Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mackey

"Laga" bästa penseln som torkat ihop av misstag (eller slarv)

Rekommendera Poster

Hur många av er har i förvirringen glöm att göra rent en pensel som ni gillar?

 

Det kanske inte är så många, men för er som gjort det finns det hjälp att få (hoppas jag).

 

Jag har just börjat "tina upp" en pensel i LeFant Paint Remover och det verkar lovande hittills.

Risken är väl att stråna också tinar loss, men vi får se...

 

Flera tips uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hur många av er har i förvirringen glöm att göra rent en pensel som ni gillar?

 

Det kanske inte är så många, men för er som gjort det finns det hjälp att få (hoppas jag).

 

Jag har just börjat "tina upp" en pensel i LeFant Paint Remover och det verkar lovande hittills.

Risken är väl att stråna också tinar loss, men vi får se...

 

Flera tips uppskattas!

Jag hade glömt att göra rent penslar från Demidekks vattenbaserade lasyr. Dom fick bada i en lösning med Biltemas fasadtvätt, det blev bra. Min schäferhund hade hjälpt till att måla, det var demidekk i pälsen, vågade inte bada henne i fasadtvättmedlet, det fick bli mekanisk sanering med kam och sax.

Därefter målade grannen staketet med lackfärg, och då hade hunden varit där och hjälpt till också, svanstippen var helvit, som på en räv. Då tvättades det med hundschampo, det blev jättebra! Ja jag menar att hundshampo löser färgrester bra, men det är väldigt dyrt, kanske det går lika bra med vanligt schampo? Jag har inte testat, kanske skall fråga Henke Lundqvist?


Jag brukar sällan köpa dyra penslar, men halvbilliga, Biltemas lösningsmedel som egentligen är thinner är bra. Sedan tvål och vatten. Lacknafta använder jag aldrig, jag anser bara att det är kladdigt och det löser sådan färg dåligt, kanske bättre till oljefärger?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så aktuellt i båtsammanhang men om man har akrylfärg som torkat in i en pensel med syntetborst så kan man faktiskt göra rent penseln genom att bosta den hårt medhårs med en stålborste. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpa är väldigt bra att avsluta penselrengöring med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Rascal:

Såpa är väldigt bra att avsluta penselrengöring med.

Jag brukar använda Yes, men det funkar inte när penseln är stenhård.

 

För övrigt har penselns borst mjuknat betydligt och den fäller inga hår (ännu).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mackey:

Jag brukar använda Yes, men det funkar inte när penseln är stenhård.

 

För övrigt har penselns borst mjuknat betydligt och den fäller inga hår (ännu).

Notera att jag talar om AVSLUTNING av rengöringen. Penseln återfår en naturlig "ny" känsla. Dessutom är såpa gjord av tallolja så eventuella rester verkar inte störa nästa lacklager men man bör naturligtvis ändå skölja med mycket vatten i slutändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rascal:

Notera att jag talar om AVSLUTNING av rengöringen.

Det var så jag menade att jag använder Yes.

Kanske borde jag haft en smily efter meningen.

 

Jag brukar använda Yes, men det funkar inte när penseln är stenhård.:D

 

Läs mera om penslar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet vid sidan om.

 

Min far hade en handfull gamla lackpenslar som han vårdade ömt. Dom förvarades i linolja.
På den tiden köpte man malt kaffe i plåtburkar, och man kunde få ett passande plastlock till dessa burkar. Sådana kaffeburkar förvarades penslarna i, hängandes i ett hål i plastlocket och då linolja i burken. Även efter det att den sista träbåten sålds så fanns penslarna kvar, det fanns andra saker att lacka, träpaneler på huset, trädgårdsmöbler och annat. 

Min far drabbades av en lång serie strokes under en sexårsperiod, och efter hans bortgång städade jag ur i verkstaden, och fann då dessa lackpenslar i ett bedrövligt skick, oljan hade torkat ut, några burkar hade vält. Jag mindes dessa penslar från barndomen, dom var med första gången jag fick lacka min optimistjolle.
Det var smärtsamt att lämna de flesta av penslarna i en större burk på återvinningen för färgavfall.

En av de äldre sparades dock, sedan fanns det en oanvänd, med prislappen kvar, kostade omkring 200 kr, och detta var 2005.... jag har inte råd att använda den, den är för dyr... sedan föredrar jag platta penslar istället för runda som farsan alltid hade, och sådana är ju bättre för att lacka båtar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har just börjat "tina upp" en pensel i LeFant Paint Remover och det verkar lovande hittills.

Risken är väl att stråna också tinar loss, men vi får se...

Experimentet är slutfört.

Det fungerade utmärkt att lösa upp en genomtorkad pensel med LeFant Paint Remover.

  • Penseln är mjuk och fin (fortfarande våt).
  • Borsten är ren och fin vad det verkar.
  • Inga hår lossnar.
  • Kanske har något lim i penseln lösts upp för det har blivit glapp mellan skaftet och borsten.

Det blir spännande att testa penseln någon gång framöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...