Jump to content
Tuesday 21 September 2021
Rib-DC

Johnson -89 110hk dog ut och startar nu ej

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har en nyinköpt gravt begagnad johnson-snurra på 110hk från 1989. Den startade när vi köpte den. När båten sjösattes efter längre trailer-färd så startade den ej. Startmotor gick men den tände inte till ens det minsta. Jag fick hjälp av båtmeck som trodde på skitiga förgasare och vatten i soppan. Han ultraljudstvättade förgasarna, bytte tändstift, sög ur tanken, bytte bensinpump. Jag sjösatte idag och den gick riktigt bra i ca tio minuter. När jag vände tillbaka och drog på lite så började den gå upp och ner i varv och tappade sen kraft, jag drog då ner på gasen ngt och då dog den ut, mitt på fjärden. När jag försökte starta så gick startmotorn bara runt och verkade inte hugga i kuggen. Efter ett tag blev vi inbogserade och väl vid bryggan såg jag att startmotorn satt lite lös och hade förskjutits. Efter att ha satt tillbaka den och dragit åt startade båten och dog efter några sekunder. Därefter starta den inte upp, den tände ett par ggr men därefter drog startmotorn runt motorn men den tände inte. Har någon tips på vad det kan vara/vad jag bör kolla.

Edited by Rib-DC

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Rib-DC:

När jag vände tillbaka och drog på lite så började den gå upp och ner i varv och tappade sen kraft, jag drog då ner på gasen ngt och då dog den ut, mitt på fjärden. 

 

...startade båten och dog efter några sekunder. Därefter starta den inte upp, den tände ett par ggr men därefter drog startmotorn runt motorn men den tände inte.

Du har säkert redan kollat det, men har du bränsle i tanken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev McLasse:

Du har säkert redan kollat det, men har du bränsle i tanken?

Yes, jag fyllde på 10l extra när den dog också (98) och pumpa upp trycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det allra första du kan kolla är att dödmansgreppet och nyckeln inte glappar och därmed då och då jordar tändningen. 

 

Jag vet av egen erfarenhet att gamla Johnson också kan ha problem med att triggerplattan och eller statorn kan gå sönder och börja glappa inbördes. Detta leder till att motorn helt plötsligt kan stanna och vara helt omöjlig att starta pga utebliven gnista på en, flera eller alla cylindrar, för att sedan fungera helt normal en stund senare. Detta kan man enklast felsöka genom att kontrollera om det finns gnista när den strular som du beskriver. Alternativt kan man mäta resistansen på statorn och triggern med en vanlig multimeter när den strular.

 

Jag försöker bifoga en bild med proceduren för att kontrollera om både nyckel/dödmansgrepp samt stator (charge coil) och trigger(sensor coil) fungerar korrekt. Bilden är tagen från boken
Evinrude Johnson 48-235 HP Outboards, utgiven av Clymer, en ovärderlig bok för folk som pysslar med gamla Evinrude/JohnsonScreenshot_20210814-204457.thumb.jpg.ef0f1542b236e401cb82a9fb111740bc.jpg

Edited by cykelkorg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy