Jump to content
Wednesday 04 August 2021
protesterandemoose

Täta bränslesystem Yanmar YSM8

Recommended Posts

Hallllåj

Ny ägare till min första segelbåt och jagar en liten dieselläcka från motorn som ger en lukt i ruffen.

Plockade bort bränsleslangar runt finfiltret igår och insåg att det finns många kopparbrickor som kanske bör bytas.

 

Finns dessa att köpa löst i original eller ska man köpa en sats med kopparbrickor och hoppas att några passar? Typ https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/brickor/kopparbrickor-90-st-2000035592

 

Några tips i övrigt på vanliga läckor på en YSM8? Jag märkte att det porlar ut diesel automatiskt när jag skruvar loss vissa bränsleslangar. Antar att det är självfall då ifrån tanken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Kopparpackningar kan glödgas för att bli mjuka igen.

Hälsningar Ove

Share this post


Link to post
Share on other sites

YSM... 

40 år gammal motor. 

Kan funka fint. 

 

Men slang mellan tank o motor, bör väl bytas. 

 

Köp dock Ingen på BT. 

Vänd dig till Hydroscand t ex. 

 

På min sitter dessutom en skarv strax innan motorn. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är ju tråkigt att ha en 40 år gammal motor, men ny motor blir en sån stor investering jämf med båtens värde.

Tack Ove-T, ska ge glödging ett försök. Fortsätter med att byta slangarna om inte det hjälper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en YSM12 sen 79.

Blev renoverad i början på 2000 av förre ägaren. 

Går riktigt fint. Typ 200 timmar varje säsong. 

 

Har själv monterat en 70 A generator. Vilket krävde multiribbrem med tillhörande remskivor, annars så slirade det. 

 

En liten varning för dessa motorer. Fyll aldrig mer motorolja än att det visar mitt emellan min o max på stickan. 

Och var observant på att motorn trots detta kan börja bränna motorolja, och skena på fullvarv om du kränger åt styrbord. 

Går inte att stanna innan det är för sent för allvarliga, skador. 

En tidig signal kan vara att avgaserna ryker mörkblått/svart. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom du beskriver att ditt problem är diesellukt men inget annat så hade jag letat efter uppkomsten till lukten på retursidan eller själva tanken med armaturer . Hade det varit på tillsidan hade du med största sannolikhet haft en motor som inte startade med mindre än en luftning. 

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ja, retursidan är inte värst stor, avancerat eller skrymmande på dessa motorer, så det är snart gjort. 

 

Från spridaren går ett metallrör. Över motorn och in till finfilterkoppens lock. 

 

Syns direkt om det läcker i någon av ändarna. 

 

- Nu är det som så, att om det kommer in luft i systemet, så går det runt o runt... tills den sista luftblåsan följt med bränslet via spridaren och in i motorn. 

 

Därför har jag gjort som på de flesta motorer... Skarvat på en slang på röret, och pluggat inloppet till finfilterburken. 

 

Lite OT... 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kör vi inte på biodiesel i så många båtar men för vetskap skall man egentligen inte ha koppar, mässing eller annan rödmetall. Aluminium är bättre. Jag är inte helt säker men tror att det gäller enklare biodiesel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var otydlig, det blir en liten pöl med diesel i motorrummet. Jag ser att pölen matas från babord sida vilket då borde vara "tillsidan"?

 

Hybro: går metallröret från spridaren? Borde inte spridaren sprida diesel i cylindern, varför ska den skicka något till finfiltret? Ursäkta okunskapen men jag är ny på dieselmotorer. Har mekat en del mc-motor innan, trodde att jag skulle komma en bit på det 🙂

 

Är det någon som har en bra servicemanual som pdf föresten? Den jag har på papper är väldigt fåordig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev protesterandemoose:

Hybro: går metallröret från spridaren? Borde inte spridaren sprida diesel i cylindern, varför ska den skicka något till finfiltret?

det är det som är returen, för att leda bort överskott av diesel från spridaren. Detta finns på alla äldre dieselmotorer. Oftast den den ända tillbak till tanken men kan ibland ledas in i systemet tidigare som i ditt fall tydligen.

