Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
skippeer

Limma ihop plast och metall ?

Rekommendera Poster

Lyckades klanta mig då jag bytte däck på syrrans gamla bil, träklossen på domkraften gled så att trycket kom på "plastlisten" som sitter undertill på sidan (under fram och bakdörren).

Några plastklipps som håller plastlisten gick sönder.

 

Har promenad avstånd till Jula och byggmax,  jag tänkte limma mha Lim/byggfog SP054, Funkar det på plast och metall?

Alternativt får jag åka till Biltema och shoppa BT Multibond som verkar lovande.

 

Några spontana tips på lämpligt "lim/fogmassa"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa original plastklips, om det nu bara var dessa som gick sönder? 

 

Promenera kan du väl göra ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Varför inte köpa original plastklips, om det nu bara var dessa som gick sönder?

Plastlistens detaljer runt några klipps gick oxå sönder så limma blir en quick and dirty lösning. 2/3 delar av plastlisten sitter fast så tanken var att spruta in något svart lim/fogmassa... 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev skippeer:

Plastlistens detaljer runt några klipps gick oxå sönder så limma blir en quick and dirty lösning. 2/3 delar av plastlisten sitter fast så tanken var att spruta in något svart lim/fogmassa... 

 

 

Det beror ju på vad det är för typ av plast, feta plaster är ju generellt  svåra att limma, men någon form av mjuk fog/lim kan ju funka.

 

Biltema har ju Marintätning, som liknande sikaflex, den skulle kunna funka:

https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-2000040775

 

Annars tycker jag som nämnts tidigare att det bästa vore att byta ut de trasiga delarna till nya originaldelar, om det går att få tag på beroende på hur gammal bilen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev No_jah:

Annars tycker jag som nämnts tidigare att det bästa vore att byta ut de trasiga delarna till nya originaldelar

Men…! En lite bit av en förmodligen svindyr (ja, även bilprylar är dyra) har lossnat och behöver åtgärdas. Klart det enklaste är att limma! Jag har limmat såna lister med vad jag har hemma och svart Sika har funkat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det allra bästa vore ju förstås att trådskaparen lär syrran byta hjulen själv, så hade denne sluppit detta huvudbry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kan klanta sig (ej könsbundet om nu kön finns, samhällsdebatten spretar...) grundproblemet är att V40 saknar fysisk plats där jag kan lyfta den med domkraftens runda platta, en träbit krävs som distans och den gick sönder och då tog ”sidokjolen” stryk. 

 

Fogmassor ligger i båten 100 mil bort, i garaget finns inget.

Får testa med typ MS polymer fogmassa och be en bön att det limmar på ”sidokjolen”. Blir en tur till BT

 

Multibond är MS polymer

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571

 

Finns rapid variant men jag är fundersam om den härdar för snabbt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev skippeer:

Alla kan klanta sig (ej könsbundet om nu kön finns, samhällsdebatten spretar...) grundproblemet är att V40 saknar fysisk plats där jag kan lyfta den med domkraftens runda platta, en träbit krävs som distans och den gick sönder och då tog ”sidokjolen” stryk. 

 

Fogmassor ligger i båten 100 mil bort, i garaget finns inget.

Får testa med typ MS polymer fogmassa och be en bön att det limmar på ”sidokjolen”. Blir en tur till BT

Det går nog bra.

Se till att göra rent ordentligt först bara, jag vet inte riktigt vad som är bäst, aceton och liknande lösningsmedel är nog lite väl starta, men tex isopropanol kan nog funka bra, det bör finnas på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var jag skulle jag limma med nån form av epoxibaserat.

 

Råkade ut för nästan samma sak. Skulle hjälpa en god vän med deras lilla Toyota, modell handväska. Fanns inget bra ställe att lägga domkraften å stora garageliften funkade inte heller! Så jag lyckades naturligtvis kröka till en plåt där ordinarie sax-domkraften skall sitta. Det gick att räta ut å sen fick jag använda den domkraften. Bilar...

 

Men...limma  du med epoxiliknande alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @Ruskpricken, tack för tipset.

Jag löste det den här gången mha MS-polymer, Tremco SP054, lite förvånad över att Jula var så mycket dyrare än Bauhaus men det blev närmsta butiken trots det högre priset.

Målet var att fixa bilen i förra veckan innan vintern kom till västkusten, troligen mer snö nu efter några dagars snöande än vi fick 17 november 1995. Bra motion sägs det ....

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...