Jump to content
Thursday 17 June 2021
emtor

Segelbåt byggt 1934, laga en läcka.

Recommended Posts

 

Båten är nu skrapat, putsat och satt in med rå linolja (riktigt mycket linolja). Fyllde lite vatten i botten och på styrbord sida kommer det bara några droppar ut.
På andra sidan ungerfär det samma bortsett från en riktig piss-stråle i fören.
(Kolla video här).

Jag har sett hämskt stora sprickor bli täta när det sväller i båtar byggt utav fura, inte ek som denna. Det enda jag vet är att ek sväller langsammare.
Dessutom har det varit sprickor i mitten utav bord,-det här är en liten glipa mellan två bord.
Jag kan vänta och se om det drar ihop sig vid hjälp utav vatten i botten, men jag har mest lust att stoppa asfaltmassa i glipan och strama åt nitarna där det läcker, eventuelt nita om i fall dom är dårliga.
Alla tips är välkommna.
 

båt.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompisens eksnipa sjösätts sista av alla båtarna, den får hänga kvar i kranens sling men i vattnet under natten, med en större automatisk länspump gåendes. För en del år sedan blev den hyggligt tät efter fyra fem dygn, förra våren hängde den i kranen bara över natten, i år behövdes det inte alls och länspumpen startade inte så många gånger.

 

Kompisen fyller linolja i en större ogrässpruta och mer eller mindre mättar trät med det under vinterns torra månader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag använde bladet på en tapetkniv för att kolla på flera platser. På dom flesta platser går det inte att få bladet in mellan borden utom vid piss-strålen,-där går bladet rakt igenom.
Jag skal försöka att dra bladet fram och tilbaks och går det förbi en nit så är ju niten kass. Då blir det ny kopparspik och bricka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Margarin skall funka bra att täta med. 
Trevligare än asfaltsmassa, och trycks ut när träet sväller utan att skrovet skadas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kompisens eksnipa sjösätts sista av alla båtarna, den får hänga kvar i kranens sling men i vattnet under natten, med en större automatisk länspump gåendes. För en del år sedan blev den hyggligt tät efter fyra fem dygn, förra våren hängde den i kranen bara över natten, i år behövdes det inte alls och länspumpen startade inte så många gånger.

 

Kompisen fyller linolja i en större ogrässpruta och mer eller mindre mättar trät med det under vinterns torra månader.

I år var det en bra vår för träbåtar i Stockholmstrakten, kallt och regnigt. Förra året en katastrof, varmt och blåsigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

I år var det en bra vår för träbåtar i Stockholmstrakten, kallt och regnigt. Förra året en katastrof, varmt och blåsigt.

Träbåtar skall därför sjösättas tidigt, innan dom hinner stå på land och torka ut.

Det är inte heller bra att ställa upp träbåtar på en asfaltsplan, då torkar dom ut än snabbare.

 

Att täta mellan borden med asfalt låter heller inte så bra, det måste vara något medel som följer träts rörelser i samma takt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asfaltkitt håller sig mjuk och vid använding på tak så är den inte beträdbar för efter två månader.
När en glipa i en båt sväller och blir tät så trycks massan ut länge före den hinner att stelna.
Den låga temperaturen i vattnet gör att massan är mjuk längre än på ett hustak.
Farm 80 och 100 är också bestående utav asfalt,- Ettan är tjära och bivax.
Sikaflex under vattenytan däremot är döden. Den är elastisk intill en visst punkt men trycks aldrig ut och förorsakar sprickbildning.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Träbåtar skall därför sjösättas tidigt, innan dom hinner stå på land och torka ut.

Det är inte heller bra att ställa upp träbåtar på en asfaltsplan, då torkar dom ut än snabbare.

 

Att täta mellan borden med asfalt låter heller inte så bra, det måste vara något medel som följer träts rörelser i samma takt.

Att sjösätta tidigt (på våren inte på dagen😃) är riktigt men försök få mina plastbåtsägande kamrater på  båtklubben att begripa det. Jag är bunden till den gemensamma dagen när kranen kommer. Ännu värre på hösten då mahognybåtar måste upp tidigt för att hinna torka innan det fryser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy