Jump to content
Wednesday 19 February 2025
ThomasVikhog

Rost på sumpen KAD

Recommended Posts

Jag såg 2016 att sumpen rostar på min KAD42. Men inga läckage av vatten synliga. Se bilder i inslaget nedan.

Båten har vinterförvarats ute med god ventilation fram till 2017/2018, då jag såg att det kondenserade fukt på motorn. Sedan dess stängs all ventilation på vintern och jag har en adsorptionstork (35W) i maskinrummet, som håller fukten under 60% - ingen kondens, torrt och fint.

2019 började både sjövattenpumpen, cirkulationspumpen och knät att läcka och motorn stod med fukt konstant under hela säsongen.

I november 2019, efter att jag bytt dessa komponenter rostfixade jag så mycket jag kunde och skyddade med Dinitrol RC900 och målade VP grön på det. Se bilder i förra inlägget.

Nu i oktober 2021 såg jag åter små rostskador på samma ställe på sumpen. Oj va trist - redan tillbaka, jag som hoppades på 3-5 år...

Se bild 4755. Dessa skador började jag att skrapa på, sedan borsta och slutligen slipduk. Se bild 5183.

Denna gång använde jag en billigare tysk "Rost-omvandlare" från Amazon, se bild 5193.

Jag hoppas att det håller sig friskt längre än 2 år denna gång.

Andra förslag och erfarenheter?

IMG_4755.JPG

Edited by ThomasVikhog

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Kanske ni kan se HEIC bilder ändå.

Här är bilderna i ett annat format.

 

5183

5183.jpg.0376680295c62686076ce137eaa3b920.jpg

 

5193

5193.jpg.bb1ef8efd604a399f83a050834d9b211.jpg

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad tråkigt att RC900 inte fungerade, speciellt som jag köpt 2 flaskor med extra lång slang för att fixa rost på sumpen / oljetråget. Har varit för mycket mer akut så flaskorna ligger i båten orörda.

 

Frågan är om jag skall måla på Dinitrol RC900 nu när jag köpt eller direkt satsa på Brunox epoxi eller den här okända tyska amazon rostomvandlaren.
Följer med spänning tråden.

Subjektiv test?

https://test-vergleiche.com/sv/rostumwandler-test/

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är alltid svårt att säga. När det inte fungerat kan man alltid skylla på att underarbetet varit dåligt, fett eller olja som inte försvunnit med thinner...

Jag hade nog använt RC900 som du nu dyrt skaffat. Men håll koll på ytan och kontrollera. 90% av min yta är fortfarande efter 2 år bra med RC900. Frågan är hur mycket bättre ett annat medel är.

Rekommendationer på internet är oftast betalda av någon, så man får kolla källan.

Den jag köpte på Amazon heter Weicon (400ml 14 Euro). Jag återkommer om 1 eller 2 år om hur bra den var...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Thomas

Har inte fått tummen ur men nu står det högt på att göra listan i vår.

 

Hur har det gått med din målning av oljetråget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotack - man får jobba lite med det varje år. Men jag oroar mig inte speciellt för det.

Nytt för i år är att den gröna färgen flagnar av, på ställen som jag inte varit och mekat med.

 

Rostomvandlarna fungerar hyfsat bra, några ställen (under upp vid skruvarna) är svåra att komma åt.

IMG_2965.JPG

IMG_2963.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har oxå en oljesump som behöver lite TLC.

Eftersom det är supertrångt under motorn funderar jag på om den gröna färgen går att rulla på eller är det bara pensel som gäller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev skippeer:

Har oxå en oljesump som behöver lite TLC.

Eftersom det är supertrångt under motorn funderar jag på om den gröna färgen går att rulla på eller är det bara pensel som gäller?

Det är väl måttliga krav på finish under oljetråget så det är väl bara att kladda på.

 

Ett tips om det är riktigt svåråtkomligt. Jag hade problem med bottenfärgsmålning ovanpå rodret och varje höst fick jag köra in spackelspaden och skrapa havstulpaner. Jag tog en bit vanligt paketsnöre och doppade i färgburken. Drog snöret fram o tillbaka i den smala springan så färgen ströks av. Efter det blev det ingen påväxt längre.

 

Samma metod borde kunna användas under motorn om utrymmet är trångt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...