Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
sege

Förlänga solcellsventilator

Rekommendera Poster

Jag ska byta en solcellsventilator och behöver sätta dit en extra 'stos' för att nå ner till undertaket. Det är ~90mm från ovankant fördäck till insida tak inne i förpiken vilket gör att ingen ventilator är lång nog och det blir fantastiskt fult.

 

Skulle vilja hitta en rörbit som gå rutanför tänkt ventilator (Day & Night, yttermått 115mm tror jag (håltagning 120mm har jag hittat iaf)) och sen har en ram på insidan som sitter mot taket inne. 

 

Ungefär som Rocas vanliga enkla ventilator är uppbyggd:

https://www.seasea.se/värme-ventilation/ventilatorer/ventilator-rostfri-roca

 

Något förslag? 

 

Någon som förstår hur jag menar? :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ”rör” som går inuti hålet ut mot ventilatorn. Är det kanske ett sånt du menar?

Röret är ca 5 cm brett och täcker det mesta av genomföringen genom däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, ChristerN said:

Jag har ett ”rör” som går inuti hålet ut mot ventilatorn. Är det kanske ett sånt du menar?

Röret är ca 5 cm brett och täcker det mesta av genomföringen genom däcket.

Menar typ ett sånt här:

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/ventilation/ventilgaller/flans-plast-vit-slang-75mm

 

Fast med innerdiameter som passar en sån här:

https://www.seasea.se/solcellvent-rf-day-night

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röret som sitter i ventilatorerna på min båt är lösa och flänsen sitter på en separat del under röret.

Röret har samma diameter som flänsens överdel. Borde inte vara svårt att hitta något rör som har samma diameter och kapa till lämplig storlek. Om det är det du är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/4/2022 at 6:29 PM, ChristerN said:

Jag har ett ”rör” som går inuti hålet ut mot ventilatorn. Är det kanske ett sånt du menar?

Röret är ca 5 cm brett och täcker det mesta av genomföringen genom däcket.

Nah, skulle behöva ngt sånt här:

https://www.bauhaus.se/stos-till-fresh-tl-f?gclid=Cj0KCQiAjJOQBhCkARIsAEKMtO0d-kn-Wa2Opk700dNl-x8XP9fVUl9Nw1Jc-_QJru2LJd-pP1J4pQ0aApJDEALw_wcB

 

Fast snyggt, som går att trä över ventilatorn på insidan av båten och skruva i innertaket. Typ. Ventilatorn är ~7cm lång, däcket är 2cm tjockt och undertaket är kanske ytterligare 8-9 cm ner. Så som det är nu slutar ventilatorn mellan däcket och innertaket, blir så där.

 

Försöker ta någon bild kanske för att göra mig begriplig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/5/2022 at 1:52 AM, ChristerN said:

Röret som sitter i ventilatorerna på min båt är lösa och flänsen sitter på en separat del under röret.

Röret har samma diameter som flänsens överdel. Borde inte vara svårt att hitta något rör som har samma diameter och kapa till lämplig storlek. Om det är det du är ute efter.

Mjo, precis det jag är ute efter men gärna med en fläns i ena änden så det blir snyggare inne i båten. Inbillar mig att ett 125mm-rör borde ha lagom innerdiameter men jag har dålig google-fu i det här ärendet. 😕

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev sege:

Mjo, precis det jag är ute efter men gärna med en fläns i ena änden så det blir snyggare inne i båten. Inbillar mig att ett 125mm-rör borde ha lagom innerdiameter men jag har dålig google-fu i det här ärendet. 😕

 

 

Möjligt att ett sådant rör passar. Den lösning jag har har ett löst rör inne i hålet och avslutas med en fläns som är skruvad uppåt i undersidan av däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal varianter på ventiler, Googla t.ex på takventil:

 

Biltema:

image.png.cd35629417ffd2b287762cf5890cb607.png

"Frånluftsdon" från Bauhaus att fästas på 125mm rör:

image.png.e6f3ca7c2ff3f9cfb6c1091182546df5.png

 

Tallriksventil från Jem & Fix:

image.png.ede26e6cb3e4020d6f847ebe62b29f18.png

 

Och det finns massor av andra varianter att fästas i ventilationsrör om man letar. Fast det kanske inte är detta du letar efter?   😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på jakt efter rör, utan eget lock. Måste kunna komma upp med fingret till av/på-knappen på solcellsventilatorn så blir ändå inte rätt. 

 

3D-skrivare to the rescue snart. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite bilder. Noterade precis att Biltemas solcellsventilator (som jag har till annat projekt) precis når ner till undertaket faktiskt.

 

Day & Night som jag tänkte använda är klart kortare och tar slut mellan undertak/däck.

 

På bilden sitter Biltemas på plats, kanske får bli den ändå. Rensar jag bort alla gamla rester kommer den bli ganska lagom lång. 

 

(bortse från rester och ringen på undertaket, dessa är från tidigare ventil som är borttagen).

IMG_5093.jpeg

IMG_5094.jpeg

IMG_5095.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som söker skall finna!

 

https://www.amazon.se/Ø-150-mm-6-tum-inloppsfläns-vit-plast-ventilationskanal-rör-väggplatta-tapp/dp/B07ZDD21G6/ref=cm_wl_huc_item

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...