Ta ett hushållspapper eller en ren trasa och följ alla slangar och rör hela vägen så kommer du att hitta var det droppar.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu är det inga mängder, som leds tillbaks, så som i en bil med commonrail. 

Där sitter en tryckregulator i änden av gemensamma matningen till cylindrarna. Regulatorn ser till att trycket till spridarna hålls konstant. Vilket innebär att ett ständigt flöde av bränsle rinner tillbaks till bränsletank... Det blir omsättning på bränslet, vilket förmodligen gör att bakterier inte trivs. Annat kan det vara i bränslesystem (diesel) på båtar. 

I vart fall när flödet i returen till tanken (om det finns) är ringa. 

 

Returen här, liksom på t ex Passat TDI 96, är att leda tillbaks det lilla, eventuella överskottet som blir i spridaren när den stängt. Så att det inte droppar ned i cylindern. 

 

Har en genomskinlig slangstump iskarvad i returen, och i den verkar en luftbubbla ligga i bland. 

Bubblan rör sig inte, när motorn går. Så det är inte värst mycket till flöde. 

 

 

- Läckan. Den mekaniska FÖRPUMPEN, sitter på utsidan av motorns babords sida. 

Har ett inlopp och ett utlopp. 

Linda in den med lite hushållspapper. Kan tänka mig att den läcker någonstans efter kanten. 

Tror det går att knacka åt nitarna, eller dra åt skruvarna som fanns på den gamla pumpen jag bytte (dessa bilder) utefter kanten som håller ihop höljet, runt bl a membranet och membranets kant inuti. 

 

En ny pump kostade mig 1800 kr.

 

Om det är hål i membranet, så pumpas ömsom diesel in i vevhuset, eller så sugs luft in från vevhuset till pumpens bränslesida.  Det första leder till att motoroljan späds ut, det senare att det blir luft i bränslesystemet, med dålig gång på motorn som följd.

 

Dålig åtdragning av nit eller skruvar på pumpen leder bara till bränsläckage utåt.

 

 

 

 

 

IMG_5911.JPG

IMG_5909.JPG

IMG_5910.JPG

IMG_5914.JPG

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Och en liten egenhet med dessa rent mekaniska pumpar är den lilla platta manöverarmen, som kan användas för att efter evigt pumpande få fram bränsle, är att man måste dra runt motorn till ett visst läge, för att det ska gå att pumpa.

 

Jag brukar köra runt motorn, när jag luftar vid bl a spridaren.

Stoppen måste då vara inskjuten, annars kommer inget bränsle genom högtryckspumpen.

 

Och har motorn väl startat, går det utmärkt att lufta, vid spridaren, om man öppnar luftskruven lite.

Det är inga mängder bränsle som pumpas.

 

Filterhuset med kopp och lock, förpump mm är tillverkade av nån aluminiumlegering som är spröd. Alltså, var  försiktig när du skruvar.

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exempel på bild... 

 

Där ser man hur returen är kopplad. 

Screenshot_20210425_105857_com.android.chrome.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

- Original koppling överst i de båtar jag sett. 

 

- Den nedersta motsvarar min installation. 

Använde bränsleledning av plast från skrotad bil och en snutt genomskinlig slang (från Passat TDI). 

 

Oavsett, så är det inte många ställen det kan läcka disel på

😀

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är det som är bra med forum😋

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vad är det för båt du skaffat dig? 

 

 

Lite OT... 

 

Här har du en länk till mina skriverier om och kring min egna båt... 

Typ praktiska saker mm... 

 

Nåt kan ju komma till användning, när du nu skaffat en seglare. 

