Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Timmie1959

Johnson 4 takt varvar inte

Rekommendera Poster

Har en Johnson 4 takt 70 hk 2002. Helt plötsligt idag så varva den inte. Går perfekt upp till ca 3000 varv. När man kör frikopplad motor så går den klockrent upp t 3000, sen börjar den hacka men går fortsatt. Finns d nån bränslepump som ska starta vid högre varv? Nån ventil, pump eller spjäll? Nån som har nån idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Timmie1959:

Har en Johnson 4 takt 70 hk 2002. Helt plötsligt idag så varva den inte. Går perfekt upp till ca 3000 varv. När man kör frikopplad motor så går den klockrent upp t 3000, sen börjar den hacka men går fortsatt. Finns d nån bränslepump som ska starta vid högre varv? Nån ventil, pump eller spjäll? Nån som har nån idé?

Bränslefilter rent? 

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på om d kan va d. Är det flera filter eller ett? Har fast tank o d sitter ett i en lucka i aktern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Timmie1959:

Funderade på om d kan va d. Är det flera filter eller ett? Har fast tank o d sitter ett i en lucka i aktern

Det är nog bara du som vet hur många filter det sitter i din båt.

Troligen också ett filter under motorkåpan+ eventuellt en sil i bränslepumpen. Lyft på kåpan och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Timmie1959:

Tänkte plocka upp den nästa helg. Får kolla då. Men troligen bränslefilter alltså?

Du har 2 bränslefilter i motorn ett lågtrycksfilter och ett på högtryckssidan. Jag skulle nog misstänka något elfel som gör att motorn inte varvar.
Att motorn inte varvar över 3000rpm i friläge beror på att den har ett elektroniskt varvtalsstopp i neutral växel och är alltså inget fel.

 

Att motorn inte varvar ordentligt med växel i kan bero på att den saknar tändning på 1 cylinder. Jag skulle börja min felsökning genom att dra ut tändkablarna en i taget under tomgång för att se om någon av cylindrarna är ur funktion. Om tomgången inte påverkas alls vid borttagen kabel så är det den cylindern som inte fungerar.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag kan tillägga att den går rent upp t 3000 varv. Inte på 3 cylindrar eller så. Sen bara liksom orkar den inte utan kväver sig. Drar av gas o den går perfekt igen. En not från igår är att jag tycker jag fick skjuta reglaget ovanligt långt för att få ens 3000 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag kan tillägga att den går rent upp t 3000 varv. Inte på 3 cylindrar eller så. Sen bara liksom orkar den inte utan kväver sig. Drar av gas o den går perfekt igen. En not från igår är att jag tycker jag fick skjuta reglaget ovanligt långt för att få ens 3000 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla. Idag tog jag en provtur o båten gick perfekt. Va tror ni då? Kan d va bränslefilter?

El kan d va nåt glapp i neutralswitchen? Va har den för funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Timmie1959:

Tack alla. Idag tog jag en provtur o båten gick perfekt. Va tror ni då? Kan d va bränslefilter?

El kan d va nåt glapp i neutralswitchen? Va har den för funktion?

Neutralswitchen sitter på styrbord sida av motorn. Se bild.

Den har flera syften

1, Förhindra att motorn kan starta med fwd eller R växel i.

2, Hindrar motorn från att varva över 3000rpm med växel i neutral

3,  Öppnar IAC (tomgångsventilen) under 2 sek när växel läggs i från Neutral för att förhindra att motorn tappar varvtal och stannar. 

 

När växeln är i neutral så den på (sluten krets)

 

image.png.32705e9a851a3109e5b80fbad4b728ef.png

 

image.png.9f59f2eed63b456ffa9bef58df475851.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Craycoat.

Då kan jag nog utesluta den delen.

Fortsatt trolig orsak bränslefilter?

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fixa nu innan upptag , se vid kontakten om det mekaniska inte lirar av någon anledning. dom som svarat tidigare är duktiga 

du nämnde om ovanligt reglageläge..  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Timmie1959:

Tack Craycoat.

Då kan jag nog utesluta den delen.

Fortsatt trolig orsak bränslefilter?

Eller?

En begränsning som regelbundet uppträder vid 3000rpm är knappast kopplat till ett igensatt bränslefilter. Du har antingen kortslutning i neutralswitchen, eller så har växelföraren inte rätt läge så som bemek var inne på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bemek, craycoat o alla andra. Ska kolla nästa helg. Kolla neutralswitchen? Ska jag bara kolla så inget kärvar eller vad ska jag kolla eftrre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Timmie1959:

Tack bemek, craycoat o alla andra. Ska kolla nästa helg. Kolla neutralswitchen? Ska jag bara kolla så inget kärvar eller vad ska jag kolla eftrre

Mekaniskt så kan du kolla om läget på växelväljaren stämmer i relation till neutralswitchen i de olika växelarna enligt skissen som jag skickade. 
Elektriskt så blir det svårare så länge felet inte uppträder. När felet uppträder så kan du prova att dra ur kontakten till neutralswitchen när motorn är igång och se om felet försvinner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...