Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jan_af_lisoe

Teermostat till Mercruiser 3.0

Rekommendera Poster

Jag håller på och söker på nätet en termostat till min Mercruiser. Jag tycker jag brukar normalt vara bra att hitta saker, men inte denna gång.

Det jag skulle behöva är termostat till Mercruiser 3.0 2005 års modell med slutet kylsystem. Inkl alla packningar som behövs.

 

Helst inom Sverige och gärna fysiskt i södra Stockholm (mejlade Marinshoppen men inget svar ännu. Tidigare hade Båtaccenten reservdelar
till Mercruiser, men hittar inget på deras webb heller).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med hansen marine eller hansen racing då det är en bilmotor i grunden.

Mekonomen är återförsäljare så vet man bara vad man ska ha så tar Mekonomen hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Kolla med hansen marine eller hansen racing då det är en bilmotor i grunden.

Mekonomen är återförsäljare så vet man bara vad man ska ha så tar Mekonomen hem.

Mercruiser 3.0 har aldrig varit något annat än en båtmotor. (Den konstruerades visserligen först för att sitta i en GM van men då Ford lanserade en V6 i sin van lades det projektet på is innan produktionen hade påbörjats och konstruktionen återanvändes senare när Mercury letade efter en motor till sitt nya drev.) 

 

Jag hittade termostat till min på Marinshoppen. Du måste se upp med att det finns två olika termostater beroende på om motorn är sjövattenkyld eller sötvattenkyld. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Eld-:

Du måste se upp med att det finns två olika termostater beroende på om motorn är sjövattenkyld eller sötvattenkyld. 

Jag har hittat på nätet bara till sjövattenkylda, konstruktionen av termostathuset verkar skilja mellan dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hansenmarine.se   Ligger i Spånga.

Hmm Nordvästa Stockholm...  

Jag är västkustbo  😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Janne_G:

Hansenmarine.se   Ligger i Spånga.

Hmm Nordvästa Stockholm...  

Jag är västkustbo  😉

Jo, men ni har väl Mekonomen på västkusten också 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bara rapportera vad det blev: Det är samma termostat för sjövattenkylning och sötvattenkylning. Men av någon konstig anledning så beskrivs den som sjövattenkylning. Fick detta besked från Marinshoppen samt en kanadensisk webbsida där det är samma artikelnummer i bägge reservdelslistor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte det stämmer. Min första tur till marinshoppen resulterade i en temostat som inte passade. Diametern var för liten. På andra turen hade jag med min gamla termostat och fick en som passade.

 

Det skiljer dessutom cirka 10 grader i öppningstemperatur.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit svårt, men jag hittade ingenstans någon annan termostat till 3.0 liters Mercruiser. Jag fick ange både modell och tillverkningsnummer.

 

Jag har varit på en kanadensisk (?) sida och de verkar ha samma termostat till bägge kylsystem:
https://www.marinepartssupply.com/book/10598/320421/?highlight=11930358

https://www.marinepartssupply.com/book/10601/320492/?highlight=11932063

https://www.marinepartssupply.com/item/IM686460

(på den sista länken ser man till vilka modeller termostaten passar)

 

Jag ser också att det ingår en massa packningar i paketet från Marinshoppen så den verkar vara till olika modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer upp denna tråden lite, min 3.0 överhettar också hela tiden och jag har testat allt jag kan komma på. Den är sötvattenkyld. Jag hittar ingen termostat dock, har verkligen sötvattenkylda 3.0 termostat? Var sitter den isåfall? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JonasBr:

Följer upp denna tråden lite, min 3.0 överhettar också hela tiden och jag har testat allt jag kan komma på. Den är sötvattenkyld. Jag hittar ingen termostat dock, har verkligen sötvattenkylda 3.0 termostat? Var sitter den isåfall? 

Längst upp längst fram. Bredvid påfyllningslocket för kylvätskan. Precis rakt framför ventilkåpan där du ser de två skruvarna.

 

 

20140418_122053.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit loss slangen från drevet där den sitter på värmeväxlaren och kollat att det sprutar rejält med vatten?

 

Har du rensat värmeväxlaren?

 

Har du kollat att temperaturmätaren visar rätt? (Tex med en IR termometer.)

 

(Och kollat att termostaten öppnar?)

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...