 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3460401#p3460401

 

BT

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Becker 27. Känns trevlig utvändigt och sittbrunnen är stor. Men förpikens storlek och finish invändigt lämnar lite att önska. Ska försöka lyfta det jag kan under sommaren.

Matig tråd! Blir ett bokmärke på den. Har redan funderat på att göra samma bordslösning för att bli av med det fasta stativet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att glödga kopparbrickorna hjälpte tyvärr inte, och så tappade jag såklart en i motorrummet så nu blev det värre. Tänkte köpa en sats med kopparbrickor och byta ut samtliga, om de passar.

https://www.bauhaus.se/sortimentslada-med-o-ringar-i-koppar-150st?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRjXZxi3OqQncGI4lYVHdVO-OFnQKtB2K95nIhsn7ZG1AfimXMONiUAaAr-WEALw_wcB

 

Sen funderar jag på om jag kan byta ut de stålomspunna slangarna mellan förpump -> bränslefilter samt bränslefilter -> injektionspump med en marin bränsleslang och slangklämmor. De ser lite suspekt slitna och blöta ut nämligen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en likadan bränslepump med läckage på en tidigare båt. Bytte till nya kopparbrickor och fick tillfälligt stopp på läckaget. Efter ett tag så återkom det (främst på trycksidan av pumpen). Drog till lite mer på banjoskruven för att få tätt och då släppte gängorna i pumpen (en fredagskväll mitt i semesterperioden och långt från hemmahamnen så klart). Pumpen är av aluminiumgjutgods så gängorna är inte speciellt starka. När gängorna brustit så var det definitivt läckage, cirka en liter per minut.

 

Jag hade tur att hitta en lokal motormekaniker på måndagen som kunde reparera gängorna. Han borrade ur och drog in insatsgängor av stål i pumpen. Efter den renoveringen så var det aldrig en droppes dieselläckage från pumpen. (Å priset för två monterade gängor var ytterst humana 400:- och kvitto på jobbet. Han fick en rejäl dricks för det arbetet...)

 

Så har du möjlighet. Skruva loss pumpen, ta med den till en motormeck och få insatt stålgängor, det behöver nödvändigtvis inte vara en båtmotormeck. Det enda som är kritiskt är att inte borra för djupt så tätningsytorna för backventilerna skadas, dessa sitter innanför banjoskruvarna där det behöver borras ur.

 

Sen går det att dra ihop bränsleanslutningen med nya kopparbrickor. Ta bara inte i för mycket, banjoskruvarna är försvagade genom de hål som finns i dem. Jag hade tidigare ersatt de löjliga och svåråtkomliga stjärnskruvarna som håller samman de två pumphalvorna och membranen med sexkantsskruvar och låsmuttrar på undersidan.

 

Kopparbrickor finns att få tag på i vanliga bilverkstäder. kanske t.o.m. enklare o billigare hos källarverkstäderna än hos märkesverkstäderna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för inputen Lintott men jag tycker att min förpump verkar vara torr utvändigt. Svårt att se dock pga supertrångt motorrum.

Idag har jag bytt kopparringar på slang mellan bränslefiltret och förpump samt på alla kopplingar från och till bränslefiltret. Tyvärr fortsatt läcka på babord sida. Virade ett papper runt bränslefiltrets cylinderkropp och då verkade det upphöra hyffsat. Inte glasklart dock. Men kanske kommer från själva filterkroppens gänga? Läste hastigt någonstans om att byta till en bättre o-ring till den men minns inte vart.

 

En fråga, kan jag byta bränsleslangen mellan filtret och spridaren(?), den stålomspunna med banjokoppling som syns på bild, till en vanlig marin bränsleslang med klämma? Den ser rätt trött ut och är lite blöt. Hur får jag loss banjo-delarna från slang i så fall för återanvändning?

 

Lyckades som bonus på allt bli med en  vattenläcka när jag prövade startmotorn några sekunder då jag inte fick någon koppling från instrumentbrädan sist. Såg då att impellern hade börjat läcka en del vatten i samband med att jag körde startmotorn. Vattnet kommer från hålet som syns på bild 2. Sitter på undersidan av vattenpumpen om jag förstår det rätt. Någon klok som kan förklara vad som pågår? 🙀

IMG_2632.jpeg

IMG_2642.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev protesterandemoose:

- - -

En fråga, kan jag byta bränsleslangen mellan filtret och spridaren(?), den stålomspunna med banjokoppling som syns på bild, till en vanlig marin bränsleslang med klämma? Den ser rätt trött ut och är lite blöt. Hur får jag loss banjo-delarna från slang i så fall för återanvändning?

- - -

IMG_2632.jpeg

Du benämner nog komponenterna felaktigt. Jag tror att slangen sitter mellan filtret och insprutningspumpen (mellan insprutningspump o insprutare/spridare är det högt tryck och därför sitter det ett rör där). Slangen mellan filter o insprutningspump har lägre tryck och där fungerar det med gummislang. Du ska bara se till att slangen är bränsletålig (tål diesel). Du kan kapa klämkopplingen och montera med vanlig slangklämma, eller för enkelhetens skull köp ett par nya banjoanslutningar. Alla bilverkstäder har banjokopplingar i sitt reservdelslager. Kolla bara att det blir rätt dimension så skruven passar och tätar (å så nya kopparbrickor...).

 

 

32 minuter sedan skrev protesterandemoose:

- - -

Lyckades som bonus på allt bli med en  vattenläcka när jag prövade startmotorn några sekunder då jag inte fick någon koppling från instrumentbrädan sist. Såg då att impellern hade börjat läcka en del vatten i samband med att jag körde startmotorn. Vattnet kommer från hålet som syns på bild 2. Sitter på undersidan av vattenpumpen om jag förstår det rätt. Någon klok som kan förklara vad som pågår? 🙀

 

IMG_2642.jpeg

Axeln för vattenpumpen sitter lagrad mellan remskivan och impellern. För att det inte ska komma in vatten från impellern till lagren så finns det en packbox mellan impellern o lagret. Mellan packboxen o lagret finns ett "skvallerhål" där eventuellt läckage ska rinna ut så båtägaren ser att packboxen börjat läcka så han kan byta den innan lagerna skadas.

 

Så det är dags att skruva loss vattenpumpen och byta packboxen (jag vet inte om det sitter en eller två packboxar)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 timmar sedan skrev Lintott:

Du benämner nog komponenterna felaktigt. Jag tror att slangen sitter mellan filtret och insprutningspumpen (mellan insprutningspump o insprutare/spridare är det högt tryck och därför sitter det ett rör där). Slangen mellan filter o insprutningspump har lägre tryck och där fungerar det med gummislang. Du ska bara se till att slangen är bränsletålig (tål diesel). Du kan kapa klämkopplingen och montera med vanlig slangklämma, eller för enkelhetens skull köp ett par nya banjoanslutningar. Alla bilverkstäder har banjokopplingar i sitt reservdelslager. Kolla bara att det blir rätt dimension så skruven passar och tätar (å så nya kopparbrickor...).

 

 

Ja du har rätt, det är insprutningspumpen jag tänker på. Ska ordna detta.

 

Citat

Axeln för vattenpumpen sitter lagrad mellan remskivan och impellern. För att det inte ska komma in vatten från impellern till lagren så finns det en packbox mellan impellern o lagret. Mellan packboxen o lagret finns ett "skvallerhål" där eventuellt läckage ska rinna ut så båtägaren ser att packboxen börjat läcka så han kan byta den innan lagerna skadas.

 

Så det är dags att skruva loss vattenpumpen och byta packboxen (jag vet inte om det sitter en eller två packboxar)

Tror att jag har hittat rätt del i Älvsjö https://www.marinshopen.se/Produkt/Yanmar/104211-42100/Packbox-25x10x7-1662382

Ska höra med de imorgon.

