Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Abod

Nybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

jag funderar på köpa en Motorbåt Marieholm 24

tänkte fråga om några tips innan jag köper båten.

tack i förhand 

Redigerad av Abod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Ja det finns mycket att kolla på en sån gammal båt och det dyraste och mest kritiska är ju motorn, vad är det för motor i den du är intresserad av? Vet vi det är det lättare att ge konkreta tips?

 

Beroende på hur stort det är kan kapellet också bli en stor utgift om det är i dåligt skick.

Så finns det oklarheter eller defekter rörande motor så leta upp en annan båt om du inte är motorkunnig och är kapellet trasigt så kolla med en kapellmakare vad ett nytt kostar och pruta ordentligt.
Övrig utrustning ska testas, kör igång kyl, värmare, spis, länspump och lampor och övrig utrustning, lita inte på att säljaren säger att det funkar utan kolla själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Marko

båten är hardtop så ingen kapell

motoren är väldigt gammalt 

Motor: VP AQ260A Drev: VP 280 Årsmodell: 1974 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG och förhoppningsvis till båtlivet!

 

Nya dynor är också relativt dyrt, samma taktik som kapell.

Dåligt skick ---> pruta.

 

Räkna med runt 3500:- kronor (kanske 4 000) per stor dyna så kommer du rätt nära totalpriset för alla ryggstöd, ev. smådynor etc.

 

Nu behöver inte gamla dynor vara dåliga faktiskt.

Vi har kvar originaldynor från 1980 och de är förvånansvärt fräscha.

De luktade inte så gott när vi köpte båten, men efter att ha hyrt en möbelvåttvätt och fått bort all gammal skit så är det väl egentligen bara färgen man skulle ändra på om man köpte nya dynor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Abod:

Tusen tack Marko

båten är hardtop så ingen kapell

motoren är väldigt gammalt 

Motor: VP AQ260A Drev: VP 280 Årsmodell: 1974 

Jag hittade annonsen och det där med att en hardtop inte ska ha kapell köper jag inte, det ska inte regna ner i den typen av båt, dynorna blir ju förstörda och där ska du ju kunna sitta och t.ex äta när det är dåligt väder.

Och har det nu regnat in under en tid så hade jag gått därifrån utan att ens undersöka mer. Det finns gott om båtar till salu.

Saknar du tidigare erfarenhet av båtar och båtmekande så är mitt råd att fortsätta att leta.

Mycket är ju gjort men nya dynor och fixa elfel kostar och tar tid så bättre att köpa en "färdig båt"

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu köpte jag den faktiskt, allt fungerar som det ska, inte så frash dynor ...OSV, men jag fick bra pris lite renovering under vinter om det går och att fixa en toa i båtten.

nu jag behöver vinter och sommar plats i stockholm

båten ligger i tyresö då har jag skickat medlem ansökan till tyresö båtklubb 

men jag har ingen införmation om detta, jag uppskater om ni kan tipsa mig :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Abod:

nu köpte jag den faktiskt, allt fungerar som det ska, inte så frash dynor ...OSV, men jag fick bra pris lite renovering under vinter om det går och att fixa en toa i båtten.

nu jag behöver vinter och sommar plats i stockholm

båten ligger i tyresö då har jag skickat medlem ansökan till tyresö båtklubb 

men jag har ingen införmation om detta, jag uppskater om ni kan tipsa mig :)

 

Lycka till!

Vi hjälper dig med goda råd och glada tillrop om du så önskar och lägger ut frågor om hur man skall göra för att reparera eller byta ut saker som inte funkar.

Man kan ju hoppas att motorn från början varit försett med fäskvattenkylning, då håller dom längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Abod:

nu köpte jag den faktiskt, allt fungerar som det ska, inte så frash dynor ...OSV, men jag fick bra pris lite renovering under vinter om det går och att fixa en toa i båtten.

nu jag behöver vinter och sommar plats i stockholm

båten ligger i tyresö då har jag skickat medlem ansökan till tyresö båtklubb 

men jag har ingen införmation om detta, jag uppskater om ni kan tipsa mig :)

 

Grattis till köpet och hoppas att allt kommer att fungera bra. 
Men jag hade nog börjat med det lilla kapellet för att hålla båten torr. Den snutten kan inte kosta så många tusenlappar?

 

DD83D8DE-7053-4BC7-B37D-07138D00E1C1.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Makro:

Grattis till köpet och hoppas att allt kommer att fungera bra. 
Men jag hade nog börjat med det lilla kapellet för att hålla båten torr. Den snutten kan inte kosta så många tusenlappar?

 

DD83D8DE-7053-4BC7-B37D-07138D00E1C1.jpeg

En klassiker, numera är väl denna en veteranbåt, och du kan gå med i en veteranbåtsförening.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Abod:

Vad betyder det?

Det finns några olika sådana föreningar

Här är en länk till en utav dem.

Förr hette dom ungefär ”träbåtsföreningar” men även plastbåtar blir ju gamla... tom äldre än många träbåtar.. Man brukar klassa båtar äldre än 30 år som veteranbåtar, men det kanske varierar.

Dom här föreningarna ordnar med träffar och brukar synas till på båtmässor etc.

Även dokumentation, historik och en massa annat.

 

Sedan finns det märkesklubbar som samlar ägare till ett visst båtmärke eller en speciell modell.

Det finns en klubb för Marieholms Concorde, man kanske inte för din båt... men du kan ju alltid starta en sådan!😛

I dessa klubbar brukar man tipsa varandra om reparationer, renoveringar etc, det finns även sådana som tagit fram nya reservdelar till sin båttyp, då sådana inte har kunnat uppbringas på annat sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en annan sak:

Om du skall beställa ett nytt kapell, gör det nu!

Senare på året och i början av nästa år kan det vara så att kapellmakarna har sin orderböcker fulla, jag har dessutom sett att någon, eller kanske några ”kapellmästare” har höst- och vinterrabatter, dom vill väl ha ett jämnare flöde av jobb över hela året kan tänkas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man brukar klassa båtar äldre än 30 år som veteranbåtar

Nej, det brukar man inte. 
30 år är gränsen för bilar; båtar från 1991 är inte veteranbåtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej, det brukar man inte. 
30 år är gränsen för bilar; båtar från 1991 är inte veteranbåtar. 

Ok... men trådskaparens båt kanske ändå kvalar in i kategorin? (om den är byggd innan 1991).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok... men trådskaparens båt kanske ändå kvalar in i kategorin? (om den är byggd innan 1991).

Tja… varför då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Tja… varför då..?

Nä, det vara ju bara en tanke, måhända förflugen.

Kanske bättre att leta efter en ”Marieholmsförening” om nu intresset finns hos trådskaparen.

Jag själv var aldrig medlem i Nimbusföreningen under tiden jag hade en sådan båt, de problem jag inte kunde lösa helt på egen hand, frågade jag mig till råds, inte sällan på detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan inte fatta är båt plats vinter ich sommar platser.

 

jag hade skickat ansökningar till alla båtklubbar i Tyresö området.

jag ficj svar av Trollbäckens Båtsällskap och är medlem nu i klubben. 

Jag fattar inte om jag fick plats eller inte 

Min båt finns kvar parkerat vid gamla ägaren och jag fick lämna båten där tills jag hittar båtplats. 
 

Bruka man vänta länge för att få sommar plats i en klubb eller måste jag vänta till nästa sommar? Jag är verkligen i behövs av lite rådgivning. 
 
jag vill absolut inte stora grannarna eller personen jag köpte båten av, och det kändes fel att åka till min båt hos annan person brygga.

 

jag uppskattar mycket alla infö jag får 

tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Abod:

och är medlem nu i klubben. 

Jag fattar inte om jag fick plats eller inte 

Medlemsskap garanterar för det mesta inte en plats, varken sommar- eller vinterplats. Man brukar välja en båtklubb där det finns chans att man får en sommar/vinterplats enligt önskemål, tex som i ditt fall hade jag valt en klubb som har lediga platser och gått med i den. Ofta betalar man medlemsavgift samt avgift för sommar- och vinterplatser separat, om man får några.

Om klubben du nu har blivit medlem i ligger optimalt till så kan du ju leta efter en annan klubb som har lediga platser och vara med i den också tills ”den optimala”klubben kan erbjuda dig båtplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under veckan jag hade ringd många klubbar, men tyvärr ingen svarar.

hur kan man veta vilken klubb har lediga platser? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Abod:

hur kan man veta vilken klubb har lediga platser? 

Genom att kontakta dem. 
Man måste komma ihåg att klubbarna drivs av medlemmarna, frivilliga som är i styrelsen mer eller mindre utan ersättning. 
Det kan ta ett tag att få tag på dem. 
Maila är bra, men var beredd på att det kan ta några dagar innan du får svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, maila.

Sedan vet jag inte hur mycket du hänger med i media, men de långa kötiderna för att få båtplats har ju nämnts många gånger (det är nog generellt kö överallt). På vissa orter hela 5-10 år för att få en förstahandsplats. Men för att överhuvudtaget få ställa dig i kö så måste man i allmänhet vara medlem.

Så det är nog det enda ditt medlemsskap har med båtplats att göra - just nu.

Och som du förstår kan det vara tufft att få en plats redan nästa sommar, i alla fall på ett populärt ställe.

 

Men maila och fråga dessa frågor. Kolla också på de olika båtklubbarnas hemsidor och se om du kan få en hint om när det kan tänkas vara bemannat, och då antingen åka dit eller ringa. Uppge din båts bredd också när du frågar, då platserna har olika bredd och tillgången kan vara därefter.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska lägga till att det finns ju marinor också, dvs företag där du kan ha båten. Skillanden mot en klubb är att marinor generellt har bättre service, oftare har lediga platser, du slipper båtvakt och arbetsplikt, du har friare sjösättning- och upptagningstider. 
Men det är dyrare på en marina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgången på båtplatser i storstadsregionerna brukar vara mindre än efterfrågan. Nu tycks ju väldigt många köpt sig en ”coronabåt” och då blir det som det blir.

I allmänhet brukar man ju först ordna med en båtplats innan man köper en båt.
Här i väst har vi inte så många båtklubbar, utan det är många kommunägda hamnar, ett tag var det 20 års väntetid på platser i de vanligaste storlekarna, det fanns däremot en det väldigt små platser lediga och en och annan plats ledig för riktigt jättestora båtar, yachter. Men de senare åren har det blivit bättre då man städad ut den gamla styrelsen och kunde rationalisera en del.

Men kolla även på Blocket, där förekommer det en hel del båtplatser, både som första hand som andrahandskontrakt. Det finns tvärtemot dig, folk som har en båtplats men saknar båt, och då hyr man ut i andra hand.

 

Karlslund brukar annonsera om lediga platser, men det är väl vad ni kallar för, ”söderort”, det ligger söder om Dalarö. Men inga annonser idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Karlslund brukar annonsera om lediga platser, men det är väl vad ni kallar för, ”söderort”, det ligger söder om Dalarö. Men inga annonser idag.

På Karlslund brukar det också finnas båtplatser till salu. Inte helt uppdaterad men har för mig att båtplatserna där har en insats som varierar med platsens storlek. Det är mao inte en vanlig båtklubb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I allmänhet brukar man ju först ordna med en båtplats innan man köper en båt.

Så gjorde inte vi...

...men vi är ju inte som andra.

Vår plan var att lägga ut en boj i någon vik om vi inte skulle hitta en båtplats.

 

4 timmar sedan skrev IngemarE:

Men maila och fråga dessa frågor. Kolla också på de olika båtklubbarnas hemsidor och se om du kan få en hint om när det kan tänkas vara bemannat, och då antingen åka dit eller ringa. Uppge din båts bredd också när du frågar, då platserna har olika bredd och tillgången kan vara därefter.

Uppge gärna vilken båt du har när du mailar samt båtens bredd och längd.

Påtala att du inte har någon vinterplats.

Det brukar ge en fördel att ha en båt utan plats snarare än att leta en plats utan båt.

 

Om du har eller skaffar en vagn eller trailer till båten kan du kanske rädda vintern genom att kontakta någon som har lagermöjligheter i en lada eller i garage.

 

Många marinor kan ofta klämma in en båt till, men det är som sagt rätt dyrt. Jag gissar på 10 - 15 000 för en vinterplats för din båt.

Några av de stora jag tänker på som kanske kan klämma in en till är

Karlslunds marina

Bullandö marina

Svinninge marina

 

Vilken kommun bor du i?

Många kommuner i Stockholmsområdet tillåter inte att man har båt i båtklubbarna i kommunen om man inte bor i kommunen eftersom de ofta arrenderar ut marken till klubben och vill stötta sina invånare i första hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

På Karlslund brukar det också finnas båtplatser till salu. Inte helt uppdaterad men har för mig att båtplatserna där har en insats som varierar med platsens storlek. Det är mao inte en vanlig båtklubb. 

Samma hos de kommunala hamnarna härikring, det krävs en insats, det kan variera, jag har betalt omkring 10.000 kr på nuvarande plats, och den i den förra som var en privatägd hamn var det omkring 40.000 kr i insats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...