Jump to content
Saturday 04 December 2021
Cosmo

Välja båt, 8-10m minst 5 kojer

Recommended Posts

2021-08-17 vid 22:27 skrev Capitan:

Här har ni er båt :)

315 hk Yanmar vilket jag skulle föredra framför Penta alla dagar i veckan 

Måste vara ett väldigt bra pris med tanke på timmar, utrustning och uppdateringar 

 

https://www.blocket.se/vi/97934538.htm

7DD37CA9-2584-41E8-A926-A6DC0392D8AB.png

Det ser som en trevlig båt med många sängplatser. Men har inte för stora förhoppningar på att Yanmar skulle vara billigare och mer problemfri, bara för att du ser några problem på det här forumet.
Enligt vissa är den till och med dyrare i service än VP,
https://www.ockeromarinmotor.se/wp/inombordare/3/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-08-17 vid 22:27 skrev Capitan:

Här har ni er båt :)

315 hk Yanmar vilket jag skulle föredra framför Penta alla dagar i veckan 

Måste vara ett väldigt bra pris med tanke på timmar, utrustning och uppdateringar 

 

https://www.blocket.se/vi/97934538.htm

 

Har du, @Capitan, ägt någon Yanmarmotor  "6LPA-STP2" själv ?

Motorn är förvisso bra (förutom de tidiga, som hade fel typ av ventiltätningar med totalhaveri som följd inom några hundra timmar). Dessutom delar den konstruktion med maskinen i Toyota Landcruiser, så många delar kan man köpa på Toyota istället.

 

MEN, spridarna skall kollas alltsomoftast. Första gången efter 250h (någon ondgjorde sig över VP 600h ovan), men det är inte så stora summor. Den har dock kamrem, som på de länkade båten snart närmar sig sitt andra byte. Beroende på montaget i båten kan det vara mycket svårt att komma åt. Frågan är om den är bytt någon gång ?

Sedan bör man utrusta denna motor med avgastempmätare, om man ämnar köra den hårt. Många har knäckts på andra sidan Atlanten, efter att man kört den hårt att lättmetallen tagit stryk.

 

Har dock både monterat och ägt en dylik motor (från ny), och rätt skött och hanterat är det en alldeles utmärkt motor. Som dock även den kan behöva delar. Och att Yanmardelar generellt skulle vara billigare än VP - nähä, det kan jag intyga att de inte alltid är. Nu länkade @anuba visserligen till en sida med mest drev/sköldvarianten och inte axel/backslag, men ändå.

 

Och gemensamt för denna motor (6LPx) och andra serier som t ex 4LHA sitter impellern mycket illa till (snett under motorn framme på BB sida). På nämnda motor måste man nästan alltid demontera hela vattenpumpen för att lättast kunna byta impeller.

 

Både plus och minus alltså 😉

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är svårt att köpa båt med för mycket förnuft. Det lite som att köpa hus där man säger att läget är viktigast. När det gäller båt är det storleken och planlösning som du måste älska.

Om du vill köra fort är skrovet mer viktigt. 

Om du väljer båt kommer du att lägga det jobb och pengar som behövs.


Vad som "rätt" båt är dock  väldigt personligt. ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev stelben:

Hade ju varit bättre om du skrivit vilka motorer och vilka reservdelar.

Det bästa för dig är om du tar reda på det själv rörande den motormodell du är intresserad av ?

Min avsikt är endast att lyfta  att man inte kan räkna med att varenda del finns att tillgå till i vissa fall  30 år gamla motorer som det ofta rör sig om när det är 40,41 osv.

Om det stör dig att jag inte tänker sitta här och rabbla motorbeteckningar och reservdelsnummer scrolla gärna förbi till nästa inlägg i tråden. ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-16 vid 18:23 skrev Capitan:

Kolla med just din Pentamek 

Sen ska spridare på D-serien kollas var 600.e timme. Turbo behöver bytas oftare än på äldre dieslar

Nu har jag kollat med en auktoriserad Pentamek. 
Det finns ingen sådan rekommendation. 

 

Detta blev svaret:
"Vi har pratat med både bosch och Volvo Penta ang detta och det finns inga rekommendationer för när man skall serva dom. I regel så kör man tills det krånglar.

Rekommendationerna jag fått från bosch säger att man absolut inte skall pilla med det om det inte krånglar då det kan ställa till det med det elektriska i spridarna.

 

Rengöring och provtryckning av spridare kostar 630:- styck."

 

@Capitan Nu får du komma med dina källor.

Det är intressant att veta var ryktena kommer ifrån. 😉

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

yanmar 6 cyl är driftsäker enkel robust med bra remspännare t kamrem såg ny ut efter +10 år 800 tim. sjöpumpen fick ny tätning närmast impellern 900tim . men ngt små hästar 

templarm mfl finns iaf på stora instrumentpanelen . rek yanmar före volvo B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
50 minuter sedan skrev bemek:

yanmar 6 cyl är driftsäker enkel robust med bra remspännare t kamrem såg ny ut efter +10 år 800 tim. sjöpumpen fick ny tätning närmast impellern 900tim . men ngt små hästar 

templarm mfl finns iaf på stora instrumentpanelen . rek yanmar före volvo B

Hmmmm...