 

Tolkar jag det rätt i att kopplingen längst ner till vänster är genomföringen för sjövatten, och att jag stänger den med det som sitter till höger på genomföringen? Den svarta slangen går till sjövattenpumpen på motorn.

 

IMG_2633.jpeg

Edited by protesterandemoose

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev protesterandemoose:

- - -

Tolkar jag det rätt i att kopplingen längst ner till vänster är genomföringen för sjövatten, och att jag stänger den med det som sitter till höger på genomföringen? Den svarta slangen går till sjövattenpumpen på motorn.

 

IMG_2633.jpeg

Det ser ut som en ålderstigen avstängningsventil av typen kilslidventil, där ratten för att stänga ventilen saknas. De är ofta av pressad plåt och rostar bort efter ett antal år (rätt många år, så den har nog inte använts på länge....).

 

bild.png.4a04cc1b7603d447ffc3ced7ab19880c.png

 

Om du inte "motionerat" ventilen så är det risk att den inte går att stänga. Inför nästa vintersäsong kan det rekommenderas att byta ventilen till en modern kulventil. Var försiktig vid stängningsförsöket så du inte skruvar loss locket, då forsar hela havet in.

 

Om ventilen inte går att stänga så brukar det gå att minska vattenflödet genom att pressa samman slangen medan slangklämman vid vattenpumpen lossas. Sen knyter du upp slangen högt så öppningen kommer över vattenytan. Fäst ordentligt, om slangen faller ner när du inte är ombord så riskerar du att det rinner in vatten så att båten sjunker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då kan det vara läge att byta samtliga genomföring ar under vattenlinjen. 

Allt för gamla kan gå rakt av. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Hybro:

Då kan det vara läge att byta samtliga genomföringar under vattenlinjen. 

Allt för gamla kan gå rakt av.

Det beror på vad genomföringarna är tillverkade av för material.

 

Bronsgenomföringar (vanligt på 70-talsbåtar) är väldigt åldringsbeständiga.

Mässingsgenomföringar som inte är avzinkningshärdiga är en stor riskfaktor.

 

Sen kan det vara svårt för en "oinvigd" att avgöra vad det är för material i genomföringen. Vid osäkerhet är det säkert tryggast att byta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tur att jag frågade, annars hade jag kanske skruvat sönder genomföringen.

Men jag hängde upp slagen. Plockade isär sjövattenpumpen och bytte packbox. Den gamla hade ingen fjäder i sig och den satt liksom fast i pumpen. Fick trasa sönder den med en skruvmejsel för att få bort den, och ändå satt delar kvar i kanterna. Tycker heller inte att den nya packboxen riktigt passade. Det finns ett utrymme till innan impellern som packboxen bara ligger ovanpå. Och den har lite utrymme att röra sig också, verkar knepigt.

 

Kullagrena var lite rostiga. De snurrade fint men visst fanns det ett litet spel i axeln.

 

Läckan blev definitivt mindre men det droppar fortf när jag kör motorn. Har jag klantat det med packboxen eller måste jag byta lagrena också?

 

Ang bränsleläckan så lyckades jag byta ut stålomspunna slangen och behålla banjokopplingarna. Alla kopparbrickor är nya. Men ändå droppar det från babord sida. Rätt säker på att det är filtret. Har haft packningssilikon på blödskruven som uppenbarligen läcker lite. Funderar på att göra detsamma på filterhusets gängor då jag är rätt säker på att det är filtret som läcker.

 

Tack för bra hjälp såhär långt. Går sakta framåt.

 

45D29E9F-312D-45DA-9703-DB31C78A7DA3_1_105_c.jpeg

AEA16C5D-17BB-4656-961D-2E043AF623FC_1_105_c.jpeg

IMG_2692.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy