Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Janssom

Mercrusier 4,3 stannar efter 30 sek

Rekommendera Poster

Hej!

Har som flera av er precis sjösatt min Sea Ray 185, tankade fullt på landmack och båten startade för att stanna efter ca 30 sek.. motorn är en 4,3 l mercrusier förgasare! Förgasaren renoverades förra sommaren av Värmdö motorteknik, efter det gick båten som en klocka! Jag har bytt bränslefilter, kollad det gamla om det var vatten i det och det kunde jag inte se... motor startar igen med stannar efter ca 20-40 sek.. Har någon varit nedanom liknande?? Känslan är att motorn går på det som är i flottörhuset och att bränslepumpen inte matar upp tillräckligt!! 
Tips mottas tacksamt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stannar den, helt plötsligt, eller förvarnar den genom att gå dåligt och ojämnt först?

 

Vid elfel brukar bensinmotorerna stanna utan föregående varning, om det är bränslerelaterat brukar man känna av det på dålig gång, hostningar och sänkt varvtal en stund innan den stannar.

 

Ett klassiskt fel som jag skrivit om många gånger är ett värmerelaterat fel där tändspolen och kondenstatorn lögger av när det blir varmt i motorrummet, men det blir det ju inte efter bara 30-40 sekunder.... eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del Usamotorer  har en backventil i form av en kula som sitter på sugledningen i tanken. Den kan lossna och åka med en bit och därmed stoppa bränsletillförseln. När motorn stannar ramlar kulan tillbaka och processen börjar om igen. Det är enligt expertisen en fjäder som mattats och därmed inte håller kulan på plats.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en elektrisk bränslepump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvet går ner sakta och stannar, jag tror inte det är något elfel, så plötsligt stannar det inte. 
Jag har tagit upp båten igen för att felsöka i helgen. Den har en elektrisk bränslepump!

Det låter som om det skulle kunna vara problem med en backventil?? Sitter den i tanken eller precis där sugledningen ansluter till tanken??

Bra att få bolla tänkbara fel inför en helg av båtmek 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Janssom:

Varvet går ner sakta och stannar, jag tror inte det är något elfel, så plötsligt stannar det inte. 
Jag har tagit upp båten igen för att felsöka i helgen. Den har en elektrisk bränslepump!

Det låter som om det skulle kunna vara problem med en backventil?? Sitter den i tanken eller precis där sugledningen ansluter till tanken??

Bra att få bolla tänkbara fel inför en helg av båtmek 😉

Har slagit ut min kula, sitter i stigröret som går ner i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara backventilsproblem som diskuterats, men kan också vara givarproblem. Pumpens elmatning styrs av oljetrycket , sitter en givare. Fallerar denna så stannar pumpen efter motorn startat. Givaren kopplas förbi när man kör på starten så förgasaren får soppa innan oljetrycket går upp.

Det här är en säkerhetsdetalj så pumpen inte fortsätter att gå om motorn stannar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Gelis:

Kan vara backventilsproblem som diskuterats, men kan också vara givarproblem. Pumpens elmatning styrs av oljetrycket , sitter en givare. Fallerar denna så stannar pumpen efter motorn startat. Givaren kopplas förbi när man kör på starten så förgasaren får soppa innan oljetrycket går upp.

Det här är en säkerhetsdetalj så pumpen inte fortsätter att gå om motorn stannar

Om oljetrycksgivaren inte fungerar ser man väl det på instrumentet och får ett larm, sedan stannas väl motorn av den anledningen?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag vrider på tändning tjuter signalen för lågt oljetryck, när motorn startar så tystnar signalen som den skall, när motorn stannar är det en kort fördröjning så tjuter signalen igen så den funktionen verkar ok, precis så fungerade det ifjol!  Sitter det en separat oljetryckskontakt för att styra bränslepumpen??

Felet känns som om förgasaren plötsligt inte blir matad med bensin! 
Om bränslepumpen skulle vara kass så skulle ju inte motorn starta alls?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man koppla en tank/dunk med sjävfall till förgasaren? eller suger den för mycket soppa för att det ska fungera, borde gå på tomgång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Janssom:

När jag vrider på tändning tjuter signalen för lågt oljetryck, när motorn startar så tystnar signalen som den skall, när motorn stannar är det en kort fördröjning så tjuter signalen igen så den funktionen verkar ok, precis så fungerade det ifjol!  Sitter det en separat oljetryckskontakt för att styra bränslepumpen??

Felet känns som om förgasaren plötsligt inte blir matad med bensin! 
Om bränslepumpen skulle vara kass så skulle ju inte motorn starta alls?

Det sitter en separat givare till pumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om oljetrycksgivaren inte fungerar ser man väl det på instrumentet och får ett larm, sedan stannas väl motorn av den anledningen?

En separat givare till pumpen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska följa kablar och se om det är något knas där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter felsökning under gårdagskvällen hittade jag felet! Kabelskon vid oljetrycksgivarkontakten var ärgad och efter byte av kabelskor och rengöring av stift på givare spinner motorn som en katt 🙂

Tack för alla värdefulla tips i tråden och trevlig båtsommar 😉 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...