar mera beror till största del att det är en teknologi som många inte känner till eller vill försöka lära sig/fördomar. Många båttillverkare vågar inte satsa på att erbjuda modeller med det förutom dom mindre leksakerna typ seedo med flera.
Att delarna sen skulle vara dyra till en vattenjet är också felaktigt, en impeller kostar ungefär lika mycket som en bra propp och att laga en impeller kan man göra hos den lokala propptrimmaren. Sen är en vattenjet uppbyggd av ytters få rörliga delar vilket gör att nästan ingenting kan gå sönder...
Det är en rak axel, 2 kullager och en impeller, gångtiden för en hamilton innan någon form av service (förutom anodbyten) ligger på 5-6000 timmar. Försök med att köra ett drev så länge utan att titta till det.
Maskiner som är kopplade till en vattenjet kan i övrigt inte bli överbelastade, det är samma konstanta motstånd hela tiden eftersom det är en pump som drivs, du kan lasta båten hur du vill och köra i vilka väder du vill och maskinen jobbar alltid lika mycket och drar lika mycket soppa...enkelt att räkna förbrukning. Detta ger en lång livslängd på maskinen.
Övrigt så är manöverförmåga utomordentlig/oöverträffad på alla håll med en jet och att manövrera kräver inget mera rattande än en vanlig båt. Du har fram och back i en spak som på en vanlig skuta och sen en ratt. Varvtalet behöver du inte röra för du reglerar allt med skopan på jeten.
 
Detta är bara några av fördelarna med jet, om ni undrar mera så kan ni kontakta mig så har jag massor med bra läsning att erbjuda och om ni vill veta lite mera om hur min ombyggnad ser ut så har jag lagt upp en del bilder på det här på siten. Min båt kommer att toppa runt 27 knop när allt är monterat och klart (toppar idag 23) och marsch i runt 18-20. Vattenjet tror jag är en av dom bästa valen jag har gjort, det kommer att ge mig enkelt och effektivt båtägande många år framöver. Min båt är 9*3 meter och väger 5 ton.

//Mats

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mats!!!

 

Jag har lite funderingar kring vattenjet, men tänkte börja lite med dom mindre modellerna en vattenskoter tex och arbeta mig uppåt.

 

Det finns ju många fördelar med vattenjet inte bara att man kan ta sig in på grundare vatten utan att det finns mindre som kan gå sönder om olykan är framme och man går på grund. På dom flesta fritidbåtar idag sitter ju aquamatic eller utombordare som är mycket känsliga och desutom sticker ner en aning från båten så om det tar i så borde ju drevet/utombordaren få mycket stryk. men en båt med vatten jet sitter ju jetten i höjd med båten och borde klara sig bättre. Jag kan inte så mycket om just vattenjet men det verkar som om det är störst problem vid backning tex från en strand då jetten öppnar framåt och suger in massa skräp men det kanske är överdrivet jag vet inte har alldrig haft någon vattenjet men har stroa funderinga på att skaffa det!!!

 

PS Vad kosstar ett jettagregat??? Nytt/Beg

 

MVH REXCO

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej :)

 

Att en vattenjet suger skräp är i sig inget problem, den kan hantera allt som kan ta sig igenom gallret...förutom tampar och sånt som på allt annat propellerdrivet lindar sig runt axeln oh fastnar i impellern.

Sand grus och tång är inga problem alls. Jag har satt igen min 291 en gång och då var det hårdpackad tång som tillslut satte igen helt, den gick fortfarande framåt men varvtalet ökade men båten rörde sig inte snabbare. Bette skedde bara för att jag låg och körde på väldigt grunt vatten med mycket tång. Just Hamilton har som tillval en gallerrensare som man inifrån båten kan rensa gallret med. Så det ställer sällan till problem. I plan så plockar jeten inte upp någonting, då kan du köra den nästan upp på land innan den börjar suga slam. Jag har kört min 5 tons dam på ca 50 cm grunt vatten och inte ens lämnat ett slam moln efter mig. :)

En pump i den storleken som jag har kostar begagnad ca 35.000:- begagnad om du hittar en, jag hade tur att hitta ett komplett set med maskin jet och kontrollsystem komplett för 100.000:- nypris var över en halv miljon från början. Jeten var dessutom nyrenoverad av TranAuto. Kolla med TransAuto i Södertälje om dom har några begagnade liggande annars är det bara att vakta annonsmarknaden eller köpa en ny. Dom dyker upp emellanåt.

 

Vattenjet är kul! Kul att köra kul att äga och en kul teknik. Udda, och väldigt många kallar dig både galen och idiot tills dom fått åka med en sväng och gjort tvära stop, skarpa svängar och åkande på vatten du knappt vill paddla kajak på. :)

 

För mig som dyker och förare av gods i skärgården så är vattenjet en av de bästa alternativen. Lycka till och har du fler frågor så ör det bara skriva en rad i gästboken.

//Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Mats!!!

 

Få se när projektet tar fart??? Synd bara att det är detdär med pengar som alltid hindrar framfarten!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju det :) Mitt maskinbyte började med att jag bara skulle byta till en större volvo (aqad41) men behålla drevet...du ser ju på bilderna hur det slutade :D Saker har ju en tendens att eskalera. Håll utkik efter lite annonser så kommer du hitta både färdiga båtar med jet och lösa aggregat för hyffsade pengar. Blocket har just nu ett par roliga leksaker till salu med bensinare och jet aggregat. I denna lilla custom RIB http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=40276&kid=2&tid=3 sitter systermaskinen och jet till den jag har :D Min maskin var monterad med en likadan i en forskningsbåt uppe vid Umeå.

 

Just Hamilton jetar är svårare att hitta eftersom dom är av så bra kvalite så att dom som äger dom behåller dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg någonting iform utav Steyr Motors eller något kan de vara nått.

 

Dom verkade billiga iaf verkar vara Amerikanskt??? Känner du till dom???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...