Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
jpar

Vilken motor till plasteka (ej planande)? 6hk? 10hk?

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Vilken motorstorlek hade ni rekommenderat till denna plasteka? Eftersom skrovformen ser ut som den gör så är det ju inte någon planande båt.

 

Räcker en 6hk eller ska man satsa på en 10hk tex? 

 

Det blir ju ganska stor viktskillnad mellan 6hk och 10hk och jag vet inte vad som är lämpligast? Eftersom den inte kommer att plana så kanske det inte spelar så stor roll? 

 

Samtidigt har jag förstått att det är ganska stor skillnad på ljudnivå med 1st eller 2st cylindrar så en 10hk kanske blir bekvämare? Eller kommer den bara att gräva ned sig?

 

Sista frågan; jag har fått tips om att testa trimfena/hydrofoil på motorn för att den ej ska gräva ned sig lika mycket, tror ni det är en bra ide på denna typ av båt?

 

Lång rigg är det som gäller på denna ekan om jag lyckats läsa på korrekt?

 

Ha det så gott,

Pär

 

 

 

IMG-3016.jpg

IMG-3015.jpg

IMG-3013.jpg

IMG-3012.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 hk utombordare fick upp vår förra segelbåt, 7.8 m lång och runt två ton, i 6.8 knop på platt vatten och runt 5 knop rakt mot vinden i 10 m/s och 60-70 cm våghöjd.

 

Måste räcka till och bli över på en eka! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Och stort tack för att ni identifierade båten till en Crescent 42. Jag har inte sett någon märkning nånstans så jag har inte vetat vad det är för båt eller årsmodell.

 

Rek motor är 5-8hk och enligt andra trådar här på forumet så är det lämpligt att inte sätta på något större än det.

 

Ha det gott!

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en Crescent 42, äldre och i mycket sämre skick än din. Har haft en 8 hk Honda 4-takt lång rigg (fick den billigt) på den och den grävde ner aktern rejält. Gick inte att se framåt. Satte på hydrofoils på antikavitationsplattan och då gick den bättre. 

Max 6 hk, kanske mindre, skulle jag föreslå.

(Nu står motorn i ett förråd och båten ligger på land sedan många år. Barnen som först lärde sig ro i den båten och sedan fick viss sjövana med motorn på har nu "vuxit ur" ekipaget och det är bara min styris eller större båtar som gäller.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-28 vid 15:09 skrev ChristerN:

Har också en Crescent 42, äldre och i mycket sämre skick än din. Har haft en 8 hk Honda 4-takt lång rigg (fick den billigt) på den och den grävde ner aktern rejält. Gick inte att se framåt. Satte på hydrofoils på antikavitationsplattan och då gick den bättre. 

Max 6 hk, kanske mindre, skulle jag föreslå.

(Nu står motorn i ett förråd och båten ligger på land sedan många år. Barnen som först lärde sig ro i den båten och sedan fick viss sjövana med motorn på har nu "vuxit ur" ekipaget och det är bara min styris eller större båtar som gäller.)

Har precis tagit över en Crescent 42 med en 6hk motor.
Var ut igår och den gräver verkligen ner sig i aktern, gjorde ca 5 knop enligt GPS'en.
Den gick betydligt bättre när kompisen satt i fören, ca 7 knop då enligt GPS'en.

Så jag funderar på såna hydrofoil som tex biltema säljer.
Hur stor skillnad blev det efter du monterade dom?
Drar mig lite för att borra i antikavitationsplattan.
Kan man förvänta sig samma resultat som när en person sitter i fören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är bättre att flytta runt besättningen än att montera i mitt tycke plastskräp på plattan.

Du kan ju också prova med att flytta pinnen så att riggvinkeln ändras.

Testa detta innan du gör ett eventuellt tokigt köp.