Kör man mer än 10 år med samma kamrem på nämnda motor så har man gravt åsidosatt Yanmars serviceplan. Frågan är om du skulle göra samma sak med kamremmen på din bil ?

Sedan talar jag om avgastemplarm, inte det vanliga templarmet. Sitter inte som standard på någon av instrumentpanelerna, och Yanmar säljer inte denna tempmätare. Men det finns en blindplugg med standardgänga, så en eftermarknadsmätare kan sättas dit.

 

(Yanmar har och har haft många 6-cyl på sitt program, så att säga något så generellt som görs ovan om dem är som att säga att "Volvos bilmotor är bra" utan att precisera närmare. Har visserligen en Yanmar 6-cyl i min nuvarande båt också, men den har nästan inget gemensamt med nämnda 6LPA-STP2 (mer än cylinderantalet, fabrikatet.....och färgen, förstås).

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 timmar sedan skrev anuba:

Nu har jag kollat med en auktoriserad Pentamek. 
Det finns ingen sådan rekommendation. 

 

Detta blev svaret:
"Vi har pratat med både bosch och Volvo Penta ang detta och det finns inga rekommendationer för när man skall serva dom. I regel så kör man tills det krånglar.

Rekommendationerna jag fått från bosch säger att man absolut inte skall pilla med det om det inte krånglar då det kan ställa till det med det elektriska i spridarna.

 

Rengöring och provtryckning av spridare kostar 630:- styck."

 

@Capitan Nu får du komma med dina källor.

Det är intressant att veta var ryktena kommer ifrån. 😉

 

Låter ju extremt märkligt, det är ju ett faktum att x antal D4:or per år rasar pga sprucken/spruckna kolvar vilket orsakats av spridarfel, du kan ju söka här på forumets tom. 

Edited by Vulgarsonic

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Vulgarsonic:

Låter ju extremt märkligt, det är ju ett faktum att x antal D4:or per år rasar pga sprucken/spruckna kolvar vilket orsakats av spridarfel, du kan ju söka här på forumets tom. 

Forum är forum. Den följer en annan logik än verklighet. 

 

Det är också känt att man kan spräcka kolven på grund av för mycket motorolja i en motor.
Det nämner motormeckar mer än spridarfel.


Jag försökte bara kolla fakta. Om någon har annan fakta på det här problemet så vore det bra det kom fram.

2500 kr lägger jag gärna på min D4 men inte tillverkaren inte rekommenderar det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tillägg om  6 cyl yanmar jag avsåg 315 hk som nämnts tidigare i tråden 

där är  remmen bara för 2 kuggade hjul . tittade i min historik 14 år va det visst  !  tur?

men har väl templarm på knät för larm vid uteblivet vatten  (även sxk har tips om avgastemplarm  om man vill ha är ju bra , särkilt för dubbla motorer då med tempvisning) spridare 1a vid 250h sedan 1000h /4år enl bok då  B

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 minuter sedan skrev bemek:

men har väl templarm på knät för larm vid uteblivet vatten  (även sxk har tips om avgastemplarm  om man vill ha är ju bra , särkilt för dubbla motorer då med tempvisning) spridare 1a vid 250h sedan 1000h /4år enl bok då  B

Men nu handlade det ju inte om knäet, på vilket f.ö. Yanmar ändå inte har någon sensor (även om lampan finns där i klustret på panelen, men kollar du så slutar sladden i en tom kontakt). Det är ju precis före turbon som det är en känslig aluminiumlegering och där avgaserna kan bli för varma vid stenhård körning på 24-ventilsmotorn -STP (>650-700°C så går materialet åt skogen, 350-600°C är normalt). -DTP lär inte ha lika mycket problem med det.

 

Att du sedan kört 14år med en kamrem som skall bytas vart 6:e år har inget med kvaliteten på Yanmar att göra. Snarare mer din tur....eller vad man skall kalla det för. Men det är klart - många byter aldrig olja i sina gräsklipparmotorer heller (ofta Briggs & Stratton), för de går ju lika bra ändå....

 

Hursomhelst - Yanmars 315hk är en riktigt bra motor, framförallt sett till hk/kg. Men lura inte i folk att den inte behöver servas så ofta och att delarna skulle vara så mycket billigare än till VP.

 

(Edit: Det finns faktiskt plats för en flottörgivare på 6LPA och tidiga 6LY vid ingången till en av värmeväxlarna för att just övervaka kylvattenflödet. Men den är mycket rar till 6LP/LPA och ännu svårare att hitta till 6LY. Varför ?  Falsklarmade mycket ofta, i synnerhet på 6LY och tomgång.)

