Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Freez

Mente Marin till en Ryds 23:a?

Rekommendera Poster

Någon som har installerat Mente Marin ACS RP på en Ryds 23 DC och kan vara vänligt att dela lite erfarenheter? Var installation enkel och fungerade lösningen med befintliga trimplanen? Får knappsatsen plats där befintliga trimplans knappar sitter (ganska liten yta)? Värt investeringen? Min båt är från 2011.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för system idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osäker, jag hittar inga uppgifter i instruktionsboken men jag tror det sitter bennet trimplan på dessa båtar. Ganska långsamma. Bifogar en bild om någon kan lista ut märket.

Trimplan.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättare ledtråd med bild på manöverpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår men i det här fallet avslöjar tyvärr inte knapparna så mycket då man valt samma knappar för alla funktioner i båten.

Trimplan knappar.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det slangar från trimplan en till en svart och beige behållare och sen elsladdar därifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-29 vid 11:13 skrev M__G:

Går det slangar från trimplan en till en svart och beige behållare och sen elsladdar därifrån?

Ska dubbelkolla nästa gång jag är i båten. Men jag är nästan säker på att det gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara det på Ryds 23, Bennet alltså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev gusvo085:

Det brukar vara det på Ryds 23, Bennet alltså. 

Precis vad jag tror men inte lyckats bekräfta det då knapparna är Ryds original. Kanske kan behållaren med tillhörande sladdar ge en ledtråd nästa gång jag är i båten.

 

Kommer nog hur eller hur beställa Mente Marin automatiska trimplan. Känns som en bekväm funktion. Hade dock varit intressant att få lite erfarenheter från andra Ryds 23 ägare eller likande båtar som installerat systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen Ryds men nästan lika stor, 21 fot. Men har Bennett elhydrauliska. Också nyfiken på hur det fungerar tilldammans. Dock är ju dessa trimplan väldigt långsamma vilket jag tror kan ligga dem i fatet. Jag hade nog bytt till ex lencos eldrivna cylindrar då de är mycket snabbare. Tror det jobbar bättre med anutomatik. Men vet inte som sagt. Jag hade bytt mina om det inte var för att mina cylindrar är något kortare än standard. Verkar inte som lenco har ersättning till dem. Har dina cylindrar "fyra ringar" på sig så är de standard som jag förstått och då har lenco en ersättningsmodell som passar rakt av, om jag förstått rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...