Detta är vad jag tycker, så ingen kritik mot de som monterar dessa vingar.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cresent 42 är ju konstruerad för att det skall vara lätt att ro, därav det förhållandevis smala akterskeppet som har låg bärighet. Hos oss har det funnits en och annan Smögen 45 som har samma konstruktion, och det satt vanligtvis en gammal 5hk tvåtaktare på dessa, och det var vad den båten klarade av, men enligt data skall man kunna ha en 15 hk motor… men det tror jag inte på. Möjligen kanske Cresent 42 klarar litet mer. Kanske en 9,9a… ??

 

Men varför inte en stabil elsnurra, med långa kablar där batteriet i sin låda kan utgöra barlast..?

 

Vi hade ofta en 20 liters fylld vattendunk som flyttbar barlast i diverse mindre båtar på den tiden det begav sig. Och det brukade ju fungera ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Frutty:

Har precis tagit över en Crescent 42 med en 6hk motor.
Var ut igår och den gräver verkligen ner sig i aktern, gjorde ca 5 knop enligt GPS'en.
Den gick betydligt bättre när kompisen satt i fören, ca 7 knop då enligt GPS'en.

Så jag funderar på såna hydrofoil som tex biltema säljer.
Hur stor skillnad blev det efter du monterade dom?
Drar mig lite för att borra i antikavitationsplattan.
Kan man förvänta sig samma resultat som när en person sitter i fören?

Det är ganska länge sen jag hade den båten i sjön och ännu längre sen jag monterade hydrofoilsen. Men om jag kommer ihåg rätt så ökade maxfarten från 8 till 14 knop. Dock blev båten väldigt instabil vid högre farter än ca 6 knop. Den stora vinsten var att det gick att se något framför båten i farter över 5 knop vilket inte gick alls utan hydrofoilsen.

Att borra några hål i antikavitationsplattan är ingen stor grej och förstör inte motorn. Blir det inte bra tar man bara bort ”vingarna”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Det är ganska länge sen jag hade den båten i sjön och ännu längre sen jag monterade hydrofoilsen. Men om jag kommer ihåg rätt så ökade maxfarten från 8 till 14 knop. Dock blev båten väldigt instabil vid högre farter än ca 6 knop. Den stora vinsten var att det gick att se något framför båten i farter över 5 knop vilket inte gick alls utan hydrofoilsen.

Att borra några hål i antikavitationsplattan är ingen stor grej och förstör inte motorn. Blir det inte bra tar man bara bort ”vingarna”.

Låter ju verkligen som ett mirakel.

Om jag kunde komma upp i dom farterna vore jag väldigt nöjd.

 

Men som du säger, det riktiga problemet är att jag inte ser något framåt när jag kör båten själv. Överväger starkt att prova, testade du rorkultsförlängare innan du montera vingarna? 
 

 

16 timmar sedan skrev No_jah:

Jag kan rekommendera att använda rorkultsförlängare så att du kan sitta på främre sätet när du kör.

 

 

image.thumb.png.03306b3ed6657f86b6031bc4d4d08617.png

https://www.biltema.se/bat/batmotor/styrning/forlangningsarm-till-utombordare-2000024265?

Har sett dom där och det är ju också en smart lösning! Kanske är smartast att prova en sån först innan man börjar borra/skruva dit hydrofoilsen…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Jorgen01:

Jag tror att det är bättre att flytta runt besättningen än att montera i mitt tycke plastskräp på plattan.

Du kan ju också prova med att flytta pinnen så att riggvinkeln ändras.

Testa detta innan du gör ett eventuellt tokigt köp.

Detta är vad jag tycker, så ingen kritik mot de som monterar dessa vingar.

Bra poäng!

Om jag minns rätt så sitter pinnen i andra hålet just nu, tänker jag rätt att pinnen ska flyttas längre ut för att få lägre resning i fören? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Frutty:

Låter ju verkligen som ett mirakel.

Om jag kunde komma upp i dom farterna vore jag väldigt nöjd.

 

Men som du säger, det riktiga problemet är att jag inte ser något framåt när jag kör båten själv. Överväger starkt att prova, testade du rorkultsförlängare innan du montera vingarna? 

Notera att jag hade en motor på 8 hk så du lär inte komma så högt.

Provade rorkultsförlägare men tyckte inte den funkade så bra. Nu ska jag säga att jag körde inte båten så mycket. Det var mest min då 13-åriga grabb som körde och för honom funkade foilsen bäst. Han såg inte kanonbra framåt även med foilsen på men det löste han med att sänka farten då och då och spana av vattnet framför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Cresent 42 är ju konstruerad för att det skall vara lätt att ro, därav det förhållandevis smala akterskeppet som har låg bärighet. Hos oss har det funnits en och annan Smögen 45 som har samma konstruktion, och det satt vanligtvis en gammal 5hk tvåtaktare på dessa, och det var vad den båten klarade av, men enligt data skall man kunna ha en 15 hk motor… men det tror jag inte på. Möjligen kanske Cresent 42 klarar litet mer. Kanske en 9,9a… ??

 

Men varför inte en stabil elsnurra, med långa kablar där batteriet i sin låda kan utgöra barlast..?

 

Vi hade ofta en 20 liters fylld vattendunk som flyttbar barlast i diverse mindre båtar på den tiden det begav sig. Och det brukade ju fungera ganska bra.

Båten kom med en 6hk 2-taktare.

Jag kommer inte köpa en ny motor till båten men jag har en 2.5hk 4-takt också. Men antar att den kommer prestera sämre än 6hk motorn? 
 

Att ha en flyttbar dunk är smart, jag har en 30L extra bensin tank som jag hade fundering på om att montera fram i båten. Det skulle bli lite samma sak så länge bränslet är i den iallafall! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Frutty:

Bra poäng!

Om jag minns rätt så sitter pinnen i andra hålet just nu, tänker jag rätt att pinnen ska flyttas längre ut för att få lägre resning i fören? 

Motorn närmre akterspegeln gör att fören trycks ner mer. Flyttar du ut pinnen så reser sig fören mer. Prova innersta läget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Notera att jag hade en motor på 8 hk så du lär inte komma så högt.

Provade rorkultsförlägare men tyckte inte den funkade så bra. Nu ska jag säga att jag körde inte båten så mycket. Det var mest min då 13-åriga grabb som körde och för honom funkade foilsen bäst. Han såg inte kanonbra framåt även med foilsen på men det löste han med att sänka farten då och då och spana av vattnet framför.

 

8 minuter sedan skrev ChristerN:

Motorn närmre akterspegeln gör att fören trycks ner mer. Flyttar du ut pinnen så reser sig fören mer. Prova innersta läget.

Tack igen för all information!

Då ska jag flytta in pinnen och se hur det blir. Blir nog en fisketur ikväll så ska jag ta och prova 🙂 .

 

Jag får klura lite på Hydrofoilsen, eventuellt kan man ju prova en rorkultförlängare en vända och blir jag inte nöjd lämna tillbaka den. Får se hur jag gör…

Redigerad av Frutty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Frutty:

 

Tack igen för all information!

Då ska jag flytta in pinnen och se hur det blir. Blir nog en fisketur ikväll så ska jag ta och prova 🙂 .

 

Jag får klura lite på Hydrofoilsen, eventuellt kan man ju prova en rorkultförlängare en vända och blir jag inte nöjd lämna tillbaka den. Får se hur jag gör…

Tag ett lämpligt vp-rör och trä över rorkulten och testa, fungerar detta så köper du en förlängare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrofoil…

Jag satte sådana på en 35 hk Evinrude en gång. Den satt i sin tur på en styrpulpetbåt.

Det blev en väldigt stor skillnad, båten planade bättre och gick snabbare. 
Men jag vet inte huruvida man kan överföra detta till en mindre motor som sitter på en båt som inte är avsedd för att framföras i några högre hastigheter.

@Frutty, ha inte för stora förväntningar att du skall kunna åka snabbare än kanske 6-7 knop med den båten. Den kommer sannolikt bara att gräva ned sig akterut, dels pga motorns tyngd, dels pga en större motors effekt. För att åka snabbare behöver båten vara konstruerad för det, och sådana båtar är å andra sidan rätt så otacksamma att ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...