 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

ingemar, kommer montera avgastemplarm på min det var mkt värdefull info från dig tack tack. har nån gång kört fullt m last 2 tim 

min närmaste yanmarverkstad (sjöbergs) har stängt saknar den. vill inte ha nyare motor m dator osv

6LPA-STZP duger till mig.   1 tips från mig, håll  nivålarmgivaren till färskvattnet ren, magnetisk så partikar fastnar där,  B

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-19 vid 20:31 skrev anuba:

Nu har jag kollat med en auktoriserad Pentamek. 
Det finns ingen sådan rekommendation. 

 

Detta blev svaret:
"Vi har pratat med både bosch och Volvo Penta ang detta och det finns inga rekommendationer för när man skall serva dom. I regel så kör man tills det krånglar.

Rekommendationerna jag fått från bosch säger att man absolut inte skall pilla med det om det inte krånglar då det kan ställa till det med det elektriska i spridarna.

 

Rengöring och provtryckning av spridare kostar 630:- styck."

 

@Capitan Nu får du komma med dina källor.

Det är intressant att veta var ryktena kommer ifrån. 😉

 

 

Mina källor = auktoriserade pentamarinor

D4 blåser kolvar vilket är välkänt av Penta 

Förnekar din pentamek detta så vet han väldigt lite ang nyare pentamotorer...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-19 vid 14:41 skrev IngemarE:

Har du, @Capitan, ägt någon Yanmarmotor  "6LPA-STP2" själv ?

Motorn är förvisso bra (förutom de tidiga, som hade fel typ av ventiltätningar med totalhaveri som följd inom några hundra timmar). Dessutom delar den konstruktion med maskinen i Toyota Landcruiser, så många delar kan man köpa på Toyota istället.

 

MEN, spridarna skall kollas alltsomoftast. Första gången efter 250h (någon ondgjorde sig över VP 600h ovan), men det är inte så stora summor. Den har dock kamrem, som på de länkade båten snart närmar sig sitt andra byte. Beroende på montaget i båten kan det vara mycket svårt att komma åt. Frågan är om den är bytt någon gång ?

Sedan bör man utrusta denna motor med avgastempmätare, om man ämnar köra den hårt. Många har knäckts på andra sidan Atlanten, efter att man kört den hårt att lättmetallen tagit stryk.

 

Har dock både monterat och ägt en dylik motor (från ny), och rätt skött och hanterat är det en alldeles utmärkt motor. Som dock även den kan behöva delar. Och att Yanmardelar generellt skulle vara billigare än VP - nähä, det kan jag intyga att de inte alltid är. Nu länkade @anuba visserligen till en sida med mest drev/sköldvarianten och inte axel/backslag, men ändå.

 

Och gemensamt för denna motor (6LPx) och andra serier som t ex 4LHA sitter impellern mycket illa till (snett under motorn framme på BB sida). På nämnda motor måste man nästan alltid demontera hela vattenpumpen för att lättast kunna byta impeller.

 

Både plus och minus alltså 😉

 

Har aldrig påstått att reservdelar till Yanmar är billiga

Dock är motorn grymt mycket bättre och trevligare än D4

 

Ja byta impeller kan vara sådär kul beroende på båt

Dock inte så märkvärdigt att lossa hela sjövattenpumpen

Värsta jag gjort hittills med Yanmar är väl på en Viknes 1080

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-07 vid 17:13 skrev Capitan:

 

Mina källor = auktoriserade pentamarinor

D4 blåser kolvar vilket är välkänt av Penta 

Förnekar din pentamek detta så vet han väldigt lite ang nyare pentamotorer...

Kan du skicka kontakten till din pentamek?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Bifogar serviceprotokollet för D4 och D6.

D4, D6 Serviceprotokoll 47703219_SV.pdf 231 kB · 4 downloads

Det är bra med ett protokoll men den verkar sakna vissa punkter som finns med i manualen.

Jag saknar inspektion av turbon.
Där ser det ut så här,

Det verkar bli mer förvirrat ju mer vi försöker reda ut det. ;)

image.png.d2681f045e7af135b9fb0087f937e6eb.png

image.png.8dd679b730709c48a61513bd087f4391.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-09 vid 07:08 skrev anuba:

Kan du skicka kontakten till din pentamek?

 

Nej jag tänker inte skicka några uppgifter till alla de pentamekar 😄

Att du med en dåres envishet försöker försvara(eller vad man ska kalla det) D4 som är känd för att blåsa kolvar är minst sagt udda

Lönlöst att ens svara dig egentligen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Capitan:

 

Nej jag tänker inte skicka några uppgifter till alla de pentamekar 😄

Att du med en dåres envishet försöker försvara(eller vad man ska kalla det) D4 som är känd för att blåsa kolvar är minst sagt udda

Lönlöst att ens svara dig egentligen...

Dåre? Vad du tar i. Du tar detta för personligt. Det handlar bara om en motor.

Om inte jag kan få min pentamek att göra det, vill jag hitta en som vet vad de gör. Det är väl inte konstigt?
Om man sedan kan få klarhet i vad folk skriver på forum är det ju ingen nackdel.

 

 

Edited by anuba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy